Virola gebruiken voor blad toonbank?

Aron

Nieuw lid
3 aug 2017
2
0
Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben geen timmerman en weet weinig van hout.
Ik ben een tooonbank aan het maken.
WhatsApp Image 2017-08-03 at 13.25.43.jpg
Zo ver zo goed..
Nu ben ik op zoek naar mooi hout voor het blad. Ik heb virola op het oog, past denk ik mooi bij het eikenhout die ik in de palen heb. En ook omdat het een stuk goedkoper is dan eikhout.
Kwam bij de handelaar en verkoper zei dat het niet goed te verwerken is, dat ik het niet goed/mooi/glad geschhuurd krijg.
Ik stel alle info op prijs dat ik over virola (banak) kan krijgen. Hoe verwerken, schuren, lakken etc.
Ik ben in Mexico, maar ik denk dat virola hetzelfde is als in Nederland. Het komt meestal uit Zuid Amerika geloof ik.

bvd,
Ron
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Ron, hier is info over virola, maar wat ik er over lees is het eiken wat je gebruikt hebt een heel stuk beter van kwaliteit als virola, wat je als blad wil gaan gebruiken. Het word o.a gebruikt voor sigaren kistjes, je zult het wel glad kunnen schuren lijkt mij zo, maar ik heb er geen ervaring mee.
http://www.houtinfo.nl/node/128

Groet Pel.
 

Aron

Nieuw lid
3 aug 2017
2
0
Mooie site!
Ik ga er gewoon voor dat virola. Zou graag eik ook voor blad gebruiken, maar is erg duur hier. Dubbel zo duur als virola. Budget voor toonbank is op..
Wel nog een ander vraagje. Ik wil het eikenhout zo hebben:
lo-a.jpg
Hoe krijg ik dit resultaat?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Je zou het kunnen proberen door het eerst zwart te maken en dan weer op te schuren. Zwart maken kan met verf, met beits, met een azijn/staalwol mengsel (even zoeken op het forum naar ebonizing ) of zwarte was. Die lat op de kopse kant zou ik er niet op zetten.

Ben wel nieuwsgierig wat je in Mexico doet!

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.