setje beitels maken

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Opvolging van:

zelf leren wat hout draaien https://www.woodworking.nl/showthread.php?20716-hulp-leren-draaien-handvat
beitels zonder handvat te koop https://www.woodworking.nl/showthread.php?20299-te-koop-4-beitels

Ik heb het hout geduldig behandeld met tungolie, verschillende weken/maanden laten drogen tussen laagjes. Ik kreeg van tuoh verchroomde ringetjes ringetjes, maar ik vond goudkleurig veel mooier staan. Ik heb dan koperen ringen gesneden, de eindes vlak geslepen, opgeschuurd, fijn gepolijst. Het handvat mooi bijgewerkt zodat de ring netjes zou klemmen, en de binnenkant van de ringen taps geslepen zodat ze er mooier over zouden glijden. De eerste heb ik in een paar laagjes shellac gezet, om het oxideren tegen te gaan. De ringen maken is een vreselijk werkje. Messing was beter geweest, maar ik vond nergens messing buis. Bij voorkeur zou ik de ringen chemisch behandelen zodat ze niet gaan roesten, en er geen dun laagje op zit dat gewoon kan wegslijten. Ik weet wel iets van dingen zoals passivatie, parkerisatie (fosfaatconversie) enzovoort, maar ik vind niets dat werkt. En zeker niet dat er mooi goudkleurig uit ziet, behalve het aanbrengen van een goudlaagje zelf.

Epoxy zal ik ook proberen om de koperen ringen te behandelen. Plaatsen van de arend in handvat was niet eenvoudig, moet netjes geboord zijn zodat ze wel klemmen, maar het hout niet doen barsten. Ook is geen enkele arend op de beitels recht. Bij de volgende afgewerkte beitel zal ik dit proberen te corrigeren, dan zou de beitel mooi moeten aansluiten op de koperen ring.

thijsdeschildre__DSC2251.jpg


thijsdeschildre__DSC2256.jpg
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
geen idee, da's van het lid gpf, die had een partij opgekocht. misschien dat je deze bedoelde
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Professioneel gedaan! Heb je nog tips voor het boren? Ik heb namelijk ook een grote partij van die beitels gekocht (128 stuks) en ga nu zelf ook beginnen met handvatten. Grappig dat je ze in Nederland gekocht hebt, terwijl je op minder dan een half uur woont van de oorspronkelijke verkoper :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.