Verbinding spanten gordingkap

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
Al een tijdje ben ik aan het denken/plannen/tekenen voor een kapschuur in onze achtertuin.
De topics van Bart en Jelte zijn erg inspirerend. Al veel interessants opgestoken. Dank daarvoor!

Onderstaande is mijn huidige tekening (met de dakbedekking weggehaald). Ik weet dat ik de rechter horizontale ligger andersom moet opleggen om volledige draagkracht te houden.
Die ga ik dus nog andersom leggen in de tekening.
Voorste deel moet veranda/zitgedeelte worden.
Achterste deel worden 2 2,5x3 stalletjes.

kapschuur_v1.jpg

Nou is mijn vraag: met het oog op de spatkrachten, hoe moet ik die spanten op de liggers verbinden om een nette gordingkap te maken?
Moet dat zoals Bart het aanpakt?
IMG_1491.jpgIMG_1492.jpg

Of moet/kan dat beter op deze manier:

Padt woning landelijk sfeer eiken spant-007.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Dat is hoegenaamd geen gordingkap wat je getekend hebt, eerder een sporenkap.
Terwijl je en feite het best zou opteren voor een gordingdak met gebinten (Hollands spant)

Zoiets dus.
Hollands_spant.jpg
Met dien verstande dat je door de relatief kleine plattegrond zowel de makelaar als de trekplaten (hanebalk) eventueel kan weglaten, de ankerbalken gaan ook fungeren als trekplaat.

Beide gebintebenen worden met pen en gat verbonden met de ankerbalk, en de oversteek voor en achter word gerealiseerd door de kepers te laten doorlopen, of oversteken.
Deze aanpak vraagt minder zware houtsectie's en levert een sterker geheel op. Het is op deze manier ook veel makkelijker om de dakvlakken te laten oversteken op de zijgevels.
Afhankelijk van de buitenafmeting zal je minimaal 3 gebinten nodig hebben die bij een bouwbreedte van 5m? dus een tussenafstand van een 2450mm zullen hebben.


Je kan zowel voor de gebinten als de gordingen opteren voor een houtsectie van 63 x 155mm (gezaagd), dat is meer dan sterk genoeg.

Een beetje zoals op deze tekening te zien is. Let enkel op de doorlopende kepers.
gebinte + gordingen.jpg

En in het echt.
Gebinte.jpg

Foto's even van het www geplukt.

Ps: de verbindingen die je getekend hebt bij ankerbalken en muurplaten (halfhouts) gaan eender hoe je ze draait steeds één van beide de helft verzwakken. Die delen welke met de lip naar boven liggen moeten op die plaats een drietal cm ingewerkt worden in de staanders, zo draagt de hele balk op de staanders en niet alleen de lip. En heb je wel de volledige sterkte van de balk beschikbaar.

Voor de las tussen beide muurplaten kies je beter voor een geborgde schuine liplas die naast de middelste staander moet komen te zitten ( 1/7 van de overspanning tussen middenstaander en hoekstaander)
 
Laatst bewerkt:

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
Hi Tuoh. Onwijs bedankt. Ik had de gordingen zelf nog niet ingetekend. Inderdaad, het is een degelijker constructie om de gebintbenen in de ankerbalk te laten vallen. Ook wat minder gevoelig voor kleine foutjes, lijkt me.

Het is in die constructie authentieker om de ankerbalken dóór de staander te steken en pennen/wiggen te zeker, toch? Dan moet ik dat eigenlijk doen, vind.

Voor de balkverlenging was ik een schuine haaklas aan het overwegen.

Ik heb een tijdje geleden een oude kettingfrees van Hafner op de kop getikt die ik voorzie van een zelfgemaakt onderstel. Tegen de tijd dat ik begin wil ik ook ergens een zwaardzaag op de kop tikken. Daar hoop ik ook wat netter werk mee te kunnen leveren. En een stukje sneller natuurlijk.
 

tuoh

Oud hout
Voorzie de ankerbalken van een schuine penborst (30mm) zo draagt de hele ankerbalk zijn totale gewicht over op de staander en is het niet alleen de pen die alle krachten moet dragen.

