Waterbouwkundig werk

WR1944

Oud hout
Behalve dat we al 5 hittegolven achter de rug hebben kregen we ook even zoveel heftige onweersbuien op ons dak. Dat levert natuurlijk een hoop werk voor de hemelwater afvoer. Alle daken wateren af op regengoten zoals de voorschriften dat willen maar dan houdt het op. Eén regenpijp mondt uit aan de straatkant en spoelt daar de stoep schoon. Aan de achterkant van het huis stroomt het water vanuit de regenpijp de tuin in. Die tuin loopt af naar de straatkant maar ook naar één zijkant van het huis. Dus het overvloedige regenwater loopt naar het huis toe en vloeit via de back porch af naar de zijkant. Aan die kant van het huis is het fundament iets gaan zetten zodat daar wat scheurtjes zijn ontstaan. Om dat te repareren moet ik aan de zijkant een betonnen pad opbreken en de grond weggraven. Daar heb ik weinig zin in.

Dus probeer ik het water om te leiden dat van het dak komt. De andere kant van het huis is die zijde waar ik het kelderraam dicht gemetseld heb. Omdat de grond aan die zijde iets hoger is staat er een constante druk op die omgeving. De grond van de buurman drukt op een scheidingsmuurtje, dat muurtje drukt weer op een betonnen pad en dat drukt weer tegen het huis. Daar zitten geen kieren of scheuren in de fundatie. En langs die kant ga ik het water omleiden. Vanuit de tuin zal er wel water langs de andere kant vloeien maar dat is door de absorbtie van de tuin een stuk minder.

Dus met een dwarse bocht en wat zelftappers heb ik de omleiding gepleegd. Het stuk pijp dat de tuin in ging heb ik eerst gedeeltelijk moeten uitgraven. Maar ik kon het hergebruiken alsmede de originele bocht aan de onderkant. Dit type rechthoekige pijp is een standaard maar er bestaat ook een ronde versie met een iets kleinere doorsnede.

P1010379q.jpg

P1010380q.jpg

En nu maar wachten op een verse regenbui. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.