Welk mes voor vorm te maken

P

Pel

Guest
Mooi uitgesneden Edwin, karikaturen uitsnijden gaat heel goed, je kunt vrij snijden wat je hoofd en het hout je ingeeft, of hoe een gedraaide houtnerf van een tak loopt.

Groet Pel.
 
Klopt Bijtel,

Maar om van elk soort mes zijn specifieke eigenschap te vermelden............ :cool:

Ook heeft iedereen zijn eigen voorkeur en waar ga je het voor gebruiken!!!! .
Feit is dat je met een bol mes makkelijk rondingen, kromme lijnen maakt en met rechte- of holle messen beter recht kan snijden.

De rest is voorkeur, hout soort en soort snijwerk.

Gr Edwin
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Richard,

omdat je het over <mes> had ben ik vergeten om de V-guts oftwel burijn te noemen; dat is het gereedschap waarmee je contouren, lijnen en accenten kunt maken. Je hebt deze ook weer in verschillende dieptes en verschillende hoeken maar een graad of 45 is prima (loopt niet te snel vast) en een hoogte van ja, plm 12-15 mm afhankelijk hoe groot je werkt.

grtz Hans
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Maar om van elk soort mes zijn specifieke eigenschap te vermelden............ :cool:

Net andersom. De vragensteller heeft waarschijnlijk een bepaald doel en zoekt daar een mes bij.

Sommige mensen gebruiken een bijl. Mijn vader gebruikte exacto mesjes. Die waren voor zijn doel beter dan "houtsnijmessen". Ik zelf gebruik nogal eens een victorinox en Mora survivalmes. Maar dat raad ik een ander niet aan zonder te weten wat ie van plan is ;)

Dus misschien kan Richard81 vertellen wat het plan is?
 
P

Pel

Guest
Welk mes je gebruikt is voor iedereen verschillend, de een heeft de voorkeur voor een gewoon zakmes een ander heeft een mesje van Pfeill. Hier zijn enkele filmpjes van de basis regels voor hout snijden met een mes, zoek maar knife carving op You Tube.

Groet Pel.


 
Laatst bewerkt door een moderator:

Richard81

Actieve deelnemer
24 jul 2016
59
0
Wageningen
Ik begin net dus zocht vooral een mes om mee te beginnen en het gevoel een beetje te krijgen. Ik heb nu de messen die eerder genoemd zijn en pas een set beitels aangeschaft van de Lidl gewoon om te proberen/oefenen. Wil binnenkort een morakniv mes aanschaffen merk dat de messen die ik heb wat klein zijn voor het grove snijwerk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.