Hoe heet de opname van mijn oude huvema hu13 kolomboor?

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand me kan helpen met hoe de opname voor mijn boorkop nu precies heet op mijn oude huvema kolomboor?

Het gaat om een hu-13g uit 1985. Het is zo'n taps toelopende as, waar momenteel een snelspan boorkop op zit (een
rohm supra 1-13 J6). Het is me alleen een raadsel of het dus nu een zgn "jacobs j6" opname is omdat ik dat van de boorkop haal, of dat het nou toch een B16 is?

En als ik er dan nog uit ben wat het nou precies , dan is het nog een ding waar ik een betaalbare vervanging (met tandkrans) kan krijgen, want bij de huidige snelspan vallen de boren er uit na 10 seconden draaien.

Thanks!

 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Taps toelopende as is een morseconus waarschijnlijk mc 2. Hierop kan inderdaad een boorkop met b16. Simpelgezegd op de morseconus zit een rond stukje hier tik je de boorkop op. Rohm koppen zouden goede koppen moeten zijn. Er zijn niet voor niets nog koppen die je moet aandraaien. Voor zware toepassingen zijn deze nog steeds top.
 

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Er zit in de draairichting aardig wat speling tussen te aandrijf poelie bovenin en de boorkop, verticaal en "heen en weer" is ie echter nog strak. Het komt omdat de vertanding die in de poelie grijp zo oud is als de kont van sinterklaas en ruimte heeft. Ik denk dat daardoor de snelspan boorkop los trilt.

Mijn idee was dus om een boorkop met tandkrans te kopen en dan gewoon lekker aandraaien die handel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.