Stihl ms 261 afstellen

niet echt elektrisch gereedschap maar het hoort hier wel thuis denk ik.

Ik heb van een kennis een stihl ms 261 gekregen. Ik heb de gehele zaag gedemonteerd en schoongemaakt en vervolgens alles weer gemonteerd maar nu wil ik de carburateur correct afstellen op motomix aangezien hij op iets heel anders gelopen heeft (vraag me niet waarop, dat wist die kennis helaas ook niet).

Ik heb de carburateur (het is trouwens een b-carburateur) terug naar "fabrieksinstellingen" gezet wat betekent: H schroef dicht en de L schroef 1/4 open. De zaag loopt vervolgens, maar wanneer ik de LA schroef wil instellen lukt dit niet... Als ik de LA schroef naar binnen draai zou de zaag stationair harder moeten gaan lopen waardoor ook de ketting gaat draaien. Als ik hem echter naar binnendraai loopt de zaag stationair juist minder goed en valt ie uit. Daarbij moet echter ook gezegd worden dat de zaag stationair op "fabrieksinstellingen" niet erg lekker loopt, het is namelijk net of ie elk moment kan uitvallen wat echter niet gebeurt.

Als ik niets aan de LA schroef instel loopt de zaag zoals gezegd stationair niet lekker en bij vol gas geven komt hij meestal wel op volle toeren maar dit is dan voor 5 seconden waarna de zaag volledig afslaat.

Iemand enig idee hoe ik deze zaag juist afgesteld krijg? Bij al mijn vorige zagen heb ik dit probleem niet gehad en kon ik ze zelf helemaal correct afstellen.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Zitten de juiste sproeiernaalden in de juiste gaten?
M.a.w. heb je de L en H schroef per abuis verwisseld?

Ze lijken op het eerste oog idem,
maar zijn het niet..
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Het kleine naaldje met drukveertje (onder de membranen) ook verwijderd gehad?
In het piepkleine gaatje wil nog wel eens wat verharde olie blijven zitten.
zeker als de zaag langere tijd niet gebruikt is.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo rené13,

Mooie zaag de Ms 261, een echte alround krachtpatser

De basis afstelling van een ms 261 is uit mijn hoofd:
L is 3/4 van een slag open
H is 1 volle slag open
LA is open draaien tot hij mee begint te draaien en dan 1/4 terug

Mocht dit niet afdoende zijn dan:

Wat is de reden dat hij uitvalt? verzuipt hij (teveel brandstof) of juist te weinig?

Over de carburateur,
Een aantal mogelijke problemen:

-1 In welke staat was het regelmembraam?
Als dit ''stug'' is geworden (stug, dus verminderd flexibel) zal de zaag niet lekker stationair willen lopen of niet goed op pakken wanneer je meer gas geeft.

-2 Heb je het regelmembraam met het geperforeerde schijfje naar beneden terug geplaatst?

-3 Heb je het regelmembraam & de bijbehorende pakking in de juiste volgorde terug geplaatst in de carburateur?

-4 Staat de gasnaald op de goede hoogte( als je een schroevendraaier over de naald heen legt op de carburateur mag hij deze net niet raken.

Overige mogelijkheden:

-5 Is het zuigkopje in de tank verstopt?
De gaasjes moeten volledig wit zijn, wanneer ze licht grijs tot donker grijs kleuren zijn ze verstopt.

-6 Treed de klacht ook op zonder luchtfilter?

-7 Wat doet de zaag als je hem volgas start?
 
ik ga morgen eens proberen met die instellingen woody.
De brandstoffilter in de tank was nog helemaal schoon dus daar ligt het helaas niet aan.
luchtfilter heb ik er ook af gehad maar gaf hetzelfde probleem. Als ik de zaag volgas start loopt hij direct en komt hij ook goed op toeren.

morgen eens proberen met de andere instellingen en anders gaat de carburateur terug uit elkaar en probeer ik een nieuwe set membranen. Mocht dat niet helpen heb ik op korte afstand een mooie hulplijn beschikbaar!:)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb problemen gehad met mijn Husqvarna. Zelfde verschijnselen als jij beschrijft. Na het vervangen van het membraam in de carburator loopt ze terug als een zonnetje.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
He René13,

Hoe is het met je motorzaag, Loopt hij weer naar behoren?

Gr woody
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik neem aan dat je gewoon brommersmering gebruikt nu. Heb zelf ook een Stihl in de schuur staan voorals er weer ergens een boom omgewaaid is(vind de houtkachel reuze fijn namelijk). Zoals hierboven vermeld misschien membraam vervangen , dit zijn niet de grote kosten. Heb je er wel een goede slijpvijl bij? die werken beter dan die electrische slijpmachines namelijk.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Heb je er wel een goede slijpvijl bij? die werken beter dan die electrische slijpmachines namelijk.

Met alleen een goede vijl ben je er niet m.i.
Je zult ze ook op de juiste manier moeten kunnen hanteren en dat is niet ieders boterham.
Ja, diegene die er dagelijks mee om gaan, maar hij die maar eens af en toe de zaag aantrekt...

Doe mij maar elektrisch maar wel met beleid.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Heb je er wel een goede slijpvijl bij? die werken beter dan die electrische slijpmachines namelijk.

Met alleen een goede vijl ben je er niet m.i.
Je zult ze ook op de juiste manier moeten kunnen hanteren en dat is niet ieders boterham.
Ja, diegene die er dagelijks mee om gaan, maar hij die maar eens af en toe de zaag aantrekt...

Doe mij maar elektrisch maar wel met beleid.
Ik gebruik de vijl ook niet dagelijks maar heb er ook de mal bij voor juiste graden en krijg de ketting weer goed scherp zodat er juiste spanen van af komen als je gaat zagen, mooie lange spanen in plaats van stof. De electrische slijpen al snel te veel weg of je moet een dure nemen die je goed in kan stellen.
 
Brommersmering? Nee, in mijn zagen komt niets anders dan aspen en motormix (Aspen voor de Echo en motormix voor de stil zagen). Zelfmengen en die zooi van het tankstation is in mijn ogen zelfmoord voor de zaag op termijn...

Membranen zijn vervangen maar hij blijft erg zuinig lopen stationair en verder pakt hij geen gas op. Ik ga volgende week even langs de dealer om te kijken of hij hem goed afgesteld krijgt maar ik vermoed dat de carburateur gewoon naar de maan is.

Slijpen doe ik trouwens altijd met de hand en met het hulpstuk van stihl. Machinaal komen de kettingen er alleen op als het nodig is, wat dus betekent: maximaal 2x per jaar.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik tank gewoon euro 95 en doe er zelf olie bij (van toolstation) en heb dan keurige smering voor de Stihl. Heb les gehad van een man met heel veel ervaring en die vind de rest onzin om erin te donderen :) Maar nieuwe carb dus? benieuwd naar resultaat.
 
Nu vindt je het onzin, maar denk eraan dat je bij een vastloper geen garantie meer hebt.

Ben inderdaad bang dat er een nieuwe op moet. De LA naald reageert eigenlijk nergens meer op terwijl die bij dichtdraaien juist het stationair toerental zou moeten verhogen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.