Ferm lamellos

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nou, ik heb hem eens getest. Deze goedkope lamello machine had ik al een tijd geleden in huis, maar nog niet echt gebruikt. Voor een sinterklaas surprise heb ik nu een kistje gemaakt van multiplex. Tja, wat zal ik zeggen, het is een echt kistje geworden en nog haaks ook.

Een paar puntjes.

Met dit zaagblad heb ik flinke brandsporen in elk lamellogat. Misschien een bot zaagblad?

Je kunt de hoogte van het zaagblad niet instellen. Ik gebruikte 12mm multiplex. Maar als je de gaten in het midden van de kopse kant van de plaat wilt krijgen, heb je een 20mm dikke plaat nodig. Ik heb stukjes karton en hardboard onder de plaat gelegd, het geheel op de werkbank vastgespannen en de zool van de lamellofrees ook op de werkbank. Zo kreeg ik de gaten wel in het midden. Variatie tussen de gaten schat ik op zo'n halve mm.

Ook als ik hem instel voor de juiste lammelo maat (nr 0), freest hij nog steeds veel te diep. Verholpen door op gevoel iets minder diep te gaan.

De 90 graden aanslag komt erg wankel op mij over. Ik heb trouwens nog niet erg door hoe je geacht wordt om enigszinds precies de gaten van boven af in de plaat te krijgen. Ik heb de plaat nu aan de voorkant tegen de werkbank geklemt. Het was een heel gereken om uit te vogelen dat de plaat dan 17mm boven het werkblad moet uitsteken. Vervolgens de lammelofrees weer plat op de werkbank en zo de gaten gefreest. Dit werd wel behoorlijk precies.

Je kan de 90 graden aanslag in hoogte verstellen. Geen idee wat daar het nut van is? Helaas ben ik de gebruiksaanwijzing kwijt.

De 90 graden aanslag is ook in de hoek verstelbaar. De schaal daarvoor zit er wel een paar graden naast, dus die moet je controleren met een winkelhaak.

Over het algemeen vind ik het een vrij minderwaardig stuk gereedschap waar je veel moet improviseren om een fatsoenlijk resultaat te krijgen. Maar misschien ligt het aan mij en doe ik alles fout? Zonder gebruiksaanwijzing is het ook een beetje duister. Ik heb hem laatst nog ergens gezien, maar ja, nu niet meer dus....
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
mijn ervaringen met lamello frezen is dat je de aanslag nauwelijks gebruikt.

Ik heb het geleerd om de voet de grote zool te gebruiken.

Dus als ik de kopse kant van het hout moet frezen legde ik de plaat plat neer.
Tevens de lamello frees.
Zo freesde ik altijd.

Moet je haaks op de plaat frezen dan met behulp van een klos. klos tegen de kopse kant van het hout en de de voet tegen de klos aan.(geleider inklappen).

afwijking 0

Maar moet wel bij vermelden dat dit lamello of elu altijd was.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja zo heb ik het ook gedaan. Ipv de klos heb ik mijn werkbank gebruikt. Kan je bij zo'n elu wel de plaatdikte instellen?
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
dit is alleen mogelijk met de geleider. hier zit een stelwiel op om de dikte aan te passen.

Gebruik deze eigenlijk maar zelden.
Heel af en toe bij verstekken. Maar dan nog liefst zo weinig mogelijk omdat hij dan gemakelijk wegschuift.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik heb zelf nooit met een lamello gewerkt, maar ik denk dat de Ferm lamello helemaal zijn geld waard is. Kost niks, is ook niks. Veel van de genoemde problemen zullen bij een echte lamello niet of veel minder zijn. Maarja, die kost ook meer dan 10x zo veel.
 

tuoh

Oud hout
Het is nu juist de bedoeling dat je bij de lamello wel de 90° geleider gebruikt, daarom ook dat daar de regeling opzit om de lamello's mooi in het midden van de plaatdikte te krijgen ( maar dit hoeft niet)
Je moet er enkel op letten dat je de geleider steeds langs de buitenzijde van de stukken aanhoud.

De lamello word alleen plat gebruikt bij het frezen van tussenzijden of vaste schabben.

