Eiken eettafel - Eerste project

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Goede dag allen,

Om mijn doe-het-zelf en creatieve dorst te lessen heb ik besloten (met goedkeuring van mijn aanstaande) een houten eettafel te maken.
In goed overleg hebben we besloten om voor gebruikt eikenhout te gaan. "wagon delen" met van die mooie zwarte vegen en gaten er in.

Dit:
cat-eettafel-w-poot.jpg


4 planken van >20 cm breed, 5 cm dik en 240 cm lang, waarschijnlijk met op elke poot een hoek.

De planken gaan we binnenkort uitzoeken, en later ophalen. ze zijn relatief recht, maar om de te lijmen vlakken netjes te laten passen kreeg ik de tip om de planken tegen elkaar te leggen en samen met een cirkelzaag gelijk te maken. De eerste welkome tip is al binnen.

Ik zou graag het proces dat ik in mijn hoofd heb met jullie delen, om de fouten er uit te halen voor ik ze zelf maak ;-)
Ik heb dit forum onderdeel doorgebladerd tot pagina 13, maar er zijn zeker nog dingen die ik over het hoofd zie.

Als de planken recht genoeg zijn lijm ik ze. Ik heb begrepen dat een goede lijm verbinding sterker is dan het hout zelf, dus duvels en biscuitjes lijken me alleen maar lastig. ik moet nog even opzoek naar lange klemmen, maar daar vind ik wel wat op.
Om krom trekken te voorkomen probeer ik de ringen van het hout om en om te leggen.
Op lengte zagen doe ik pas als alles aan elkaar vast zit.

Om zeker te zijn dat alles bij elkaar blijft wil ik deze U profielen in het hout verwerken. gezien de lengte dacht ik aan 4 stuks.
Dankbaar gevonden via dit forum: http://www.barbecuetafels.nl/tafelpoten-montagemateriaal/
Ik beschik over een bovenfrees, dus netjes verzinken wordt geen probleem.
Echter, om het doorzakken in de lengte te voorkomen vroeg ik me af of het zin zou hebben om op de buitenste twee planken 2 lange strips te monteren. 240cm is best een eind, al kan ik me voorstellen dat 5cm dik hout wel wat kan hebben. een strook hout recht op onder het blad monteren heeft niet mijn voorkeur, vanwege de dikte gaat dit ten koste van de beenruimte, die dingen zitten mij altijd in de weg.
Graag jullie advies.

Het monteren van de poten gaat waarschijnlijk met de platen die ook te koop zijn op de genoemde website.

De afwerking wil ik doen met een zijdeglans of mat lak, maar ik heb inmiddels het veelgenoemde skylt gevonden, dat lijkt me wel wat.
De gaten die in het hout zitten wil vullen met epoxy hars (om te voorkomen dat deze zich vullen met koffie of soep). Kan dit zonder problemen gecombineerd worden?

We halen het hout pas aan het eind van de maand pas op, maar het is goed om alvast vooruit te denken en informatie te verzamelen.

Uiteraard zal jullie hulp worden beloond met foto materiaal en wellicht wat video beelden.
 

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
de planken recht krijgen zou je ook met een handschaaf kunnen doen, de 2 planken naast elkaar te klemmen en dan met een handschaaf de kanten te schaven, net zolang dat de planken gelijk zijn.
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Bedankt voor de tip!
afhankelijk van hoe erg het is ga ik het eerst met de zaag proberen, daarna eventueel schuren of schaven.
als ik een beetje rechte planken kan vinden hoef ik het wellicht alleen maar te schuren of schaven.

Op het gebied van tafelpoten: we willen 4 simpele vierkante poten (10 cm of zo) op de hoek. wit of crème gelakt. maakt de houtsoort nog uit qua stevigheid en duurzaamheid? een tafelblad dat jaren mee zou moeten gaan op poten die het hoog uit 2 jaar volhouden is zonde, maar ik wil ook geen vermogen uitgeven aan eiken poten als je daarna toch niet meer kan zien wat voor hout het is.
Wat is wijsheid?
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Gister en vandaag voorzichtig een beginnetje gemaakt:

Donderdag het hout opgehaald, 4 planken voor de tafel en 2 planken voor een bijpassen bankje.
Daarbij heb ik twee stukken van ruim een meter over, een daar van wordt een plafondlamp, de ander is een test stukje.

