Overlap schuifdeuren

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Ik ben bezig met het maken van een kledingkast waar schuifdeuren voor komen. De deuren worden 18mm mdf, met een (als het lukt) ingefreesd profieltje.
Nu vroeg ik me alleen af hoe ver ik de deuren ten opzichte van elkaar moet overlappen, vooral omdat er achter deze deuren nog een aantal lades komen (en die moeten wel open kunnen natuurlijk)

Dus: Hoeveel centimeter overlap kan ik het beste aanhouden voor de schuifdeuren? En is een overspanning van 320cm met 4 deuren realistisch, of kan ik beter 5 of 6 smallere deuren maken?
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Een overlap van 5 á 7 cm zou voldoende moeten zijn.
Het aantal deuren is afhankelijk van de breedte van je lades. 320 : 4 = 80 cm + 3,5 cm overlap per deur.
Dan even je indeling bekijken of dit haalbaar is met je inrichting.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Koud tegen elkaar kan ook, dus overlap is niet perse nodig ;) Bij schuifdeurkasten zie je nog wel eens dat ze lastig te positioneren zijn, omdat ze geen automatische stop op de juiste plek hebben. Als je dat weet op te lossen, kan de overlap veel kleiner.
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Ik heb ervoor gekozen om de binnenkasten niet allemaal even breed te maken. Bij mij 3 kasten waarvan degene met de lades iets smaller is geworden. Zodat de deuren volledig voor de 2 brede kasten wegschuiven. Ik heb dus 3 kasten langs elkaar(waarvan de rechtse de smalle) en ook 3 schuifdeuren
 

WR1944

Oud hout
Het bestaan van vouwdeuren wordt vaak over het hoofd gezien. Het is echter een goed alternatief dat minder ruimte vergt in de kast zelf en globaal de zelfde hoeveelheid hardware vereist. Het enige nadeel is dat ze ruimte nodig hebben om te vouwen en dus de kamer in komen.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
De kastdelen niet even breed maken is best een goed idee, ware het niet dat dit deel al mooi op zn plek staat...
Nu eerst de laden gaan maken, en dan kijken hoe ik uitkom. Leermomentje voor de volgende keer: plannen iets uitgebreider uitwerken :)
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
De kastdelen niet even breed maken is best een goed idee, ware het niet dat dit deel al mooi op zn plek staat...
Nu eerst de laden gaan maken, en dan kijken hoe ik uitkom. Leermomentje voor de volgende keer: plannen iets uitgebreider uitwerken :)
Ik had ergens prijs laten tellen voor een kast op maat. Maar prijs was het 6 voudige van wat ik nu kwijt ben en plaatsen moest ik hem toch zelf voor dat geld. Hun hadden in hun ontwerp één smalle kast. Toen ik vroeg waarom was dit de reden dus.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
KLinkt ook heel erg logisch. Toevallig ook van iemand gehoord wat het kost om alles op maat te laten maken, is een veelvoud. Toen heb ik mijn vriendin de calculator van de zweedse meubelboer laten invullen, en laten zien dat dat niet netjes in de ruimte past. Gevolg: ik mag nu zelf iets moois maken :)
Nu denk ik alleen dat ik, als ik voor 4 schuifdeuren ga, niet uitkom met de breedte van de lades. Dus zit ik nu op het plan om er 5 of 6 deuren van te maken, die kan je altijd ver genoeg aan de kant schuiven.

Gisteren de kledingroedes opgehangen en ladegeleiders besteld, vandaag de legplanken even op maat zagen, en dan door met de constructie van de lades.

Daarover: ik heb een plaat 12mm multiplex voor de ladebodem, wat is beter, in de zijkanten van de lade een sleuf frezen waar hij in schuift, of aan de onderkant verlijmen?
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Dankjewel. En hoeveel afstand kan ik dan het beste onder de bodem overlaten? is 12-15mm genoeg? En hoeveel ruimte kan ik het best overlaten? 1-2mm aan allebei de kanten? Als extra info: de frames van de laden worden 18mm multiplex, en die wil ik ~9mm infrezen
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Constructie laden

Omdat ik hier de vraag al eerder had gesteld ga ik hier ook maar even verder.

Ik heb wat dingetjes uitgeprobeerd voordat ik echt begin aan de lade-constructie. Echter loop ik nu tegen een probleem aan: als ik in multiplex een sleuf frees waar uiteindelijk de bodem in moet komen dan breekt het smalle randje wat overblijft nogal makkelijk af. (Een rand van 12mm, met een sleuf van ~6mm diep)

Nu ben ik bang dat bij een wat zwaardere belasting de bodem uit mijn lade zou kunnen wegbreken, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Nu heb ik de test gedaan op een stukje van ongeveer 10cm breed, kan het zijn dat door een relatief smal stuk te gebruiken het multiplex makkelijker breekt? En hoe kan ik de lade op een manier construeren dat ik zeker weet dat hij in elkaar blijft zitten?

Alvast bedankt voor de hulp en reacties :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.