Betonvloer werkplaats opknappen en smeerput voorzien van betonlaag

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ach, papa die even komt helpen... Ongevraagd, zomaar. Dat het niet helemaal is zoals je voor ogen had is een detail.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ja, dat is inderdaad een detail. Groot gelijk heeft hij dat hij de rotte balken niet uit de smeerput heeft gesleept! Ik ben in ieder geval blij met zijn hulp!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Zo, de vloer zit erin. Over een aantal weken egalisatiemortel/egaline over en ik ben klaar!

IMG_1504.jpg
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Het gaat nu echt beginnen....

Bekijk bijlage 67197

Hey, das een bekende:p
Heeft'ie goed z'n best gedaan?


Zo, de vloer zit erin. Over een aantal weken egalisatiemortel/egaline over en ik ben klaar!

Bekijk bijlage 67298

Looking good!!

Ben benieuwd naar het eindresultaat straks.
Succes met egaliseren in ieder geval :cool:

Nu je toch bezig bent: ga je de muren nog een kleurtje geven?
Ik vind dat witte van Erik van V. wel mooi staan.
Oogt ook ruimer natuurlijk. En je ziet eventuele (enge) spinnen wat sneller :eek:

Grtz,

Atmoz
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, welke vloer is de vlakste van het land?

IMG_1642.jpg

IMG_1639.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ziet er mooi uit.

Persoonlijk had ik de deksel kleiner gezaagd en deze als bekisting gebruikt over de put heen.
en hem gewoon leeg gelaten onder de betonvloer.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969

yes, ben er ook blij mee! De zaagtafel en werkbank staan op wielen en die rollen nu met gemak door de garage. Nu nog een extra werkbank, een karretje voor de kolomboor en een voor de lintzaag. Natuurlijk op wielen.....


ziet er mooi uit.

Persoonlijk had ik de deksel kleiner gezaagd en deze als bekisting gebruikt over de put heen.
en hem gewoon leeg gelaten onder de betonvloer.

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Maar ik denk dat je met de "deksel" de multiplexplaat bedoelt die oorspronkelijk het gat van de smeerput afdekte. Die kon ik niet hergebruiken, want die was behoorlijk rot. Een verloren bekisting durfde ik niet aan. De zijkanten van de smeerput was van een materiaal dat tussen zand en beton in zat en daarmee waarschijnlijk te zwak om de nieuwe (zwevende) betonvloer aan te bevestigen. Daarnaast zou ik dan aan materialen voor de zwevende vloer bijna even veel kwijt zijn als aan het zand. Dus heb ik maar voor zeker gekozen en de put gevuld.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Omdat ik een aantal PM’s heb gekregen over de vloer post ik een update. De meest gestelde vraag is hoe de vloer bevalt en of deze helemaal vlak is. De eerste vraag is simpel te beantwoorden: de vloer bevalt super en ik had het al veel eerder moeten doen. Het is zo veel gemakkelijker nu alles rond kan rijden. Ook het schoonmaken is veel gemakkelijker.

De andere vraag is wat lastiger te beantwoorden. De vloer is namelijk niet helemaal vlak. Ik merk op een paar kleine plekjes dat er iets verloop in zit. Maar dit gaat geleidelijk en is maar max 2mm. Dus voor mijn doelstellingen is het absoluut meer dan voldoende vlak.Ondertussen heb ik door drukte nog weinig tijd gehad om van de vloer te genieten. Maar ik heb wel al 2 dingen gedaan. Het eerst is een cycloon gemaakt. Natuurlijk op wielen ��.

Het andere is nog niet helemaal af, maar toon het toch wel. Ik wilde 2 problemen in mijn werkplaats aanpakken (of eigenlijk 3):
- Te weinig opslagruimte en ik wilde mijn Systainers op een andere plek.
- Lintzaag en kolomboor op handigere manier kunnen gebruiken. Nu staan ze op de grond en als ik ze nodig heb zet ik ze op mijn werkbank. Maar dan staan ze eigenlijk te hoog en het is onhandig om steeds te moeten doen.

