Welk hout NIET voor tafelblad

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Goede dag allen,

In mijn zoektocht naar hout voor een massief houten tafelblad kom ik aardig wat opties teken, als ik kijk naar wat er zoal bij een houthandel te koop is.
De uiteindelijke keuze zal een combinatie zijn van smaak en financiële middelen, plus het advies van de ervaren meubelmaker.
Voor dat laatste klop ik dus bij jullie aan.

de meest exotische houtsoorten zijn al uitgesloten (vooral vanwege het financiële aspect), maar er zijn nog genoeg mogelijkheden over.
Op de website van AF kwam ik langs het volgende wat wel interessant lijkt:
Oregon Pine, Amerikaans rood Iepen en afrormosia.
(aanvullingen zijn uiteraard welkom)

Zijn er houtsoorten die wel betaalbaar lijken, maar waar ik beter weg van kan blijven?

Alvast dank voor jullie input :)
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Is beuk niet redelijk goed beschikbaar en bruikbaar voor een blad?

---


oops, ik moet beter lezen. Maar is het niet handiger om een lijst van houtsoorten te maken die wel interessant zijn? Anders ben je denk ik nog wel een tijdje bezig. Oregon Pine is in ieder geval geschikter dan Douglas Fir, zelfde boom, andere origine. Budget is ook nog relatief, wat is je budget?
 
Laatst bewerkt:

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
In een spontane bui zijn we langs geweest bij een klein bedrijfje dat mooie gebruikte eiken planken/balken verkoopt.
hoewel eiken niet hoog op mijn lijstje stond (saai, cliché) is zo'n gebruikt stuk toch wel mooi, dus die wordt het.

Ik heb vast nog meer vragen over het maken van de tafel, maar die stel ik dan op de juiste plaats. eerst het forum maar eens door spitten!
Deze mag op slot.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Eiken is een goede keuze. Maar dan wel van goede herkomst — ik heb twee tafels van Frans eiken. Niet zelf gemaakt, maar van PHE, op bestelling. Zien er na achttien, respectievelijk zestien jaar nog zeer goed uit.

Eiken uit Nederland is vaak heel duur en niet zo goed van kwaliteit. Maar als je gebruikt hout gebruikt, is de staat ervan duidelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.