Digitale hoekmeter maar dan plat

klussertje1

Nieuw lid
19 apr 2015
16
0
Hallo iedereen, lang hier weggeweest maar nu weer van de partij.

Ik heb al lang een digitale hoekmeter van garnotec
dag_001.jpg
Prima ding, werkt wel goed. Ik gebruik hem vooral om de hoek van mijn zaagblad op de paneelzaag te bepalen.

Ik had hem echter nog graag voor iets gebruikt en dit lukt niet.
Namelijk de hoekmeter plat kantelen zodat hij met het schermpje richting het plafond wijst en dan op deze manier tegen het zaagblad van de paneelzaag.
De hoekmeter hier op 0 zetten en dan tegen de langsgeleider houden om te kijken of die netjes parallel staat met het zaagblad, en nadien de geleider van de loopwagen controleren of die exact 90 graden staat op het zaagblad.

Dit zou mij een handige en vrij nauwkeurige manier van controleren zijn of je zaagmachine nog netjes staat ingesteld.

Alleen meet de digitale hoekmeter niet in deze positie dan geeft hij altijd een error.
Is er een merk van deze meters die ook in de andere richting kan meten of weet er iemand een ander apparaatje dat dit zo vlug en handig kan?

Bedankt jongens!
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Maandje terug de APP smart Protractor een gratis gradenboog op de smartphone gezet. Tot mijn eigen verbazing werkt het echt super.

Is dat niet veel te onnauwkeurig voor dergelijke metingen? Ik kan ook graden en waterpas meten met mijn telefoon, maar mijn ervaring is dat ik hem toch wel iets kan bewegen zonder dat ik het aantal graden zie veranderen.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Als je wil vaststellen of je langsgeleider strak afgesteld is moet je misschien een meetklok gaan overwegen.
Ik heb voor mijn zaagtafel een geleidertje gemaakt met een meetklok. Je kan zo op 1/1000 controleren of je geleider parallel loopt met je zaagblad.
Het geleidertje was om het blad gelijk aan de t-track te zetten. Vervolgens met een digitale zwaaihaak mijn haakse geleider afgestel. De langsgeleider stel je weer af op het blad door de achterkant van je meetklokhouder tegen je geleider te laten lopen. Of middels een t-track je langsgeleider afstellen. Of beiden....weet je meteen of je het beiden zuiver hebt gedaan :)

Kijk hier even
 
Laatst bewerkt:

klussertje1

Nieuw lid
19 apr 2015
16
0
Hartelijk bedankt voor de tip Reinier. Even op je link gaan kijken, ik ben er wel nog niet uit hoe het precies werkt. Ik moet nog enkele keren je uitleg lezen denk ik. :D traag van begrip hier.

Toevallig geen filmpje op YouTube gemaakt? :p

edit: idd even op YouTube gekeken en nu wel al een grof idee van hoe je het precies doet.

Nogmaals bedankt Reinier!
 
Laatst bewerkt:

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Mannen zijn visueel ingesteld ... :)

Geen Youtubefilmpje van mijn hand.
Mocht je er niet uitkomen dan hoor ik het wel. Kan altijd even foto's met korte beschrijving gaan maken.

Succes met afstellen!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.