schaaf van Sauer en Steiner te koop bij Baptist

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Waarom ben ik een kruidenier ? Tuurlijk vind ik dit ook mooi. Maar ik vind de relatie prijs in vergelijk met een mooi oud model stanley (a 80 euro) nogal een ecxes, de stanley schaaft toch ook goed. Ik kijk wel eens naar veritas/ lee nielsen, voor mij ook best een uitgave. Maar ja een rijke hobbyist heeft het er wel voor over, en er gebeuren wel gekkere dingen op aarde... (voetballers die verkocht worden voor meer dan 200 miljoen:confused:)
En ik snap best dat als je erg mooi warrig duur hout hebt, dat je daar niet met je praxis schaaf overheen gaat.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Het verschijnsel 'heel erg duur spul dat toch ook maar doet wat je met goedkoper spul ook kunt doen' doet zich op meer gebieden voor, bijv. jachtgeweren. Die van een paar honderd euro doet hetzelfde als een Engelse, met de hand gemaakte, waar je jaren op moet wachten en een klein fortuin kost. Of automobielen: een Lada brengt je net zogoed van A naar B als een Bentley. -- Go figure it out. : )

Ik vind die schaaf trouwens waanzinnig mooi gemaakt en als ik het geld ervoor (over) had…
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Wel mooi, maar niet voor mij. Met gereedschap werk je en dan durf ik met zoiets niet te doen. Voor je het weet zit er een krasje op.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Bijna niemand koopt een Lada of een Bentley om naar zijn werk te gaan. Zo is het ook met deze schaaf. Zelf probeer ik qua schaven meestal de goedkopere oude modellen aan te schaffen.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Vergeet 't Wim dat gaat mij echt te ver ! Zo mooi hammertje laat ik niet los op dat mooie schaaffie ..... bij elk tikje krijg ik een wegtrekker .
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Naar ik begrepen heb schaaft deze schaaf fantastisch maar niet perse beter als een heel goed getunede en afgestelde andere schaaf van een goed merk waar ook de beitel, juist vooral de beitel, van uitstekende kwaliteit is en perfect geslepen. Als je dit soort producten wilt begrijpen dan moet je dit vergelijken met auto's. Wat het namaken betreft, ja een goed vakman kan alles "namaken" wat binnen zijn vakgebied ligt, dat zijn dan ook de mensen die dan meestal een bedrijf hebben en ze verkopen zoals deze Mhr. Sauer. Een goede "amateur" vakman die een dergelijke schaaf na gaat maken verkoopt deze denk ik voor nog niet eens deze prijs. Wat het namaken betreft, voor mij begon mijn interesse voor het ambachtelijke, ik was toen ongeveer 10 jaar, bij een artikel over een groep mensen die een Duisenberg oldtimer nabouwden van de originele fabriekstekening. Daar waren ongeveer 40 mensen mee bezig, Een idee wat dat kostte? ee5a207c4ab9a45fdeb49349afc1605d.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.