Combinatie V33 werkbladolie en danish oil ?

Didier

Nieuw lid
28 nov 2010
3
0
Vorig jaar heb ik een massief eiken salontafel gemaakt en deze afgewerkt met V33 werkbladolie.
Ik ben tevreden over de vochtbestendigheid van deze afwerking, maar ik had toch liever een satijnglans dan de matte afwerking van deze olie.
Daarom heb ik Danish oil (rustins) gekocht. Een stuk overschot afgewerkt met danish oil (3 lagen) en vervolgens als test een wijnglas erop geplaatst. De wijn heeft echter een bleke kring achter gelaten.
Dit jaar ben ik een eettafel aan het maken, deze moet natuurlijk zeer vuil-afstotend worden afgewerkt.
Ik wil het risico op wijn/water-kringen op mijn tafel zo klein mogelijk houden.
Zou ik deze dan toch opnieuw met V33 werkbladolie behandelen? En vervolgens afwerken met Danish oil ?
Ik had ergens gelezen dat Danish Oil meer een vernis dan olie is, gaan er dan zoiezo altijd kringen vormen als een tafel wordt afgewerkt met Danish Oil ...
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
Geert zei:
Ij heb nog nooit Danish oil gebruikt maar wel OSMO olie, is te verkrijgen in mat en satijn.
En ik kan bevestigen dat je geen problemen zal hebben met vuil en osmo olie. De wit matte versie is hier in gebruik op onze tafel, keukenwerkblad en trap.
 

Didier

Nieuw lid
28 nov 2010
3
0
Is er iemand die danish oil al gebruikt heeft en ervaring heeft met wijn/waterkringen ?
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Hallo,

Wij hebben op het keukenwerkblad TripTrap Danish oil gebruikt, de witte variant. Wijnvlekken trekken inderdaad door de olielaag maar gelukkig verdwijnen die ook. Zeker met zonlicht (UV stralen). Idem voor tomatensaus.
Ik heb me laten vertellen (mijn vriendin is Deens!) dat je altijd een politoermachine moet gebruiken om de olielaag echt dicht te krijgen, manueel met een lapje katoen is niet genoeg. Ook is een nieuwe laag na x aantal maanden/jaren ook nodig.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ik ga het vast ingewikkelder maken..

Ik gebruik Danish oil alleen op objecten of meubels die weinig te verduren krijgen. De laag is ondanks de harsbestandelen net niet hard genoeg voor 'wear and tear'. Echter, als je een werkbank hebt waarvan je wéét dat die het zwaar te verduren krijgt is olie wel weer een goed idee omdat je niet een keiharde laklaag af hoeft te schuren maar gewoon een nieuwe laagje olie op kan brengen.

Voor een tafeloppervlak raad ik Danish oil dus af.
Wat je wel kan doen is DO gebruiken als kleurlaag, en na het drogen deze afsluiten met schellak. Daarna kan je een toplaag naar keuze gebruiken zoals harde nitro of PU lakken die zeker bestand zijn tegen alcohol/vet/zuur/etc. Nog een optie is om zelf een vernis te brouwen met olie als basis en een bijgemengde polyurethaanlak. Daardoor heb je de mooie uitstraling en diepte van olie, en een deel de stevigheid van een harde PU lak. Dus 1/3 gekookte lijnzaadolie of Tung olie, 1/3 verdunner (bv white spirit) en 1/3 PU lak, desgewenst met UV filter. Goed mengen, opbrengen, even laten intrekken en de rest met een doek afvegen. Dit minimaal 3x herhalen, hoe dikker je de laag kan opbouwen hoe beter. Voordeel is ook dat je bij evt krassen of schade je alleen even licht hoeft te schuren, en daarna een nieuwe laag kan opbrengen.

Met OSMO olie heb ik geen ervaring, moet ik ooit nog eens doen. Wat is de samenstelling van dat spul?
 

Didier

Nieuw lid
28 nov 2010
3
0
Ik vrees dat ik Houthasses gelijk moet geven, heb even de krasbestendigheid van danish oil getest. Deze krast al gewoon als ik er met men vingernagel op kras...
Voor vernissen ben ik niet echt te vinden, dus ik denk dat ik terug ga werken met V33 werkbladolie (speciaal anti-kras & 'warmtebestendig').
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Die V33 olie bevat waarschijnlijk ook vernis en zal niet veel verschillen van DO.

Die mengeling die houthases beschrijft is eigenlijk een Danish oil.

DO als kleurlaag en shellak om af te sluiten, zou ik toch maar mee opletten, risiko op doorbloeden.

Het probleem met vernis, of eender welke afwerking die een afgesloten laag legt, is als er ergens een scheurtje of gaatje in je laag komt en vocht geraakt eronder heb je het risico dat je vlekken onder je eindlaag kan krijgen, en die kunnen zich gaan verderzetten.

Tenzij je met fluwelen handschoenen je tafelblad hanteert zou ik een penetrende afwerking gebruiken, bv. 100% tung olie of een hele goeie mengeling met tung. Wel moet die zorgvuldig worden aangebracht, veel lagen en heel lange droogtijden. Tung olie is alcohol resistent. Wel zit er een geurtje aan. http://www.woodworkdetails.com/Knowledge/Finishing/Tung-Oil.aspx
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
woodie zei:
Die mengeling die houthases beschrijft is eigenlijk een Danish oil.

DO als kleurlaag en shellak om af te sluiten, zou ik toch maar mee opletten, risiko op doorbloeden.

Hoe werkt dat dan? DO is idd een vernis, en zal dus drogen tot een halfharde laag ín het hout en zal zich niet meer kunnen verplaatsen (watergedragen beitsen wellicht wel). De schellak zal alleen de poriën sluiten waardoor je een mooi egale laag kan opbouwen. Hierna kan je verder met meerdere dunne lagen tungolie+een hardere component. Tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden met deze methode. Maar, voor werkbladen zou ik inderdaad de schellak laag overslaan omdat die het zeker zwaar te verduren gaat krijgen en je problemen kan krijgen, maar voor tafelbladen moet dit toch kunnen denk ik?
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
DO is een mengeling, van o.a. vernis. De vernis in de DO zal drogen door het verdampen van de verdunner, maar je olie is dan bijlange na nog niet droog, vermoed ik.

Ik heb het meegemaakt met esdoorn. Het kan misschien ook aan de houtsoort liggen waarop je je olie of olie-mengeling op aanbrengt. Maar het kan ook zijn dat ik niet lang genoeg gewacht heb, namelijk dagen ipv. weken.

Of m'n shellak was over datum, wat ik betwijfel want ik maak hem altijd zelf, met datum op het flesje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.