Bessey band clamp ( of andere merken) ervaring?

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Ik heb vorige week een angle clamp ws6 van Bessey gekocht, het zag er allemaal heel leuk en gemakkelijk uit op YouTube maar in de praktijk werkt het toch niet zo handig.
hoekklem.jpg
Ik had 4 balkjes van 60x30x800 in verstek gezaagd en dan eens op allerlei manieren met behulp van de angle clamp proberen mooi in de haak te spannen.

Voor een echt mooi fijn sluitend verstekje werkt het niet, ook spant hij niet hard genoeg om er dan langs de zijkant 2 schroeven in te draaien met voorgeboorde gaatjes. Als de schroeven erin gaan schuift het verstek weer weg.
Met nog een lijmtang er bovenop geklemd ging het iets beter maar vaak blijft het verstek toch ergens openstaan. Ook al heb ik mij eerst een uurtje bezig gehouden met mijn zaagtafel tot op 0.01 volledig af te stellen.
Daarna nog eens geprobeerd om er met de domino700 eerst domino's in aan te brengen, dit ging weer iets beter maar nogmaals voor een fijn verstekje geen aanrader.


Ik zoek dus een betere, nauwkeurige en snellere manier om mijn kadertjes te maken.

Ik ben van plan om van Bessey 4 stuks van de "K body revo KR" klemmen aan te schaffen met het framing setje erbij. De 4 klemmen in een hoekopstelling op het framing setje ziet er mij wel een stabiele opstelling uit. Ik twijfel nog of de meerprijs van de Vario versie van die klemmen het waard is of ik gewoon voor de klassieke versie ga.
Bessey_K_Body_REVO-2.jpg

Maar... en nu kom ik eindelijk aan de vraag betreffende de titel van deze post, ik zie ook een "Bessey band clamp ban 700 en 400".
bandclamp.jpg
Dit lijkt op YouTube ook wel iets... mits de nodige handigheid en wat uitzoeken een snelle manier om een constructie met gelijke kracht samen te spannen.

Maar ik vraag mij af of het echt zoiets handig is, ofdat je verstekken op magische wijze meteen perfect zitten met dit systeem, en hoeveel perskracht je hier eigenlijk mee kan uitoefenen. Dit kan toch nooit zoveel zijn als met een klassieke lijmtang?

Iemand die hier ervaring in heeft?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Die hoekklem die je gekocht hebt is meer geschikt voor het fixeren van panelen. Verder is het handiger om versterkingen (schroeven. splines, etc.) aan te brengen als de lijm uitgehard is.

Voor het vervaardigen van kaders (ik neem aan dat je daarmee lijsten bedoelt) zou ik eerder denken aan een soort vaste opstelling waarin je middels wiggen de delen fixeert en klemt. Het komt immers vooral aan op perfecte hoeken maken, waarbij je heel weinig lijm nodig hebt en ook relatief weinig spankracht.

Voorbeeld hiervan:

 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Soort MFT opstelling werkt handig bij lijstwerk. Zoals boven opgemerkt is er bij nauwkeurig werken weinig kracht nodig en klemmen niet heel spannend mits vlak en haaks.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb die Bessey band clamp en je moet er geen heel hoge klemkracht van verwachten, haalt het bij lange na niet bij een lijmklem. Toch voor de lichtere toepassingen over grotere lengtes wel een handig hulpmiddel. Ik heb het wel ingezet voor werkstukken met onregelmatige hoeken.

fons
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Ik gebruik regelmatig een sjorband om grote werkstukken bv kozijnen diagonaal aan te spannen als de maten diagonaal niet kloppen, de verbindingen sluit ik op met sergeants.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
Ik heb deze klem.jpg
in elkaar gezet om lijsten te klemmen.
Heb hem echter pas een keer of 2 gebruikt maar beviel goed.

fred
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Het probleem met elk van deze oplossingen is geen een geeft direct druk op de naad waar het moet zijn wat van belang is voor een geslaagd verlijmen. Die geven op zijn beste indirect druk. Het enig methode wat wel de juist druk levert is die die drukkracht op 90° ofwel haaks op de naad zet op het hart van de naad.

Het standaard methode is klossen ofwel oren op de hoek tijdelijk te verlijmen en samendrukken met doodgewoon lijmtangen.
 

roelp

Actieve deelnemer
25 okt 2013
49
0
Ik heb de BAN700.
De klemkracht op de hoeken is inderdaad beperkt. Ik vind het ook een gedoe om te zorgen dat alle hoeken goed staan.
Ik grijp toch vaker naar mijn gewone korpuslijmtangen (KRV en KR), samen met een zelf gemaakte 90 graden hoekklem.
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Bedankt iedereen, net zoals ik al vermoedde dus gaat er voor het echte werk nog altijd niets boven een spanschroef of een serre joint.
Ik heb gisteren in de winkel wat serre joints gaan halen van Bessey, ik was aan het twijfelen voor die KRV of KR maar de klassieke serre joints leken mij toch iets handiger werken.
Niet super goedkoop, maar deze heb ik normaal wel voor het leven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.