Om een beetje voorzichtig te zijn begin ik met het bankje. ik heb geprobeerd de planken met een cirkelzaag (nieuw blad) samen recht te maken, maar dat viel niet mee. Na een aantal pogingen heb ik het op gegeven om het vanochtend met wat meer succes opnieuw te proberen.
Nog niet helemaal perfect, maar met wat klemmen en duwen krijg ik dat wel recht. Ik heb daarom besloten om Bison WoodMax te gebruiken.

Hierbij de beloofde foto's met de zelfgemaakte klemmen om even te proberen voordat ik 'm werkelijk ga lijmen.

Een bos hout:
20170831_212659.jpg

Dit stuk wordt de hanglamp:
20170902_114609.jpg

Na het zagen de planken op elkaar, de klemmen (hier zonder wiggen) even uitproberen:
20170903_131841.jpg

Safety first!
20170903_110602crop.jpg
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Gister de planken voor het bankje gelijmd, zoals hierboven vermeld.
Vanmiddag de bovenkant van alle gaten en kieren afgeplakt om ze vanaf de onderkant met epoxy te vullen.
Hopelijk wordt de bovenkant zo mooi glad, zonder dat er liters epoxy in gaan.
Daarover morgen meer.

Hier een foto van het geheel in de klemmen:
20170909_161928.jpg
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Paul, dat ziet er al veelbelovend uit.. Mag ik vragen wat je uiteindelijk betaald hebt voor het hout. Vindt het namelijk mooi robuust qua uitstraling maar vaak erg prijzig!

S6!
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Heb je nog iets van een profiel aan de zijkanten van de planken gemaakt om ze in elkaar te laten vallen, of gebruik je iets als domino's of lamello's?
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Ik heb in totaal 600 euro betaald voor al het hout. inclusief btw.
De dikke planken voor 75 euro per stuk, de dunnere 25 euro per meter.
De planken zijn vrij glad, aan alle kanten. in ieder geval niets dat ik met een bandschuurmachine niet weg kan krijgen.
de te lijmen kanten zaag ik recht met een cirkelzaag, dus die zijn ook glad genoeg om te lijmen.

Ik gebruik geen verbindingen tussen de planken, er zit wel wat kromming hier en daar, maar niet meer dan een halve centimeter (aan het uit eind).
Als ik ze klem stop ik een houtje of wigje tussen, ik heb goede hoop dat het blijft zitten.
Ik heb de balken voor de tafel nog niet naast elkaar gelegd, deze zijn voor het bijbehorende bankje. Hopelijk zijn die ook mooi recht.

In de hoop dat de epoxy uitgehard zou zijn heb ik zojuist even een kijkje genomen. helaas viel het resultaat nogal tegen. de tape die ik er overheen heb geplakt is nogal zacht (pvc tape) en gaat uitzakken, waardoor het gat niet mooi afgesloten blijft. hierdoor blijft niet alle epoxy in gaten zitten, en blijft er maar een dun laagje over. Ook in de kieren ben ik bang voor weinig succes, maar ik laat de boel nog een nachtje uitharden.

Fingers crossed!
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Inmiddels zijn we weer wat verder, alles is nu gelijmd, het meeste vullen is gedaan.
binnenkort het geheel op lengte zagen en daarna uren schuren...
Eerst twee planken aan elkaar (met wat bakpapier tussen de klemmen)
20170930_123629.jpg
met wat lange bouten en wat wigjes klemt het goed!
20170930_123621.jpg
De laatste keer lijmen. met 3 klemmen, op de zelfde manier.
de planken zijn zo zwaar dat de zwaartekracht al flink mee helpt!
20171010_182934.jpg
De geschuurde epoxy is erg mat, maar met fijne schuren wordt het beter. er komt toch ultra matte lak overheen.
20171009_113457.jpg

de vraag is nu alleen even hoe ik dit mega zware blad weer op m'n werkbank krijg...
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Bedankt voor de interesse!

