Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 39
    Ik heb geen idee Zaagman. In de Festool tafel kun je meerdere modules plaatsen maar het uitbouwen van de invalzaag schijnt behoorlijke operatie te zijn daarom heb ik fijn makita invalzaag nog niet verkocht wel heb ik vandaag een balk lopen schulpen samen met mijn dochter van 8 en dat ging erg goed moet ik zeggen. (24 tands zaag erin). Voordeel van de Festool tafel is inderdaad dat je er een andere module in kan plaatsen, of hij net zo nauwkeurig is als de DeWalt zaag weet ik niet dat zouden gebruikers hier op het forum je vast wel kunnen vertellen.

De festool modules hebben mij nooit kunnen bekoren, vaste stationaire machines werk wat mij betreft prettiger.
    Al nagedacht over een zaagtafel met trekinrichting? Maffel en Metabo?

Cool

Ik denk ook dat ik beter voor bijv. de dw745 kan gaan en een losse invalzaag kopen.
    Een zaagtafel met trekinrichting klinkt goed, alleen zie dat die van Maffel en Metabo de 2000€ makkelijk passeren, is die module ook mogelijk met de dw745?

Denk dat mijn verlanglijstje wel aan het groeien is!
    - tafelzaag (als eerste aanschaffen), evt met trekinrichting, dw745
    - invalzaag (festool)
    - afkortzaag indien de zaagtafel deze module niet heeft (of te duur zijn)

Hoor graag of iemand goede ervaringen heeft met een tafelzaag met trekinrichting,

Veel dank!
    Laatst gewijzigd door zaagman; 12-08-17 om 09:10.

Heb al jaren een Electra Beckum met trekzaag inrichting en ja dat werkt! Gebruik het machientje voornamelijk op locatie. Inmiddels ook een kapex 120 dus trekken doek nie veel meer nie

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Voor de inval zaag zou ik zeer zeker ook andere merken zoals Makita en Bosch (blauw) overwegen. Daar zitten wellicht iets minder verfijnde snufjes op als bij de Festool, maar er is zeker net zo zuiver/fijn mee te zagen. Je mag je dus gerust afvragen of die 'extra's' voor jou de meerprijs waard maken.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Beste mede-houtliefhebbers,

Bedankt voor alle input. Inmiddels denk ik dat ik mijn interesse van een verstek/afkort/trekzaag naar een tafelzaag, icm een slede is gegaan (dankzij jullie is mijn kennis vergroot!). Na het lezen van vele posts denk ik dat ik het volgende zagen op mijn lijstje heb:

-Dw745, met het door jullie genoemde rack and pinion is erg mooi.Zaagt zuiver. Maximale zaagbreedte 610mm. Dit is volgens mij niet uitbreidbaar en geen slede voor te koop (tenzij je het zelf maakt). De prijs zo rond de 530€ is niet gek, dan blijft er geld over voor een invalzaag

-dw7491, zelfde as hierboven maar dan met een maximale zaagbreedte van 825mm. De zaagbreedte vind ik een groot voordeel. De prijs van €830,- is minder leuk. Ook hier is geen slede voor te koop.

-Gts 10 XC, 635mm zaagbreedte en geïntegreerde slede (grote pre) en softstart. Prijs (in duitsland) rond de 800€. Daarnaast lees ik dat je je bovenfrees hier in zou kunnen bouwen.

Algemeen: Wat ik zo her en der lees is dat de service van DeWalt minder is en slechts 2 jaar garantie, bij de bosch is dat beter en 3 jaar garantie.

De perfecte zaagtafel (voor mij) zou de zaagbreedte van de Dw 7491 hebben en de geïntegreerde slede van de Gts 10 XC. En de prijs van de Dw745. De Bosch PTS 10 T combineert dat. Maar of deze kwalitatief goed is?

Trek ik de verkeerde conclusie?

Wat betreft de zelfbouwsledes heb ik zo mijn bedenkingen. Hier zal denk ik altijd speling in zitten wanneer je de geleider van hout maakt. Dit omdat de uitzettingscoëfficiënt van hout en alu verschillend is. Ik heb dan ook een schuur zonder verwarming, waardoor de temperatuur behoorlijk schommelt. Tenzij je natuurlijk zoiets maakt: https://www.youtube.com/watch?v=y1sJEvVVErI / https://www.youtube.com/watch?v=xEY1SH9cnDg Of ik daarvoor de ruimte heb....
    Laatst gewijzigd door zaagman; 13-08-17 om 10:06.

