Schuifpoort douglas hout

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Hoi,

De zoekfunctie heeft me een fantastisch topic hier op het forum opgeleverd mbt het maken van een schuifpoort:
https://www.woodworking.nl/showthread.php?722-Poort/page7&highlight=schuifpoort

Volgend afmetingen werden er in het topic gebruikt:
De frame balken zijn 143mm bij 73mm, de lengte van de poort zal 5000mm bedragen, alle verbindingen zullen pen/gat verbindingen zijn met dubbele pennen door de verbinding + natuurlijk ook lijm. Afmetingen van de pennin is 74 hoog, 80 breed, 25 dik.

Wij zouden graag een lengte van 3.5m overbruggen. We vragen ons af als dezelfde maatvoering voldoende is om de uitvoering te doen in douglas?

Groetjes
 

tuoh

Oud hout
Die houtsecties zijn meer dan voldoende zwaar voor je doel, zelfs als je douglas gebruikt. Maar zou zelf in plaats van douglas voor Oregon opteren, deze (Amerikaanse) variant is stabieler en duurzamer.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Tuoh, bedankt voor je reply. Is het verschil tussen douglas en Oregon daadwerkelijk zo groot ivm stabiliteit en duurzaamheid? Maw, is het transport van Amerika/Canada naar Europa te verantwoorden?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Tuoh, bedankt voor je reply. Is het verschil tussen douglas en Oregon daadwerkelijk zo groot ivm stabiliteit en duurzaamheid? Maw, is het transport van Amerika/Canada naar Europa te verantwoorden?
Ik heb persoonlijk de fout gemaakt, (een keer)(jaren geleden) om inheemse douglas fir te gebruiken in plaats van Noord-Amerikaans douglas oba Oregon Pine voor een raamkozijn en letterlijk binnen 5 jaar tijd was het hout verrot. Schokkende maar waar, ik weet het. Inheemse douglas kan ook vol zit met grote knoesten wat consequenties voor de constructie kan hebben als je niet oppast. Het groeit veel sneller in Europa dan in Noord Amerika en is dus - als naaldhout - niet te vergelijken qua sterkte met, oké, Oregon Pine, maar ik noemen het Noord Amerikaans Douglas. Die inheemse is aanzienlijk minder sterk. Ik heb het keer op keer getypt hier op dit forum dat het enig wat Douglas uit Europa en Douglas uit NoordAmerika gemeen hebben is de naam Douglas.
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad, beide varianten zijn Douglas, maar hier in de lage landen is de handelsnaam van de Amerikaanse Douglas nu éénmaal Oregon (kroon) Deze laatste is beduidend sterker, duurzamer, en het zogenaamde kroonhout is quasi foutloos. De duurzaamheidsklasse van Oregon is III (= matig duurzaam), terwijl de Europese Douglas amper een magere IV laat optekenen, = weinig duurzaam)!

Ter vergelijking, Europese eik haalt hier een score van II/III

Qua transport zou ik zeggen, wat is beter? een plaatselijke houtsoort die na 5 jaar einde verhaal is, of een geïmporteerde die er na 15 jaar nog staat? Oregon word al 100 jaar geïmporteerd en de bossen daar worden gecontroleerd gekapt en heraangeplant.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Stelde de vraag ook met de bouw van mijn tuinhuis met overkapping van vorig jaar in het achterhoofd. Deze is volledig opgebouwd uit Europese Douglas. Er werd mij toen met geen woord gerept dat dit maar 5 jaar zou mee gaan ?? Wou graag in dezelfde stijl door gaan... Maar goed, oregon is vergelijkbaar qua uitzicht.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Het betekent niet dat de tuinhuis in nog 4 jaar gaat instorten maar dat je moet het in de gat houden en als je probleem of mogelijk probleem plekken tegenkomen dat je het oorzaak van dat probleem snel aanpakt en niet vertrouwen dat het hout kan tegen. Het hout is kwetsbaar onder niet ideale omstandigheden. Er is veel gebouwd tegenwoordig met Euro Douglas merk ik. Ik vrees een beetje voor hun toekomst.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Als je Oregon naast Douglas gaat gebruiken zie je duidelijk verschil. Bij O is de draad veel fijner en rechter en het heeft veel minder knoesten dan D. (Ik heb beide in huis, dus.)

Voor mijn buitendek heb ik trouwens D gebruikt, maar dat is verduurzaamd door een Friese houtdame & is na een jaar of zes, zeven nog is goede staat. Grijs, dat wel, en her en der wat groen omdat ik te lui ben om het te boenen.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Onderstaande pergola zouden we als stijl willen aanhouden voor onze carport. Maw, onze carport willen we graag laten begroeien met beplanting.
De poort zou moeten aansluiten qua stijl met dergelijk bouwwerk.

20150508_144850-1024x768.jpg20150508_144911-800x600.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.