Verschil tussen houtboren

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik denk dat je Famag bedoeld. Zelf gebruik ik daar de HSS-G serie van: erg fijne boren. Maar die zijn wel geschikt voor veel hogere toerentallen, in tegenstelling tot het afgebeelde type. Die lijken meer op een Star-M product (max. 400 rpm).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een spiraalboor met een punt met schroefdraad kan behoorlijk agressief zijn bij lage toerentallen. Dan doet de schroefdraad zijn werk, zonder gek te draaien, en trekt de boor als een razende in het hout. De boor schiet dan door het hout heen en als je een beperkte boordiepte wil is het opletten geblazen of het gat is veel te diep.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
De tekening van de lepelboor laat de bolle zijde van boor zien, dat horizontale streepje geeft de "vouw" weer. Het aanscherpen is vergelijkbaar met een spindeldraaiguts, het is namelijk de vouw die afgewet word.
De eerste tekening van de lepelboor is duidelijk een afbeelding van de holle kant, als de tekeningen consistent zijn is de tweede vergroting 90° gedraaid en ook van de holle kant. Ik zou het verassende vind als het zo is dat de buiten kant van het einde van de lepel geslepen wordt. Ook laat mij lepelboren geen indicatie zien dat de bolle kant is geslepen P8050843.jpg
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
De eerste tekening van de lepelboor is duidelijk een afbeelding van de holle kant, als de tekeningen consistent zijn is de tweede vergroting 90° gedraaid en ook van de holle kant. Ik zou het verassende vind als het zo is dat de buiten kant van het einde van de lepel geslepen wordt. Ook laat mij lepelboren geen indicatie zien dat de bolle kant is geslepen Bekijk bijlage 67153

Als je naar de bovenste lepelboor kijkt, die met die pijlvorm zeg maar, daar leg je dan een wetsteen bovenop en slijp je zo als het ware de hele lepel. Dat is wat er ook in de bouwkundige encyclopedie gezegd wordt.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dat geloof ik ook want die moet over de heel lengte hout kunnen snijden in tegenstelling tot de lepelboor die alleen bij het einde hout snijd. Maar het is leuk om de bevestiging van meerder bronnen te hebben, bedankt.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dat geloof ik ook want die moet over de heel lengte hout kunnen snijden in tegenstelling tot de lepelboor die alleen bij het einde hout snijd. Maar het is leuk om de bevestiging van meerder bronnen te hebben, bedankt.

En voordat het zelf een avegaar wordt genoemd was het een effer een mooi word wat zelf niet door de spellingcontrole op de computer meer is herkent. Jammer voor al die verloren kennis over de cultuur wat is gebeurt terwijl mensen bezig waren met het opzoeken van de nieuwst ontwikkelde combi, digitaal gestuurd vlak/vandikte machine .
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Maar eerste zien eens een fatsoenlijk booromslag te vinden, een moeilijk klus is het in mijn ervaring. Ik zou zeker geen geld geven aan een Stanley of die France model die bij Dick te koop staat.
Deze model heb ik vorig week in ontvangst kunnen nemenBekijk bijlage 67114.

Flott (Duits) was vroeger het merk booromslagen Ernest. Wel die met de rode handvaten nemen. Later kwam men ook met plastic handvatten. Heb er zelf ook één. Gebruik hem weinig.

https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...51fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=13

een 4-beks houdt de boor beter vast dan een 2-beks booromslag.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Beste forumleden,

ik ben in de markt voor een booromslag met houtboren, maar kan iemand mij het verschil uitleggen tussen onderstaande boren? Het lijkt alsof de linkse boren de "traditionele" boren zijn die tegenwoordig niet meer gemaakt worden. De rechtse boren zijn op verschillende plekken nieuw te koop, is dit dan de vervanger van de linker boor? Wat is daadwerkelijk het verschil in gebruik, is er een die beter/fijner werkt? Ik hoor het graag, alvast bedankt!
Bekijk bijlage 67098Bekijk bijlage 67099
Een hint : als je een slangenboor neemt om te gebruiken op een schroefmachine, best eentje gebruiken met voorsnijders omdat deze een strakker gat geven.
Jos
41.jpg
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Dat zal de holle kant zijn. Maar ik zal eens een oude lepelboor opzoeken morgen en kijken hoe die geslepen is.

Uit de bouwkundige encyclopedie van Elsevier (1955)
"Het bijscherpen van de lepelboor moet altijd aan de binnenzijde van de vouw geschieden."

ik ben tegen een nieuwe lepelboor aangelopen die anders van vorm zijn dan die van Ernest
doordat hij nieuw is kan je duidelijk zien hoe je hem kan slijpen
IMG_7578.jpgIMG_7573.jpgIMG_7574.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
De getoonde slangenboren voor op een boormachine heb ik ook. In 16mm om deuvelgaten te boren. Zowel in naaldhout als eiken bevallen me deze slecht. Het lukt niet met een accutol, die zijn er niet krachtig genoeg voor. In de bedrade boormachine werkt, maar de machine vind dit niet leuk. Je moet deze met twee handen zeer stevig vasthouden (tegen je romp gedrukt), omdat de machine anders gaat draaien. Dit geeft op de polsen ook een flinke belasting. Als de boor op diepte is, moet deze er achteruit weer uitgehaald worden. De boorpunt zit zo vast dat deze er niet uit getrokken kan worden. Na een flink aantal gaten is de machine zeer heet, en gaat stinken. Dus zwaar overbelast.

Moet wel zeggen dat de kwaliteit van mijn boor niet erg hoog is (van Ali). De boor is wel makkelijk te slijpen.

Ik heb ook eentje van Baptist. Deze bevalt een stuk beter.
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/boren/houtspiraalboren/famag-houtspiraalboor-hss-g-16-mm
 

tuoh

Oud hout
Het zou nu ondertussen toch al duidelijk mogen zijn dat je altijd de kwaliteit krijgt waar je voor betaald bij die gasten.
Al die namaak Chinese rommel ziet er misschien uit als een "echte" maar is het hoegenaamd niet. Betaal dan wat meer voor Europese spullen, dat spaart een boel frustraties.

Een goede kwaliteit slangenboor (Famag of zo) gaat als een mes door de boter, zowel in hardhout als naaldhout. Het is dus niet het type boor dat kl.. is, maar de afkomst van dat ding.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Uiteraard scheelt de kwaliteit. Het blijft dat er binnen een omwenteling heel veel hout verspaand moet worden. Dat kan eigenlijk niet anders dan met grof geweld. Dat sommigen antwoorden dat dit op hoge snelheid moet snap ik dan ook niet. Ik zou iemand dat wel eens (veilig) willen doen.
 

tuoh

Oud hout
Die dingen worden ook niet op hoge snelheid gebruikt, een 300tr/min is al ruim voldoende. Zelf gebruik ik deze boren meestal in een Festool accuboormachine van 12V. Gaat probleemloos door oud eiken (scheepshout) Max diameter hier is 20mm. De groter maten boor ik met een Bosch accuboorhamer (enkel draaien) met een batterijpakket van 36V. Niet duwen op de machine, eerder wat tegenhouden, zo bijt ie niet te veel ineens, de boor zoekt zelf haar weg wel.
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Hallo,
De "moderne"slangenboren" gaan prima in de booromslag met een passende adapter Dan kun je in handkracht flinke nette gaten boren
Wie heeft me zien lopen met die oude boor in Zutphen? Het ding doet het weer.
Groet
Gerrit
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.