Graag advies over afwerken trap.

loeffen

Actieve deelnemer
31 mrt 2015
54
0
Bunde (limburg)
beste forummers

Onze trap (jaren zestig) hebben we geprobeerd van haar oude lak/beits te ontdoen.
1.jpg

Schrapen, schuren, afbranden en weer schrapen.... met als resultaat tot nu toe:
2.jpg

en nu het afwerken. We willen graag een lichtere trap. Inmiddels is me duidelijk dat een watergedragen blanke lak het hout precies zo laat als het is en daarvoor is de trap nog zeker niet geschikt voor (met restjes oude lak en beschadigingen).

Ik overweeg nu een blanke lak op terpentine basis die de houtnerf accentueert en een beetje kleurt.
Goed idee? of beter eerst beitsen?? of hardwax olie???.

dank voor jullie reacties
Leon
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Monocoat olie is zeker de moeite van het proberen waard, ik vind zelf de "white" erg mooi. Je kunt de trap op die manier lichter krijgen, evt. beschadigingen vallen dan minder op, dit i.t.t. lak wat de beschadigingen alleen maar duidelijker laat zien. Wel eerst een klein stukje proberen voordat je de hele trap onderhanden neemt.
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi leon

je kan de trap ook laten zandstralen
alles lak en vuil is dat weg en je kan je trap daarna behandelen met wat je wil
je trap heeft na het zandstralen een iets wat rustieke look

mvg
Jan
 

loeffen

Actieve deelnemer
31 mrt 2015
54
0
Bunde (limburg)
jan en walters;Dank voor jullie reacties! Monocoat kende ik niet en ga ik zeker wat meer over opzoeken. Het zandstralen lijkt me wel erg ingrijpend maar wie weet.

Mijn idee om trap in huidige staat (na nog wat schuren) te beitsen/lakken is volgens jullie niet aan te raden??
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Gezien de staat van de trap lijkt me lakken niet mooi. Probeer Monocoat, zeer makkelijk aan te brengen en bijwerken erg eenvoudig. Bij beits zie je bijwerken altijd, althans bij mij.
groeten, Walter
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Met een makita5031 machine met tot nu toe alleen korrel 80. Hierna volgt dus nog 120 en dan misschien 180/240.

Hmm, daar zou je een heel eind mee moeten komen, zou je denken. Wat je nog kan doen is kijken of er iemand in de buurt is met een Rotex of een andere roterende schuurmachine. Die neemt misschien wat beter af. Mijn ervaring daarmee is dat ze beter presteren dan een excenter machine.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
misschien dat je met een chemisch afbijtmiddel een beter resultaat krijgt of heb je al een proefstukje geprobeerd ?
 
P

Pel

Guest
Ik zou met een schraapstaal aan de gang gaan, krijg je de hoeken ook beter blank, het is wat werk, maar dat is schuren ook.

Groet Pel.
 

loeffen

Actieve deelnemer
31 mrt 2015
54
0
Bunde (limburg)
fijn zoveel reacties ... en ja komend weekend gaat er geschuurd en geschraapt worden in de hoop zoveel mogelijk eraf te krijgen. Over "hoe afwerken" twijfel ik nog; misschien een testflesje monocoat bestellen? maar denk dat ik ook nog even bij de lokale verfwinkel om advies ga vragen.

Goede tips zijn natuurlijk meer dan welkom - en kunnen jullie soms zo zien wat voor hout het is??

groet
Leon
 

loeffen

Actieve deelnemer
31 mrt 2015
54
0
Bunde (limburg)
Van monocoat webshop krijg ik na email met foto onderstaande reactie:

"Zoals ik het zie op de foto’s zijn niet alle oude lakresten verwijderd, Monocoat gaat een moleculaire binding aan met de opperste vezels van het hout, wanneer er nog oude resten lak of olie op het hout achter blijven zal de olie niet binden en zal het vlekkerig worden,"

ervan uitgaande dat volledig verwijderen van oude lakresten niet gaat lukken zal het dus waarschijnlijk toch een beits/lak moeten worden. Vraag blijft dan nog welke... ... ...
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ontvet je trap eerst goed met thinner en schots brite, de rode, ( wel even handschoenen aan, maskertje op en raampje open.).
Daarna schuur je de ergste dingen weg met 80, daarna pak je de hele trede met 180, en daarna kan je eroverheen net 240/280.

Op deze manier maak je de krassen steeds kleiner, en je gaat steeds schoner werken.

Ik raad je aan om eerst te ontvetten zodat als er een laagje opzit, je die dan verwijdert.
Zo gaat je schuurpapier langer nee.

Danny
 

loeffen

Actieve deelnemer
31 mrt 2015
54
0
Bunde (limburg)
Moeilijk te zeggen op deze foto's. Kun je enkele scherpere foto's maken met een fototoestel? Als het beuk is, zou je van die typische spikkels moeten zien:

Bekijk bijlage 67374

Ja dat klopt, er zijn inderdaad van die kleine spikkels te zien. Door de kleur en dikke laag lak, (zie eerste foto van dit draadje) was het me eerder niet opgevallen maar die spikkels zijn er dus beuk.

Dank bossyrangs en billi!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.