Je kan het toestel wel plat gebruiken, maar dat werkt omslachtiger en duurt langer.( en tijd is geld)

Maar zoals met veel zaken, oefening baart kunst.


Mvg,

André
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Idd, zoals TUOH schrijft, de 90 graden geleider gebruiken. Deze laat je op je werkstuk rusten en dan stel je de hoogte in waar de sleuf moet komen. De frees zelf moet vrij "hangen" en dan rustig in je werkstuk drukken. De diepte van de sleuf kan je instellen met een stelschroef die voor de diepte aanslag (0 - 10 - 20) zit, stel hem in op bv lamello nr 10 en hij klopt automatisch ook bij de andere 2. Standaard is de 90 graden geleider wat wankel bij Ferm maar dat is met een simpele aanpassing op te lossen, Dit staat met foto's op mijn website uitgelegd onder het kopje "gereedschap".

Zelf gebruik ik ook de Ferm en ben er best tevreden mee voor wat ik er mee doe. Als ik hem vaker nodig zou hebben zou ik wel voor een wat betere machine kijken maar voor het sporadische gebruik bij mij vind ik hem prima.

mvg
Patrick
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor alle tips.

Die geleider komt nogal wankel over. Als het echt precies moet vertrouw ik eigenlijk meer op de vlakheid van mijn werkbank en de zool van de ferm. Nou ja, ik ga nog wel een beetje experimenteren. Bedankt voor de tips op je website, Patrick. Ik zal eens kijken of mijn ferm ook zo verbuigt.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
ik heb zelf een lammelofrees van powerplus 70 euri voor betaald. goede lammelo voor die prijs en op vele vlakken in te stellen ook de diepte voor verschillende lammelo's.

Ik heb hem besteld en gekocht via toolstation.nl.

10031.jpg
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Dries Haneborst zei:
Dus hij maakt mooi strakke verbindingen? Geen onzekere aanslag?(speling).

als de vraag voor mij is bedoeld...
Hij maakt inderdaad mooie strakke verbindingen en geen onzekere aanslag.
over de strakheid ik schaaf de planken altijd eerst aan alle 4 de zijden en stel de lammelo frees in en zet om de 30 cm een lammelo op de helft van de dikte van het hout bij balken zet ik er 2 boven elkaar. Zo heb ik het aanrechtblad ook gemaakt en die is perfect geworden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zeg het me als ik het mis heb, maar volgens mij moet de nauwkeurigheid van je kastje komen uit de nauwkeurigheid waarmee je de planken hebt gemaakt, niet van de lamellos. Dus bij een hoekverbinding de ene plank inderdaad goed vlak schaven en de ander plank met een zuiver haaks gezaagd (en geschaafd) kopeind.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Seek zei:
Zeg het me als ik het mis heb, maar volgens mij moet de nauwkeurigheid van je kastje komen uit de nauwkeurigheid waarmee je de planken hebt gemaakt, niet van de lamellos. Dus bij een hoekverbinding de ene plank inderdaad goed vlak schaven en de ander plank met een zuiver haaks gezaagd (en geschaafd) kopeind.

heb je gelijk in daarom zeg ik ook dat ik ze 4 zuidig schaaf :D
Je kunt een blad ook wel koud aan elkaar lijmen zonder lamelo's maar de lamelo's geven een groter lijmoppervlak en gaan het trekken van het hout vaak ook nog tegen.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Lang geleden heb ik eens met een lamello machine gewerkt (merk vergeten, was een goedkoop ding) en die was zo onzuiver dat je ook met goed vlak hout geen lekkere verbindingen kreeg. De sleuven hadden te veel speling.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik was het helemaal met je eens, behalve waar het het lijmen van een blad uit meerdere planken betreft :lol:
Ik ben van de school die zegt dat je zo'n blad gewoon koud moet lijmen en dat die lamellos helemaal niets toevoegen. Ok, het kan handig zijn bij het lijmen van een lang blad om de delen in lijn te houden.
Ik zat meer te denken aan hoek verbindingen waar je kops hout aan langshout lijmt. Daar heb je natuurlijk wel een versteviging zoals een lamello nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.