Master slave switch

frankvsnip

Nieuw lid
3 mei 2016
8
0
Wie kan mij helpen?

Ik heb een master slave switch en een nokkenschakelaar met hand/0/auto.
Maar hoe kan ik dit nou zo aansluiten dat met auto de master slave werkt en met hand alleen de stofafzuiging?
Ik weet wel een manier maar dan lijkt het mij zoals ik in gedachten heb dat de master slave dan ook stroom krijgt via de slave uitgang of is dat niet erg?

Groeten Frank
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Hangt van het vermogen van de stofafzuiging en mono/driefasig. Indien mono en beperkt vermogen laat je de uitgang van de M/S via de stand 'auto' van de schakelaar gaan, en je overbrugt met het contact 'hand' de M/S in stand 'hand'. Indien driefasig, dient dit nog via een relais te lopen.
Als je er niet uit geraakt, zal ik nog een schema tekenen.
 

frankvsnip

Nieuw lid
3 mei 2016
8
0
Bedankt voor je reactie.
Het moter vermogen van de afzuiging is 750 watt op 230 volt.

Zoals u zegt kan ik dan de afzuiging alleen laten draaien en met auto de zaag en automatisch de afzuiging?

Als het niet te veel moeite is, graag een schematje.

Al vast bedankt tot zover.
Groeten Frank
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
misschien nog een schakelaar ervoor waarmee je schakelt naar stofzuiger of naar de andere schakelaar die in 1 / 0 / auto stand kan plaatsen. is dat een idee?
 

frankvsnip

Nieuw lid
3 mei 2016
8
0
Het moet ook met alleen de hand/0/ auto schakelaar kunnen maar weet dus niet meer hoe ik dat precies moet doen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Kan nog niet echt veel vinden over die master/slave schakelaar over de werking en vooral het schema ervan, of je moet gaan meten welke contacten aan elkaar liggen de contacten die niet aan elkaar liggen kun je dan eventueel overbruggen met de schakelaar die je hebt maar wat dat met de schakeling doet geen idee. Als je niet weet waar je mee bezig bent zou ik dat zeker niet gaan doen.

Via google kwam ik op https://www.circuitsonline.net/forum/view/131720 daar staat getekend hoe het kan met een "simpele" dubbel polige schakelaar. Je overbrugt dan de slave schakeling.
Staat ook de opmerking nog in dat de totale belasting van die master/slave schakelaar 16 amp is? Master bv 12 amp dan hou je op de slavernij 4 amp over. Staat ook in de handleiding.

De schakelaar die je nu hebt is niet te gebruiken als je het gaat doen volgens de link.

Er is wel het een en ander te bedenken dat het wel kan met die schakelaar maar dan komen er relais bij en wordt het dus wat ingewikkelder.
 

frankvsnip

Nieuw lid
3 mei 2016
8
0
William,
Ja het is aangekomen, ik moet het alleen nog gaan uitproberen.
Ik laat het je weten.
Al vast bedankt!

Groeten Frank
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden

Theo Joustra

Nieuw lid
4 okt 2009
4
0
Goedemorgen

Ik heb ook een kemo M103N Master/slave schakelaar Module 230 V/A. Hier wil ik graag een tijdvertraging op maken zodat de stofzuiger nog een 10 sec nadraaid als de slave uitstaat, beetje zelfde idee als een nalooptimer voor de ventilator. De stofzuiger is 700 watt.

Wat heb ik hier voor nodig ?

Bedankt alvast

Met vriendelijke groet

Theo Joustra
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Hoi Theo, om alleen de stofzuiger even aan te kunnen zetten is ergens een extra schakelaar maken met een weerstand (gloeilamp oid) er achter. Als voeding een snoertje met stekker er aan naar de slave aansluiting. Is een beetje ghetto oplossing misschien maar werkt bij mij al jaren zo..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.