Taxus Vaas

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Prachtig! Is het droog hout wat je gebruikt? Ik heb ook nog wat taxus stam staan, maar dat is een jaar geleden gekapt. Zal op mijn HBM draaibank vast niet lukken om zo iets moois te maken:(

Complimenten! Fons
 
P

Pel

Guest
Prachtig vaasje Nico, mooi met die natuur rand maar wat ik mij af vraag, ik heb hier ook nog Taxus liggen maar die is roder van kleur, zal dat een andere soort taxus zijn?

Groet Pel.
 
Prachtig vaasje Nico, mooi met die natuur rand maar wat ik mij af vraag, ik heb hier ook nog Taxus liggen maar die is roder van kleur, zal dat een andere soort taxus zijn?

Groet Pel.

Dag Pel,
Dit is de algemene Taxus baccata. Als een stammetje een tijdje ligt word de kopse kant vaak wat roder, vooral als
het ingesmeerd is met houtlijm.
Dat is alleen de eerste centimeters. Daarna wordt het weer meer oranje.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Prachtig! Is het droog hout wat je gebruikt? Ik heb ook nog wat taxus stam staan, maar dat is een jaar geleden gekapt. Zal op mijn HBM draaibank vast niet lukken om zo iets moois te maken:(

Complimenten! Fons
En waarom zou dat op de hbm niet gaan?:)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Hmmm.... Misschien toch wel met de machine, zal de bediener dan misschien nog wat moed kunnen gebruiken om er aan te beginnen:rolleyes:
 
Hmmm.... Misschien toch wel met de machine, zal de bediener dan misschien nog wat moed kunnen gebruiken om er aan te beginnen:rolleyes:

Een stammetje van ongeveer 13/15xø8 moet lukken op je HBM. Nat draait wel fijner.
Op onze praktijkdag (Haarlemmermeer) van 8 september mogen alle leden een poging wagen om zo'n vaasje te draaien. Dit gebeurt op kleine draaibanken zoals HBM.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel mooie vorm en resultaat Nico.
Zeker mijn smaak.
Het zal weer tijd worden dat ik mijn beitels en draaibank onder handen zal nemen na een deugddoende vakantie in Zuid-Frankrijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.