underlayment vs MDF (zondagmiddagvraag:))

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Gisteren heb ik mijn nieuwe werkbank klaar gemaakt, compleet met werkblad uit enkele 18mm underlayment. Misschien ga ik nog wel voor een extra 18mm plaat als ik de dikte nodig denk te hebben, want voor de kleine bankschroef wil ik nu al gevoelsmatig toch iets meer dikte hebben.

Maar goed, bij het maken van de keuze voor het blad twijfelde ik tussen MDF en underlayment en zag dat het prijsverschil tussen 18mm platen verwaarloosbaar is en heb toen voor underlayment gekozen. Deze lijkt me sterker en zal minder kruip hebben. MDF is wat zwaarder maar kon verder geen voordeel bedenken omdat het een allround werkblad moest worden en ik nog geen honderd gaten nodig denk te hebben.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
MDF is een plaat gemaakt van verlijmd hout meel/vezels, underlayment zijn op elkaar gelijmde laagjes hout. Het grootse verschil is dat de underlayment daardoor wel uit echt hout bestaat en structuur heeft, met alle voordelen van dien.

Als je met "kruip" bedoelt het eventueel werken van het materiaal, dan zal juist het mdf wat stabieler zijn dan de underlayment. MDF is daar in tegen wel weer wat gevoeliger voor vocht.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
MDF is een plaat gemaakt van verlijmd hout meel/vezels, underlayment zijn op elkaar gelijmde laagjes hout. Het grootse verschil is dat de underlayment daardoor wel uit echt hout bestaat en structuur heeft, met alle voordelen van dien.

Als je met "kruip" bedoelt het eventueel werken van het materiaal, dan zal juist het mdf wat stabieler zijn dan de underlayment. MDF is daar in tegen wel weer wat gevoeliger voor vocht.

Met kruip bedoel ik het doorhangen onder gelijkblijvende belasting, of eigen gewicht.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Zeker voor een werkbank zou ik inderdaad voor underlayment kiezen. Normale MDF is naar mijn mening te zacht voor een werkblad.
 
Laatst bewerkt:

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
Even inpikken hierop...

Wat is het verschil tussen underlayment en multiplex? (of is er geen?)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Underlayment heeft Messing en groef zodat je ze tegen elkaar kunt leggen en een "vaste" verbinding hebt en van multiplex is de toplaag meestal van betere kwaliteit. En ik dacht dat er ook wat verschillen in het aantal lagen zit. Maar ik pak gewoon underlayment voor mijn projectjes.
Mijn ervaring met underlayment van de bouwmarkt is dat de toplaag meestal boterzacht is. Houthandel heeft betere platen, zowel harder als met minder noesten in de bovenlaag.
 

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
Thx! Het is ook voor een werkbankblad. Ik zal eens bij de houthandel gaan en zien wat het verschil is tussen hun underlayment en multiplex. Als het prijsverschil gering is ga ik ineens voor de multiplex. (aangezien de toplaag nog iets harder is)

Ik ben ook van plan om 2 platen op elkaar te verlijmen. Ik heb nog een hoop 18mm OSB liggen, zou ik deze als onderste laag durven nemen? Of is dat niet effen genoeg?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.