Het derde ding is dat ze op de vloer vaak in de weg staan. Dus de oplossing voor alles is om ze elk op een karretje op wielen te zetten en daarin lades voor mij Systainers. Ze zijn nog niet af. Ik moet nog bv de bovenkant nog verven en het hout oliën.

IMG_0614.jpg

IMG_0607.jpg

Het is misschien wat too much om voor dergelijke karretjes massief eiken te gebruiken. Maar ik wilde meer ervaring opdoen in het werken met massief hout en hier is het niet zo erg als het niet perfect is. Dus 24 mm eiken planken terugschaven naar 18 mm voor de fronts en strips gemaakt voor op de bovenkant van de lades en de voorkant van de corpus. Het was ook gelijk een eerste test om met een HVLP spuit te werken,

IMG_0608.jpg

IMG_0609.jpg

De lades zijn op maat gemaakt om er een systainer in kwijt te kunnen. Achter de systainer is nog ruimte voor accessoires. Daar moet ik nog een bakje voor maken. Ik wilde niet tegen de kopse kant van de MDF aan kijken, dus ik heb er 4 mm dikke strips van eiken op geplakt. De lijm is nog wat aan het drogen, vandaar dat er nog tape over zit.

IMG_0610.jpg

De lades zijn volledig uittrekbaar, waardoor de systainer open kan.

IMG_0611.jpg

1, 2, 3 systainers!

IMG_0613.jpg

Beide karretjes staan op wielen, zodat ze gemakkelijk verplaatst kunnen worden als ze in de weg staan. De lintzaag staat op een lager karretje, zodat de werkhoogte beter is.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Bedankt! Ze staan er nu nog los op. Het is gemakkelijker verven als ik ze eraf kan tillen en ze niet eerst los hoef te schroeven. Ze komen natuurlijk vast te staan als het geverfd is.
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
Wat heb je uiteindelijk gebruikt om je vloer te egaliseren? En hoe glad / hard is die geworden? Inmiddels al weer wat jaartjes verder ben benieuwd hoe de vloer er nu uit ziet? Kun je evt nog een foto plaatsen van de vloer na enkele jaren gebruik?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik heb de egaline van de Bouwmaat eigen merk gebruikt. Die is volgens mij goed hard en vlak geworden. Maar ik heb geen vergelijkingsmiddel, dus het is een inschatting. De vloer is na al die tijd nog vlak en er zijn geen stukken uit. Wel zitten er op een paar plekken kleine scheurtjes in, maar dat stelt niet veel voor. De vloer wordt goed gebruikt en er zitten ondertussen de nodig vlekken op (houtlijm, verf, WD40, etc.). Maar goed, daarvoor is het een vloer in een garage.

Meer over mijn werkplaats is te vinden in dit topic.

Een paar snelle foto's van een niet-opgeruimde werkplaats:

Vloer1.jpg

Vloer2.jpg

Vloer3.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Niet opgeruimde werkplaats.... Ziet er opgeruimder uit dan waarschijnlijk 95% van alle andere werkplaatsen :p
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ach, dat is vooral een kwestie van handig fotograferen. Er ligt gereedschap om de HBM vlak/vandiktebank af te stellen onder de tafel van de kolomboor (steek- en ringsleutels, imbussleutels, secondelijm, Inca messenafstelding), er ligt troep onder de zaagtafel waar het gezelschap heeft van onze oude grasmaaier, mijn gereedschapswagen ligt bovenop vol en er liggen nog dozen met nog te maken horramen op de werkbank. In mijn werkplaats heeft gereedschap de eigenschap zich te verzamelen op het dichtstbijzijnde horizontale vlak.

Petrolhead, ik ben trouwens nu wel extra jaloers op jouw werkplaats (los van de ruimte en jouw machines). In mijn werkplaats is het 46 graden en de temperatuur in jouw kelderwerkplaats zal wel een stukje aangenamer zijn.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.