Niet haakse beitel

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Grappig want dit zijn precies de reacties zoals op sawmillcreek forum.

Soms lijkt het wel een religie.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Jaap en forumleden,

mijn excuses.
Ik besef nu dat mijn, inmiddels verwijderd, bericht anders gelezen kan worden dan ik bedoelde.
Zeker niet de bedoeling om andere meningen niet te respecteren.

Groeten
Ornament
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Toen ik "internet god" leest dacht ik meteen,"nou,ben ik hier nu aangesproken?"

Maar kijk, ik zet het niet zo maar aan de kant zonder wat nuancering, tenminste van mijn eigen stand punt. Ik kan het natuurlijk niemand kwalijk nemen die als gevolg van slecht informatie misschien niet de aller best gewoontes voor zich ontwikkelen. Het gaat om de bron van die slecht informatie en natuurlijk het bewezen dat het informatie inderdaad verkeerde is. Het is mijn strengst overtuiging dat door middel van het internet wordt een kwade praktijk in de houtbewerking wereld hier ingevoerd, waarschijnlijk vanuit Amerika, en laat onze tenminste een beetje eerlijk wezen, en land zonder geschiedenis, zonder cultuur en met mensen die, hoe aardig dan ook, als het geval mag zijn, niet bekend staat als de meeste gedisciplineerde. Het land waar de ethiek, "alles mag" en "als het alleen maar goed voelt" zijn allesbeheersende. Hier komt de kwaad van het slijpen met schuurpapier vandaan. Ik ben hier om dat kwaad uit te rooien, wortel en tak.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Het doel van het forum is, dat iedereen zich hier thuis voelt en wat durft te vragen of te schrijven. Dat we plezier beleven aan het werken met hout, dat we ons gereedschap leren kennen en vooral, dat we fouten durven maken en te bekennen.

We hebben een machtig mooi forum, laten we dat vooral zo houden!

jaap
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Hoe werd er geslepen voor elektriciteit? Of bankslijper op voeten?

En ik heb een 250 grit diamant plaat.
Maar met goedkoop grit 60 schuurpapier ben ik toch een stuk sneller dan vasthouden aan die diamant platen of stenen?

En laat ik voorop stellen dat ik dit draadje niet ben gestart om rellen te veroorzaken, alleen om te leren:)
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Het doel van het forum is, dat iedereen zich hier thuis voelt en wat durft te vragen of te schrijven. Dat we plezier beleven aan het werken met hout, dat we ons gereedschap leren kennen en vooral, dat we fouten durven maken en te bekennen.

We hebben een machtig mooi forum, laten we dat vooral zo houden!

jaap

Ik onderschrijven die allemaal
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Maar nu is het denk ik wel klaar met deze discussie. TS is hier niet mee geholpen en hier ging het topic ook niet helemaal over. Wil je er verder over discussiëren, ga dan in de kantine verder.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Maar nu is het denk ik wel klaar met deze discussie. TS is hier niet mee geholpen en hier ging het topic ook niet helemaal over. Wil je er verder over discussiëren, ga dan in de kantine verder.

Of op de Open Dag Hout!! Ernest Dubois komt ook begreep in van Jan Pranger, ik heb al een stammetje eiken voor hem geregeld. Lijkt me geweldig om nou eens live forummers aan de slag te zien met slijpen, zagen en vooral gezelligheid!!

jaap
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
quote_icon.png
Oorspronkelijk geplaatst door jefmen
Maar nu is het denk ik wel klaar met deze discussie. TS is hier niet mee geholpen en hier ging het topic ook niet helemaal over. Wil je er verder over discussiëren, ga dan in de kantine verder.
Of op de Open Dag Hout!! Ernest Dubois komt ook begreep in van Jan Pranger, ik heb al een stammetje eiken voor hem geregeld. Lijkt me geweldig om nou eens live forummers aan de slag te zien met slijpen, zagen en vooral gezelligheid!!

jaap

In de Kantine, op de Handgereedschappen, Onbewerkt hout, Hout in timmerwerk, Werken met hout of Alleen films en video's afdelingen, of zelfs op de Opendag hout, je weet het maar niet waar ik ga toeslaan. Nou ja, waarschijnlijk niet in de houtdraaiers afdeling - nemen me niet kwalijk houtdraaiers - maar altijd met respect en waardering voor wie dan ook. Nou bijna altijd.

E.DB
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik heb een worksharp 3000, das een bankslijper met schuurpapier :)

Slijpen met schuurpapier op glas oid werkt gewoon, het is niet echt lekker werken, traag voor het grove werk, veel afval want je papier slijt continue en scheurt eventueel en is erg duur op de lange termijn.

TS heeft het over 1 beitel? Dat zou ik mooi op schuurpapier doen.
Zelfs een stoeptegel werkt.

Overigens vraag ik me wel af hoe scheef die beitel wel niet moet zijn.
Ik slijp haast alles met de hand en daar zit echt wel een beitel tussen die niet perfect recht is, wel meerdere denk ik.
Ik heb geen last van verspringende gaten, misschien dat ik mezelf automagisch corrigeer? Maar heb je je gaten wel goed gemarkeerd?
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als alternatief voor schuurpapier kan je een goedkope carborundum steen uit de bouwmarkt proberen. Die kosten maar een paar euro, dus niet veel meer dan enkele vellen goed schuurpapier. Probeer de steen volledig te gebruiken (dus ook de hoeken) om snel hol worden te voorkomen. Moet hij toch worden gevlakt, dan kan op een stoep(tegel).
Scheef worden van de beitel tijdens het slijpen is een beginnersprobleem. Had ik ook in het begin. Komt doordat je aan één kant harder drukt dan de andere. Regelmatig controleren en druk bijstellen. Een slijphulp is hier niet de zalig makende oplossing voor. Je beitel gaat eveneens scheef worden als je de druk niet goed verdeeld. Maar het voordeel van een slijphulp is wel dat je je geen zorgen hoeft te maken over de hoek. Die zit altijd goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.