Hond en draakje

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Zo, na een hele tijd niet meer gesneden te hebben (hier m'n vorige werkjes) ben ik in de vakantie eindelijk weer aan wat snijwerk toegekomen.

Ten eerste m'n hond afgemaakt. Ik had voor m'n verjaardag een paar blokken snijhout gekregen, en uit 1 daarvan begon ik een teckel-achtig beest te snijden. Helaas was ik met een te groot blok begonnen. Als enige tool gebruik ik een Mora Kniv, en het duurde echt lang voor de basis vorm er in zat. Eigenlijk was daardoor de lol er op een gegeven moment af, en heeft het mes en het onaffe beest een hele tijd aan de kant gelegen. Nu eindelijk afgemaakt, ik ben er niet helemaal tevreden over, de kop vind ik mooi maar de rest is me iets te hoekig/star. Ik durf er ook niet zoveel meer aan te doen, in een achterpoot zit nu een barst (was het hout toch niet helemaal droog toen ik begon?), en ik wil niet dat die afbreekt.

36346939346_44426337af_c.jpg







Voor ik op vakantie gegaan ben heb ik dus maar wat kleine blokjes gemaakt, en nu ben ik bezig met een dik draakje. Ik zit alleen te dubben hoe ik de vleugels moet afwerken:










Voor de goede orde heb ik nog een foto met een AA-batterij zodat duidelijk is hoe groot de objectjes zijn:

 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Hoi,

Leuk dat je weer snijdt en de hond heeft een mooie kop! ik zou even kijken naar een kerfmesje (blad cm of 2) of zo want dat lijkt me wel geschikter voor het priegelwerk dan een Morakniv.

De vleugels: iets inkerven zodat je een nerf laat zien (even met potloodstreepje aangeven)..


Gzrt Hans
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Gaaf!

Ik zie trouwens wat verschil (bij de beeldhouwinkel) tussen een kerfmes (Pfeil No7) en een kerfsnijmes (Pfeil No2). Het lijkt mij nogal een verschil in gebruik. Wat zouden jullie aanraden?. Eens kijken of ik wacht op de OpenDagHout, of eerder al ergens wat koop....
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Je zoekt denk ik iets met een lemmet overlangs en dubbel geslepen zodat je ermee kunt snijden als met een Morakniv of Sloyd; er zijn ook kerfmesjes met de slijpkant aan de voorzijde (enkel of dubbel geslepen) zodat je ermee kunt uitsteken, bijv patronen. Helpt dat?

Gzrt Hans
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Leuk werk. De vormen zitten er goed in, en de houding van de hond is ook goed gelukt. Watvoor hout is het nu? Ik kan je aanraden om buxus te gebruiken. Daarin kun je veel details stoppen.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hoi Meron,

Dank je wel! Ja, ik had laatst een boekje gezien over deze tentoonstelling in het Rijksmuseum: http://smallwonders.nl .Allemaal heel klein snijwerk, en inderdaad ook meestal buxus. Was laatst al aan het zoeken, maar dacht dat het misschien ook wel op de ODH te regelen was, eens bellen met inlands hout of die wat hebben. Veel heb ik niet nodig ;)

De hond en de draak zijn uit respectievelijk peer en lindehout, gekocht bij Sutacelot.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik ben sinds ook iets uit peer aan het snijden. Dat gaat erg prettig. Lindehout heb ik klaar liggen, maar nog niet aan toegekomen.

Bedankt voor de link naar sutacelot. Die kende ik nog niet.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik ben een tijdje afwezig geweest vanwege vakantie, drukte op werk, familie en andere dingen die mij afleiden van mijn hobby's. Toch heb ik wel een paar leuke nieuwe fotootjes te laten zien van het draakje. Morgen gaat 'ie ook mee naar de ODH.

Ten opzichte van de vorige keer heb ik de vleugeltjes wat uitgewerkt, wat meer 'plooien' gesneden, tenen gemaakt en ik heb de ogen ingelegd met een stukje peer (kan je op de foto nauwelijks zien, merk ik net). Ik heb dat nog steeds met m'n Morakniv gedaan, morgen probeer ik graag wat kleine mesjes uit in Zutphen.

23845146098_432fa40c39_z_d.jpg


36987926534_ce2c6dda6b_z_d.jpg


23845146968_80e2557262_z_d.jpg


37440355620_77cbb4ec3f_z_d.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.