Kommetje van Essenhout ?

Berm

Actieve deelnemer
Ben een beetje aan het oefenen en gebruik daar stukjes stam voor die ik nog had liggen. Bijgevoegde foto laat de bast zien. Het hout is licht van kleur en bij het langzaam ronddraaien van de kom verschiet op twee zones op de omtrek plots het licht, zoals bij zo een ouderwets plastic plaatje waarachter twee verschoven afbeeldingen zaten die beweging suggereerden.

Wat in de houtstructuur verzorgt dit effect ?

Welk hout is het ? Essen ?

Foto van bast, nerfstructuur en kom (1x in de olie) bijgevoegd.
IMG_20170801_000728.jpg IMG_20170731_235642.jpg IMG_20170731_235501.jpg
 

Berm

Actieve deelnemer
Het is een abbrasive paste die je werkstuk fijnschuurt vanaf 360 grit. Je hoeft dus niet met heel fijn schuurpapier aan de gang. Er zitten ook toevoegingen in zoals wasdeeltjes. Het verschil is dus dat het hout afneemt. Je gebruikt het als voorlaatste fase. Sommigen doen er eerst een sanding sealer onder, maar dat heb ik nooit nodig gevonden. Bij meer open houtstructuren is het wel wenselijk denk ik.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Het is een abbrasive paste die je werkstuk fijnschuurt vanaf 360 grit. Je hoeft dus niet met heel fijn schuurpapier aan de gang. Er zitten ook toevoegingen in zoals wasdeeltjes. Het verschil is dus dat het hout afneemt. Je gebruikt het als voorlaatste fase. Sommigen doen er eerst een sanding sealer onder, maar dat heb ik nooit nodig gevonden. Bij meer open houtstructuren is het wel wenselijk denk ik.


Knap gedaan snijdend dit resultaat te halen... mooi.

Als ik het goed lees zou je die Yorkshire-grit kunnen vergelijken met EEE-ultra shine ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.