Wat wil je van ons lezen...je wilt een machine die bijna alles kan, je hebt geen vertrouwen in een zelf gemaakte afkort slede en je wil bij voorkeur ongeveer 350,- euro uit geven (en verwacht dan wel nauwkeurigheid)...Volgens mij weet je zelf best wel wat voor jou verstandig is.

Succes met je keuze!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zaagman Bekijk Berichten
    Beste mede-houtliefhebbers,

Bedankt voor alle input. Inmiddels denk ik dat ik mijn interesse van een verstek/afkort/trekzaag naar een tafelzaag, icm een slede is gegaan (dankzij jullie is mijn kennis vergroot!). Na het lezen van vele posts denk ik dat ik het volgende zagen op mijn lijstje heb:

-Dw745, met het door jullie genoemde rack and pinion is erg mooi.Zaagt zuiver. Maximale zaagbreedte 610mm. Dit is volgens mij niet uitbreidbaar en geen slede voor te koop (tenzij je het zelf maakt). De prijs zo rond de 530€ is niet gek, dan blijft er geld over voor een invalzaag

-dw7491, zelfde as hierboven maar dan met een maximale zaagbreedte van 825mm. De zaagbreedte vind ik een groot voordeel. De prijs van €830,- is minder leuk. Ook hier is geen slede voor te koop.

-Gts 10 XC, 635mm zaagbreedte en geïntegreerde slede (grote pre) en softstart. Prijs (in duitsland) rond de 800€. Daarnaast lees ik dat je je bovenfrees hier in zou kunnen bouwen.

Algemeen: Wat ik zo her en der lees is dat de service van DeWalt minder is en slechts 2 jaar garantie, bij de bosch is dat beter en 3 jaar garantie.

De perfecte zaagtafel (voor mij) zou de zaagbreedte van de Dw 7491 hebben en de geïntegreerde slede van de Gts 10 XC. En de prijs van de Dw745. De Bosch PTS 10 T combineert dat. Maar of deze kwalitatief goed is?

Trek ik de verkeerde conclusie?

Wat betreft de zelfbouwsledes heb ik zo mijn bedenkingen. Hier zal denk ik altijd speling in zitten wanneer je de geleider van hout maakt. Dit omdat de uitzettingscoëfficiënt van hout en alu verschillend is. Ik heb dan ook een schuur zonder verwarming, waardoor de temperatuur behoorlijk schommelt. Tenzij je natuurlijk zoiets maakt: https://www.youtube.com/watch?v=y1sJEvVVErI / https://www.youtube.com/watch?v=xEY1SH9cnDg Of ik daarvoor de ruimte heb....

Hoi Marcel, dank voor je reactie,

Haha, nee hoor. Ik wil best meer uitgeven, als een product maar significant beter is. Dacht dat mijn vragen duidelijk waren.

Zelf weet ik veel van audio af en in die wereld (maak ik mijzelf ook schuldig aan) bestaat de audiofiel. Honderden soms wel duizenden euro's meer voor een percentiel (soms een procent) beter geluid. Vaak alleen waarneembaar met meetapparatuur ipv van het menselijk gehoor.

Nu lijkt het mij dat dat met machines ook kan zijn. Maar dat weet ik niet, hier heb ik minder verstand van.

Wat ik wil horen: dat wat over de goedkopere afkort metabo's wordt gezegd: wegblijven! Geldt dat voor die goedkopere bosch? De pts 10.

En is de bosch grt 10 xc beter dan die twee van dewalt, en is een (zelfgemaakte houten) slede gevoelig voor weersomstandigheden, waardoor deze minder zuiver wordt?

Is mijn vraag zo duidelijker?

Groeten

Als de sleuven in het blad goed zijn, werkt een slede prima. Als je de glijlatten van hardhout maakt is de uitzetting en of krimp verwaarloosbaar. Ook de slijtage is minimaal als je de latten af en toe een beetje kaarsvet geeft.

Ik zou de DW745 kiezen

Forum Rechten