maximale overspanning pergola

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
Ik kan het antwoord op mijn vraag nog niet goed vinden met de zoekfunctie, dus toch maar even in een post.
We willen graag met houten balken/gebinten een pergola-achtige constructie over ons terras plaatsen, zoals in volgende foto:

976a589374cb7b235df47a06d889d41d.jpg

Ik zou graag 15x15 eiken balken gebruiken (overweeg nog 1 maatje dikker).
Wat is de maximale afstand tot de muur die ik kan halen? Mét of zónder schoren?

Ons terras is 6m diep, dus idealiter overspan ik dat.
Worst-case scenario moet er een staander midden in het terras.

Uw oordeel graag!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wil je een pergola zoals op de foto (dus zonder dak er op), of iets met een dak? Het lijkt me dat die berekeningen uitgaan van een dak. Als er echter geen dak op ligt, wordt dat een heel ander verhaal. Volgens mij is het dan alleen zaak dat de balk niet zichtbaar door gaat hangen.

Wel is het natuurlijk zo dat 2 balken van 3m + 1 staander wellicht nog goedkoper is dan 1 rechte balk van 6 meter, maar dat weet alleen je houthandel precies.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Moet het een vierkante sectie zijn? Weerstand tegen doorbuigen wordt meest bepaald door de hoogte, niet door de breedte.
 

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
Dat vind ik wel mooier ja.
Als ik aan weerszijden schoren gebruik, kan er in totaal wel een meter bij, maar dan zit je met 15x15 alsnog maar aan 4 meter.
20x20 wordt dan 5 meter. Zijn er bijna....
 

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
Moet het een vierkante sectie zijn? Weerstand tegen doorbuigen wordt meest bepaald door de hoogte, niet door de breedte.

inderdaad, de balken kunnen ook best 200x100 zijn, die extra 100 mm ernaast doet niets voor de doorbuiging, wel voor het torderen vd balken.
 

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
En het lijkt me dat die dubbele dikte ook zorgt voor het dubbele gewicht, dus ongeveer dubbele doorbuiging. Het eigen gewicht van de balk is immers de reden van doorbuiging.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.