Welk mes voor vorm te maken

Richard81

Actieve deelnemer
24 jul 2016
59
0
Wageningen
Hallo ik wil gaan beginnen met houtsnijden maar met al die verschillende soorten messen zie ik het hout niet meer. :confused:
ik ben dus benieuwd welk mes ik zal kunnen gebruiken om een stuk hout vorm te gaan geven.
Ze hebben groot klein krom recht rond vlak etc.
 
Hoi Richard,

Ik ben begonnen met messen gekocht op rommelmarkten.
Mijn vrouw en kinderen kochten daarna voor mijn verjaardag 2 messen bij Baptist.
Ze wisten niet wat ze moesten kopen maar werden daar uitstekend geadviseerd.
Ze kochten deze twee messen:
kerb_7.jpg

kerb_pfeil.jpg
Het bovenste mes gebruik ik het meest. Heeft een ronding waardoor je mooie lijnen kunt maken. Je kunt dit mes perfect sturen voor mooie rondingen of krullen .
Ik gebruik hierbij vaak mijn duim van mijn andere hand als sturing en druk. Hierdoor voorkom je uitschieters ( zowel in het hout als in je vlees :cool:)

Het tweede mes gebruik ik om nerven of diepere delen uit te kunnen snijden ( bv onder een bloemblad oid ) Door de punt vorm kun je nauwkeurig snijden en kleine snede maken.

Ik gebruik erg veel andere messen maar deze twee zijn mij zeer dierbaar. Ik neem ze ook altijd mee in mijn "vakantie "setje.

Met groet Edwin.
 

Richard81

Actieve deelnemer
24 jul 2016
59
0
Wageningen
Hoi Edwin
Bedankt voor je reactie en tips 😉, welk nummer heeft het tweede mes?
Mooi setje wat je hebt voor de vakantie heb je die ook van de rommelmarkt?

Groet
 
Hoi Richard,

De tweede is een nr: 2 mes van pfeil.
Andere merken hebben soortgelijke messen dus laat je niet leiden door het merk wat ik noem.

De set heb ik idd van Marktplaats. Een dastra set waar ik met een gelukje aan ben gekomen. Als kopers/verkopers eenmaal hebben gezien wat dit setje nieuw kost had ik het nooit voor die prijs gekregen.
Op dit moment is er nog weinig voor een zacht prijsje te koop. Soms heb ik nog geluk op een rommelmarktje of zo. 90 % van mijn beitels en gutsen komen van Mp en/of rommelmarkten.

Die nieuwe snij messen van Pfeil zijn echt niet te duur voor de kwaliteit . Ik denk niet dat ik ze ooit verslijt.

Gr Edwin
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik snij tot nu toe alles met een Morakniv, dat werd me aangeraden voor 'occasional' snijwerk door iemand van de beeldhouwwinkel (Zutphen), tijdens de Open Dag Hout vorig jaar. Dat is sowieso goed om naartoe te gaan, kan je eens verschillende dingen vasthouden en proberen.
Dit mes heb ik dus: https://moraknives.nl/mora-erik-frost-wood-carving-120.html , ik overweeg ook zeker om zo'n "no 2" te kopen omdat ik vooral klein spul maak, en die Morakniv is daar soms wat grof voor. In mijn setje zit trouwens ook een aantal slijpsteentjes, dat is ook iets wat je echt nodig hebt om goed resultaat te krijgen.

Succes!
 

Richard81

Actieve deelnemer
24 jul 2016
59
0
Wageningen
Goedemorgen,
De messen van pfeil schijnen goed te zijn en voor de prijs is het zeker het proberen waard. Het mes van morakniv is ook een mooie lekker groot voor het hele grove werk lijkt me?
Ik ga van de week eens naar baptist even neuzen en hopelijk kom ik niet met teveel thuis 😂.
 
Dit is de reden dat ik alleen nog maar onder begeleiding naar Baptist mag en altijd met een doekje tegen het kwijlen.
De kast van Lie-nielsen mag ik alleen van de achterkant bekijken. ;):eek:

Goedemorgen,
De messen van pfeil schijnen goed te zijn en voor de prijs is het zeker het proberen waard. Het mes van morakniv is ook een mooie lekker groot voor het hele grove werk lijkt me?
Ik ga van de week eens naar baptist even neuzen en hopelijk kom ik niet met teveel thuis .[/QUOTE]
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Het mes van morakniv is ook een mooie lekker groot voor het hele grove werk lijkt me?

Niet per sé.... Ik gebruik het tot nu toe voor heel klein werk ( link en link), maar ben er al op gewezen dat ik gereedschap moet kopen dat beter bij dat doel past :)
 

Richard81

Actieve deelnemer
24 jul 2016
59
0
Wageningen
Die kabouter is zeker een kleintje ja maar wel goed gelukt!
Zal als ik er ben een foto voor je maken van de voorkant hartvoorhout 😂
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Hallo Richard,

Stel je wilt lepels snijden, dat komt voor weet je, dan heb je ook wat aan een gebogen guts om de kom uit te lepelen. Samen met de Morakniv kom je een heel eind.

Grtz Hans
 
P

Pel

Guest
Welk hout is het makkelijkst om mee te beginnen en waar halen jullie het?

De zachte houtsoorten zijn het makkelijkst te snijden met een mesje, o.a lindehout, abachi, en populieren, vuren en grenen enkel als het op de wind gedroogd is. Omdat als het kunstmatig gedroogd is, en dat is alle hout wat je zo bij handelaren koopt, doordat de kunstmatige temperatuur in droogovens ± 38° - 48° verspreid de hars in het naaldhout zich door de vezels, en wordt het hout bros, en is daardoor moeilijker te bewerken.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Lepels en kommen snijdt je het eenvoudigst uit zgn nat hout wat net is geveld of gesnoeid. Ook wel <green wood> genoemd.

berken en populier zijn goed te doen dan.
 

Richard81

Actieve deelnemer
24 jul 2016
59
0
Wageningen
Ik heb een stuk snoeihout van de hibiscus uit de tuin gepakt en een pfeil mes #7. Is wel veel oefenen al paar keer mes in me vinger gehad 😂 En voor wat goed hout gaan zorgen om te gaan snijden.
 
Hoi Richard,

Kijk....... zo moet dat. gewoon DOEN. ( en oppassen :cool: )
Ziet er veel belovend uit.

Je kunt overwegen om een handschoen aan je linkerhand te doen. Iets wat ik steeds vaker doe.
Het is even wennen maar scheelt ..... pleisters.

Hout kopen kan altijd. Ik heb meer dan genoeg aan gekregen,gevonden en ander hout. Zo zijn we net terug uit Duitsland,
blijkt dat er daar enorm veel oude rozen struiken staan als ook Juniper ( jeneverbes ) .
Dat rozenhout staat bekend om mooi snij hout...... ik ben benieuwd.

Dit hout heeft dan al voor het snijden een verhaal. We hebben het tijdens lange dagwandelingen door weer en wind gevonden en mee gesjouwd.
Niet dat het enorme stukken zijn. 4 cm dik en 40 cm lang.

Groetjes Edwin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.