Niet haakse beitel

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Door slecht handmatig slijpen van mij 12mm beitel is het blad boven aan niet meer haaks.

Is dit met schuurpapier weer goed te krijgen grit 60. Al tijd geprobeerd maar heb idee dat ik over gehele breedte ijzer weghaal?

Kan een niet haakse beitel ook zorgen voor een niet mooi parallel gat bij een pen-gat verbinding?

Handmatig gat aan het maken, volgens mij goed parallel afgetekend. Doe de eeerst helft en gaat goed. En dan vanuit de andere kant en dan heb ik 2mm verspringing en dus onwerkbare verbinding. Helaas gedaan in 2 poten van mijn te maken werkbank.

Dus nu eerst beitel goed en dan oefen pen-gat verbinding maken tot ik het door heb... Of???
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Als de beitel schuin is geslepen zal deze ook de neiging hebben schuin weg te lopen bij een slag. Dus je gat verloopt al snel iets.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Schrijf aan de achterkant van de beitel met een winkelhaak een rechte hoek af met een viltstift.
slijp rustig opnieuw. Controleer voortdurend waar je staal weghaalt.
Een beitel slijpen is een basis techniek die je moet beheersen indien je met hout wil werken.
Succes
 

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
Misschien gooi ik een knuppel in een hoenderhok, maar slijpen op schuurpapier vind ik grote onzin. Slijp je de beitel op een gewone bankslijpmachine en wet hem dan met de hand af.
En al die hulpmiddelen voor een hoop geld, daar koop je een prima bankslijpmachine voor.
Een scheve beitel is dan in een paar minuten weer in top conditie.
+1
 
P

Pel

Guest
Misschien gooi ik een knuppel in een hoenderhok, maar slijpen op schuurpapier vind ik grote onzin. Slijp je de beitel op een gewone bankslijpmachine en wet hem dan met de hand af.
En al die hulpmiddelen voor een hoop geld, daar koop je een prima bankslijpmachine voor.
Een scheve beitel is dan in een paar minuten weer in top conditie.

Dat beweer ik ook al heel lang, tot ik zoveel tegengas kreeg, dat ik het er maar bij heb gelaten Nico, ik heb op mijn werkbankslijper zo'n CBN slijpwiel van Ronald en ik zou echt niet anders meer willen. Ik slijp al ± 45 jaar mijn beitels en gutsen op een werkbankslijper, ik moet er niet aan denken als ik dat met schuurpapier zou moeten doen, dan stopte ik onmiddellijk met houtbewerken, denk ik?.

Groet Pel.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Doe graag veel met de hand want weer een apparaat erbij en voel me vrij on ervaren met apparaten.
Maar misschien is een slijper wel een optie. Omdat uit de hand slijpen te vaak nog mis gaat...

Ken wel iemand om het te laten corrigeren; is ook een optie. Maar op termijn vind ik hand slijpen met diamant stenen en strop verder erg rap gaan. (2
Minuut ongeveer)
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Enige wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je met een elektrische slijper ook moet oefenen en leren wat je doet.

Ik heb de tijd en een slijp hulpstuk, kan het dan op schuurpapier en is er dan een. speciale techniek qua vast houden?

Of wieltje recht en lang vol houden?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik heb ook geen bankslijper en heb die nog nooit gemist. Met diamandstenen en strop werkt het bij mij perfect. Voor grotere correcties kun je inderdaad grof schuurpapier gebruiken op vlakke ondergrond. Dat gaat verbazend snel. De misopvatting hier is dat TS hier schuurpapier gebruikt om te slijpen, wat dus niet het geval is. Zelf vind ik dat ook onzin, omdat het zo snel verslijt en je dus op termijn meer geld kwijt bent dan aan goeie slijpstenen.
 
Dat beweer ik ook al heel lang, tot ik zoveel tegengas kreeg, dat ik het er maar bij heb gelaten Nico, ik heb op mijn werkbankslijper zo'n CBN slijpwiel van Ronald en ik zou echt niet anders meer willen. Ik slijp al ± 45 jaar mijn beitels en gutsen op een werkbankslijper, ik moet er niet aan denken als ik dat met schuurpapier zou moeten doen, dan stopte ik onmiddellijk met houtbewerken, denk ik?.

