aanschaf trek-, radiaal-, afkortzaag

zaagman

Actieve deelnemer
8 aug 2017
26
0
Beste mede houtbewerkers,

In het verleden heb ik tijdens mij bouwkunde opleiding (waar ik nu niets meer mee doe) meubileringsvakken gevolgd en ben daar weer een beetje mee bezig (hobbymatig). Nu hadden we op de opleiding allemaal apparaten waar je nu alleen maar van kan dromen in je garage, maar ik wil toch het een en ander opnieuw gaan aanschaffen.

De afgelopen jaren heb ik gewerkt met een radiaalzaag van de Lidl (lidl, gemaakt door scheppach) en die was prima voor het afkorten van panlatten e.d. maar met met het maken van meubels schoot deze zaag behoorlijk te kort. Niet mooi in te stellen en er zit speling in.

Nu waren in het verleden Makita en Bosch blauw een beetje de merken, maar na enig eigen zoekwerk kwam ik uit bij de festool Kapex KS 60 uit. Een erg mooie zaag en compact. Het merk ryobi zei mij niks, maar vond de ryobi ems254l ook mooi en wat ik er over las geen gekke keus. De Bosch GCM 800 sj vind ik ook degelijk en compact overkomen. Heeft mijn voorkeur, ook gezien de prijs.

Wie heeft ervaring met deze machines icm met het maken van meubels? Positief en negatief.

Mijn budget is toch wel max wat de festool kost, maar alleen als anderen niet voldoen of niet zuiver werken (of niet te kalibreren zijn). De zaag zal eens in de twee maanden gebruikt worden en een stillere motor is altijd een pre.

Ik hoor graag van jullie en alvast veel dank.
[h=1][/h]

[h=1][/h]
 

zaagman

Actieve deelnemer
8 aug 2017
26
0
Top! ga ik eens rustig lezen, erg bedankt.
Stond niet veel in, hen een pm gestuurd naar diegene, of hij hem heeft aangeschaft en of deze beviel.
 
Laatst bewerkt:

zaagman

Actieve deelnemer
8 aug 2017
26
0
De DeWalt dws774 (qs) is geen gekke zaag. Maar lees verschillende verhalen. Is deze vergelijkbaar met de Kapex?
Of is dat verschil niet merkbaar?
 

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Ik heb er eentje, ik vind hem gigantisch goed. Festool is denk ik wel beter als je echt puur meubeltjes gaat maken.

Ik gebruik hem momenteel bij het zetten van een HSB en in de toekomst ook voor iets ruwere meubels.
 

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Sorry, vergeten te vermelden, inderdaad, ik heb de dewalt dws774 qs. Heel tof zaagje, schaduwlijn is giantisch handig, heel stevig stabiel, perfect fijn af te stellen, zaagt best krachtig.

Ik ben fan met andere woorden! :D
 

zaagman

Actieve deelnemer
8 aug 2017
26
0
Dank! Kun je met de Dewalt die diepte instellen, zodat je sleuven/groeven kunt maken voor bijv kruis verbindingen
 

zaagman

Actieve deelnemer
8 aug 2017
26
0
Hoi Joris,
Dan ga ik mij daar eerst op focussen. Zijn er zaken waar je op moet letten? Ik zie ze wel eens met meebewegende geleider, alleen die zullen wel kneiter duur zijn?

Vind een dw745 wel mooi,maar of t wat is? Of de makita MLT100?

Mvg
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
In de budgetreeks zal ik maar zeggen is de deWalt de betere keus.
Da's de enigste met een rack and pinion (tandheugel) verstelling op de geleider.
Dat stelt erg nauwkeurig af ivm een andere geleider.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb een review van die Makita MLT1000 gezien en daar werd ik niet vrolijk van, zijbladen die niet aansluiten ga maar door. Echt een consumer product die niet precies willen werken. Ik heb zelf onlangs een festool zaagtafel met ts55ebq gekocht en als je puur een zaagtafel wil zou ik voor de DeWalt gaan en de Makita snel vergeten.
 

zaagman

Actieve deelnemer
8 aug 2017
26
0
Doet de dw745 onder voor een Ts55 zaagtafelset? Mooi om gelijk een goede invalzaag te hebben.
[h=1][/h]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.