Ps: die onderste foto in je eerste bericht laat een ridicule "verbinding" zien, het spantbeen(?) is de helft van zijn draagvermogen kwijt op die manier. Als er ergens buiten de foto geen trekker of hanebalk zit is het al helemaal waanzin.
 

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
En Gelderland? We wonen in een 17de eeuws boerderijtje. De originele gebinten hier hebben doorgetoken ankerbalken.
 

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
Hi Tuoh, had ik inderdaad ook gezien. Er zal buiten de foto vast een hoop zitten.

Inkeping in de staander was ik idd van plan. Ik zal eens een nieuwe tekening maken. Hopelijk eentje waar een hoop minder op aan te merken zal zijn.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dan heb je geluk want er is een mooi boek over Gelderse boerderijen en de bouw daarvan van de SHBO met tekeningen en uitleg. Veel mooier is het als je bijgebouwen passen bij de rest van de omgeving toch? En ja, in Gelderland is het keggen de gewoonte.

Als je aan het tekening bent pas op dat je nooit meer dan twee balken laten samenkomen/verbinden op de zelfde plek, denk aan de hoeken van de gebouw. Het is een fout wat veelvoudig voorkomt.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dan heb je geluk want er is een mooi boek over Gelderse boerderijen en de bouw daarvan van de SHBO met tekeningen en uitleg. Veel mooier is het als je bijgebouwen passen bij de rest van de omgeving toch? En ja, in Gelderland is het keggen de gewoonte.

Als je aan het tekening bent pas op dat je nooit meer dan twee balken laten samenkomen/verbinden op de zelfde plek, denk aan de hoeken van de gebouw. Het is een fout wat veelvoudig voorkomt.

En dat boek heet, De vakleu en et vak Boerderijbouw in Oost-Gelderland vanaf de eeuwwisseling tot ca. 1940 Vaktermen en werkwijze. L.A. van Prooije
Stichting Historisch Boerderij-onderzoek, Arnhem
Voor degen die interesse in boeken heeft.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
1) Als authentiek essentieel is: sluit aan zoals jouw gebinten zijn vervaardigd. Die zijn is authentiek.
2) Pas op met verbindingen. Het lijkt heel sterk, maar elke zaagsnede en inkeping is ook een verzwakking van de balk en dus ook constructie. Zoals Tuoh ook al beschreef. Of je balken moeten dusdanig grote afmetingen (breedte/dikte) hebben dat het wel kan.
3) Je zult moeten kiezen voor een sporenkap, wat meer 'zolderruimte' geeft of een gordingenkap. Een gordingenkap is wat meer Nederlands. Een sporenkap meer Duits en (ter gedachtenbepaling: een jaar of 40 in Nederland in opmars). Als je kiest voor een gordingkap, dan zou ik een makelaar nemen, zoals op de tekening van Tuoh. die dan uitkomen op de trekplaten, zoals jij ook hebt getekend. Als je kiest voor een sporenkap dan zou ik in de nok geen halfhoutse keepverbinding doen, maar een nokgording, waar de sporen tegen aan lopen. Overigens dien je om de 60 cm een spoor hebben. Deze sporen hoeven niet zo zwaar te zijn als de balken bij een gordingkap.
4) Hou er rekening mee dat hout beter met drukspanning om kan gaan dan met trekspanning. Je hebt te maken met drukspanning, afschuifspanning en trekspanning (de trekplaten).

Ik hoop dat ik jou heb geïnspireerd om goed na te denken welke kaptype jou beter past en daarna de constructie uitwerkt.

Wim
 

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
Dank allen. Ontzettend leuk het enthousiasme te zien.
Het boek staat in bestelling. Ben erg benieuwd.

Een gordingenkap lijkt me passend.
Ondanks dat het niet direct een doel is, lijkt het me ook iets eenvoudiger dan een sporenkap.

Ik sla aan het tekenen. Eerst nog even een tweede kippenhok in elkaar zetten en de schuur/werkplaats opruimen.
Essentieel voordat ik aan zo'n groot project begin, lijkt me.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Als er alleen een boek over bijgebouwen in Friesland was, dan had ik zelf iets aan. Maar ik ben bang als het er wel was staat er alleen veel baksteen in, weet je kruisverband, halfsteens, vlechten, rollagen, ontlastingsboog enzovoorts enzovoorts.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.