Het blad is nu een paar keer gelakt, en de tafelpoten zijn inmiddels binnen.
Poten van 70 hoog, 11 x 11 cm dik, massief eiken. die lak ik af met de zelfde skylt als het blad.

Het blad ligt lekker in de weg, zo midden in de garage, maar ik wil 'm nog een paar keer lakken en dan nog een week of twee uit laten harden, dus dat gaat nog zo'n 3 weken duren. misschien dat ik 'm in de tussentijd wel al naar de eetkamer sjouw, maar dan laat ik 'm nog even op z'n kant staan om verder uit te harden.
maar eerst nog een laklaag of 3.

De poten heb ik aan de bovenkant ingefreesd, om de montage platen er op te kunnen schroeven. foto's daarvan volgen, hier alvast weer een update:

Hier is de lak aan de onderkant nog nat
20171023_210414.jpg

4 poten, op maat, geschaafd en geschuurd voor 100 euro.
Er zitten een paar imperfecties in (heb ik in de houthandel niet gezien, dom!) maar dat past wel bij de tafel, dus heb er niet zo heel veel moeite mee.
20171028_154136.jpg
 

Bijlagen

  • 20171023_210414.jpg
    20171023_210414.jpg
    86,6 KB · Weergaven: 314
  • 20171028_154136.jpg
    20171028_154136.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 313

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ligt het blad al op de poten? Zo ja, zou je daar wat foto’s van kunnen maken?

Het blad wat ik ga maken is namelijk redelijk vergelijkbaar kwa tekening (iets minder gevlekt) en ik twijfel enorm of ik houten poten of een stalen onderstel ga toepassen. Van dat laatste genoeg foto’s te vinden via Google, maar van een ‘druk’ blad met houten poten heel weinig.
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
De poten zitten inmiddels aan het blad en hebben hun laatste laklaagje ontvangen.
Ik zal binnenkort een foto van de montage uploaden.
Nu is het zaak het blad naar een verdieping hoger te verhuizen. de trap op zal niet lukken, dus we moeten buiten om en dan via de tuin (split level woning).
Even met 4 man, ik schat het blad op zo'n 100 kilogram...

Als ie op z'n plek staat volgen er natuurlijk weer foto's.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Zoals ik de foto's bekijk lijkt het erop dat je voor de lijmklemmen plankjes, dan wel vierkante balkjes gebruikt. Loop je dan niet het risico dat de verticale druk op het midden van het tafelblad - juist waar je lijmt - minder groot is dan aan de uiteinden? Door de uiteinden van de klemmen met slotbouten naar elkaar toe te trekken ontstaat er m.i. een ovaal, met minder of helemaal geen druk op het midden van het blad.
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie.

De kracht die nodig is om de planken tegen elkaar te drukken wordt verzorgd door de houten wiggen (mooi te zien op foto 2, boven aan deze pagina), aangevuld met lijmklemmen (voor wat extra kracht, maar vooral zodat de wiggen blijven zitten)
Als het blad vlak zou liggen, zou dit voor de horizontale druk zorgen.

De slotbouten die er door gaan, houden (in een liggende situatie) de bovenkant en onderkant van de klem bij elkaar. de balkjes die ik heb gebruik voor de klemmen liepen wat rond, ik heb ze met de bolling naar binnen gebruikt. aangevuld met wat opvul stukjes kon ik tot op zekere hoogte de planken recht op elkaar krijgen, (zoals je dat met duvels of biscuits zou doen, hiervoor was het verschil echter te groot)
Voor meer druk zou een strook multiplex op z'n kant meer geschikt zijn geweest, maar ik wist dat ik het toch niet perfect vlak zou krijgen. In dit geval was het goed genoeg.
Je hebt dus gelijk, maar in dit geval was het niet zo'n probleem. ;)

Hierbij de beloofde foto van de montage platen. ze zitten in het blad met 3 houtdraadbouten, ongeveer 3 a 4 cm diep.
De gaten zijn wat ruimer dan de bouten die er in gaan, dus er is wat ruimte voor werking.
Met extra dank aan Ruud (Shadowman) die me de platen geschonken heeft!
20171113_130250.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.