Groet Pel.

Niet opgeven Pel. Ik lees steeds meer onzin over slijpen. Die oude LTS was zo slecht nog niet.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Ik gebruik inderdaad alleen schuurpapier op glasplaat om grove correcties te doen (met hulpstuk van 10 euro).

Normaal slijpen is in 2 min over de 3 diamant platen en dan strop en is die vrij scherp.

Maar de vraag dus is eigenlijk:
Met schuur papier op glasplaat en slijp hulpstuk, krijg Ik die beitel weer haaks? Is van Lidl beitels met vrij zacht staal, maar zie weinig gebeuren.
En daarom dacht ik dat ik over de gehele snede staal aan het weg halen ben en daarom niet meer haaks krijg....?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ja, dat lukt zeker. Als je beitel mooi haakt in je hulpstuk zit, kan je niet anders dan corrigeren. Teken er zoals gezegd ook een haaks lijntje op, zodat je af en toe je vooruitgang kan checken.
 

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
Als e vouw er eenmaal weer recht in zit is "dagelijks onderhoud" met een wetsteen of diamant steen weer prima te doen als je (grotere) bramen of hapjes uit de vouw hebt. Pas als ik bramen of hapjes zie dan ga ik weer even naar de bankslijpsteen. (Ik heb overigen alleen recht steek gereedschap. Geen gutsen oid. Denk dat je met dat gereedschap vaker bij een bankslijper komt). Je zult zien dat je, ook bij intensief gebruik, een heel eind komt met een steen als je zuinig bent op de vouw van je gereedschap.

Wieltje recht houden? Bij mechanisch slijpen met een bankslijper zet ik de geleider/aanslag op de gewenste hoek en beweeg ik de beitel op en neer over de steen en de geleider. Gebruik verder geen hulpstukken. Ook dit gaat met de hand en een winkelhaak om te controleren prima. Verder geen hulpstukken bij nodig. Weet niet waar je woont maar als je in de buurt woont doe ik het je graag voor.

Ook ik ben van mening dat slijpen zonder veel hulpmiddelen prima gaat. Het beste gereedschap ben je zelf.
 
Laatst bewerkt:

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Dank voor alle tips, ga nog ff door op schuurpapier kijken of het lukt. En anders naar de timmerman die ik ken.

En denk dat ik bij die kleinere beitels voorlopig een slijphulpstuk blijf gebruiken. Bij de grotere heb ik er minder / geen last van.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Misschien gooi ik een knuppel in een hoenderhok, maar slijpen op schuurpapier vind ik grote onzin. Slijp je de beitel op een gewone bankslijpmachine en wet hem dan met de hand af.
En al die hulpmiddelen voor een hoop geld, daar koop je een prima bankslijpmachine voor.
Een scheve beitel is dan in een paar minuten weer in top conditie.

+1
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
+1
helemaal waar



+1 weer helemaal waar.

Op internet vind je veel nonsens, ook gepromoot door zelfverklaarde internet goden die hun cursus willen verkopen. Sommige worden hier op het forum wel erg veel geciteerd ( als absolute waarheid die iedereen moet weten, aanvaarden) door beginners. Andere beginners geloven, dat dan weer en zo wijken we steeds meer af van de essentie van houtbewerking. Bolle vouwen op steekbeitels is hier een voorbeeld van.
Moet je meer eens sturen met de beitel met de vouw naar onderen, zoals bij het houtsnijden. Als er dan nog geen licht opgaat.....??

Pel, blijven doorgaan met je missie, je hebt steun.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu

Dit is een niveau ons forum onwaardig ....... Heb al eerder reacties van forummers gekregen op berichten als deze. Ze durven niet meer te posten, omdat er dan dit soort reacties komen.

Er zijn verschillende slijpmethoden, er zijn verschillende manieren en materialen, laten we vooral respect houden voor ieders keuze en de manier waarop een forummer zich comfortabel voelt.

Als we toch ergens een oordeel over moeten hebben, laat het dan over de werkstukken zijn! En opbouwend!

jaap
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Het is misschien een beetje emotioneel maar dit is mijn visie !
Hoppelijk hebben de leden er begrip voor !

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.