Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 20 van de 20
    Inmiddels zijn we weer wat verder, alles is nu gelijmd, het meeste vullen is gedaan.
    binnenkort het geheel op lengte zagen en daarna uren schuren...
    Eerst twee planken aan elkaar (met wat bakpapier tussen de klemmen)
    20170930_123629.jpg
    met wat lange bouten en wat wigjes klemt het goed!
    20170930_123621.jpg
    De laatste keer lijmen. met 3 klemmen, op de zelfde manier.
    de planken zijn zo zwaar dat de zwaartekracht al flink mee helpt!
    20171010_182934.jpg
    De geschuurde epoxy is erg mat, maar met fijne schuren wordt het beter. er komt toch ultra matte lak overheen.
    20171009_113457.jpg

de vraag is nu alleen even hoe ik dit mega zware blad weer op m'n werkbank krijg...

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Hoe staat het met je project?
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Ik heb ooit een elect.takel gekocht bij Van Cranenbroek vr dergelijke zware zaken werkt prima.

Bedankt voor de interesse!

Het blad is nu een paar keer gelakt, en de tafelpoten zijn inmiddels binnen.
    Poten van 70 hoog, 11 x 11 cm dik, massief eiken. die lak ik af met de zelfde skylt als het blad.

Het blad ligt lekker in de weg, zo midden in de garage, maar ik wil 'm nog een paar keer lakken en dan nog een week of twee uit laten harden, dus dat gaat nog zo'n 3 weken duren. misschien dat ik 'm in de tussentijd wel al naar de eetkamer sjouw, maar dan laat ik 'm nog even op z'n kant staan om verder uit te harden.
    maar eerst nog een laklaag of 3.

De poten heb ik aan de bovenkant ingefreesd, om de montage platen er op te kunnen schroeven. foto's daarvan volgen, hier alvast weer een update:

Hier is de lak aan de onderkant nog nat
    20171023_210414.jpg

4 poten, op maat, geschaafd en geschuurd voor 100 euro.
    Er zitten een paar imperfecties in (heb ik in de houthandel niet gezien, dom!) maar dat past wel bij de tafel, dus heb er niet zo heel veel moeite mee.
    20171028_154136.jpg
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Ligt het blad al op de poten? Zo ja, zou je daar wat foto’s van kunnen maken?

Het blad wat ik ga maken is namelijk redelijk vergelijkbaar kwa tekening (iets minder gevlekt) en ik twijfel enorm of ik houten poten of een stalen onderstel ga toepassen. Van dat laatste genoeg foto’s te vinden via Google, maar van een ‘druk’ blad met houten poten heel weinig.

De poten zitten inmiddels aan het blad en hebben hun laatste laklaagje ontvangen.
    Ik zal binnenkort een foto van de montage uploaden.
    Nu is het zaak het blad naar een verdieping hoger te verhuizen. de trap op zal niet lukken, dus we moeten buiten om en dan via de tuin (split level woning).
    Even met 4 man, ik schat het blad op zo'n 100 kilogram...

Als ie op z'n plek staat volgen er natuurlijk weer foto's.

Zoals ik de foto's bekijk lijkt het erop dat je voor de lijmklemmen plankjes, dan wel vierkante balkjes gebruikt. Loop je dan niet het risico dat de verticale druk op het midden van het tafelblad - juist waar je lijmt - minder groot is dan aan de uiteinden? Door de uiteinden van de klemmen met slotbouten naar elkaar toe te trekken ontstaat er m.i. een ovaal, met minder of helemaal geen druk op het midden van het blad.

Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie.

De kracht die nodig is om de planken tegen elkaar te drukken wordt verzorgd door de houten wiggen (mooi te zien op foto 2, boven aan deze pagina), aangevuld met lijmklemmen (voor wat extra kracht, maar vooral zodat de wiggen blijven zitten)
    Als het blad vlak zou liggen, zou dit voor de horizontale druk zorgen.

De slotbouten die er door gaan, houden (in een liggende situatie) de bovenkant en onderkant van de klem bij elkaar. de balkjes die ik heb gebruik voor de klemmen liepen wat rond, ik heb ze met de bolling naar binnen gebruikt. aangevuld met wat opvul stukjes kon ik tot op zekere hoogte de planken recht op elkaar krijgen, (zoals je dat met duvels of biscuits zou doen, hiervoor was het verschil echter te groot)
    Voor meer druk zou een strook multiplex op z'n kant meer geschikt zijn geweest, maar ik wist dat ik het toch niet perfect vlak zou krijgen. In dit geval was het goed genoeg.
    Je hebt dus gelijk, maar in dit geval was het niet zo'n probleem.

Hierbij de beloofde foto van de montage platen. ze zitten in het blad met 3 houtdraadbouten, ongeveer 3 a 4 cm diep.
    De gaten zijn wat ruimer dan de bouten die er in gaan, dus er is wat ruimte voor werking.
    Met extra dank aan Ruud (Shadowman) die me de platen geschonken heeft!
    20171113_130250.jpg
    Laatst gewijzigd door Paul Schermer; 14-11-17 om 18:08.

De hellingshoek van de wiggen is veel te steil om te werken zoals zou moeten (zonder klemmen)

Een hellingshoek tussen de 5 à 10° zou de klus wel kunnen klaren.

Jep, daar kwam ik ook achter, net nadat ik ze gezaagd had
    gelukkig lukte het met de klemmen ook!

Forum Rechten