aanschaf breedband (van dikte ) schuurmachine

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Mocht je een bedrijf hebben of het via een bedrijf kunnen bestellen, dan vervalt de BTW. Kost wel even tijd om dat te regelen (je moet een briefhoofd mailen etc.). Voor een kleine ondernemer is dit heel gunstig (scheelt een hap!).

Nee, hier maak je toch een zeer belangrijke fout! De BTW vervalt niet, maar wordt verlegd. Zie deze link van de Belastingdienst:

Er is sprake van een intracommunautaire verwerving als u goederen koopt die vanuit een EU-land naar Nederland worden vervoerd en waarbij de leverancier een ondernemer is. De levering is in het andere EU-land belast met 0%. De aangekochte goederen zijn in Nederland belast met Nederlandse btw.

Oftewel: de aankoper (dus van wie het BTW-nummer is) moet de aankoop meenemen in de BTW-aangifte en in Nederland hierover BTW betalen. Aankopen in het buitenland en dit niet opgeven kan resulteren in een naheffing en boete en die zijn niet mals. Natuurlijk is de kans klein dat je gecontroleerd wordt, maar toch.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Inderdaad, per saldo maakt het niets uit. Neem als voorbeeld een product (categorie 21% BTW) dat je voor €100 (excl. BTW) koopt en voor €200 (excl. BTW) verkoopt:

Bij aankoop in Nederland is de BTW €21 en de BTW bij verkoop €42. Bij de BTW-aangifte kun je de betaalde €21 terugkrijgen en dus in mindering brengen van de BTW die je moet afdragen: €42 - €21 = €21. Je draagt dus €21 BTW af aan de belastingdienst. Netto is de opbrengst dus: €242 (verkoopprijs incl BTW) - €121 (inkoopprijs incl BTW) - €21 (BTW-afdracht) = €100

Bij aankoop in een ander EU-land is de BTW €0 bij een intracommunautaire verwerving en de BTW bij verkoop €42. Bij de BTW-aangifte draag je €42 BTW (€42 - €0) af aan de belastingdienst. Netto is de opbrengst dus: €242 (verkoopprijs incl BTW) - €100 (inkoopprijs 0% BTW) - €42 (BTW-afdracht) = €100

Netto maakt het dus niets uit.

Het voordeel van een intracommunautaire verwerving is dat je de BTW niet voor hoeft te financieren en het is weer een BTW-bon minder in de administratie. Als het BTW-tarief in land van aankoop hoger is dan in NL, dan heb je nog een BTW-voordeel.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Bedoel ik, het is prettig voor de liquiditeit, maar per saldo gelijk.
Wordt uiteraard wel eens een particulier loopje mee genomen, maar goed damagnienatuurlijk.....
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Bedoel ik, het is prettig voor de liquiditeit, maar per saldo gelijk.
Wordt uiteraard wel eens een particulier loopje mee genomen, maar goed damagnienatuurlijk.....

Een particuliere koper zou er geen loopje mee moeten kunnen nemen, aangezien de koper een BTW-nummer moet opgeven en de verkoper dit moet controleren. Ik denk dat er veel vaker een correct BTW-nummer (samen met de rest van de bedrijfsgegevens) wordt opgegeven, maar dat de intracommunautaire verwerving niet wordt opgenomen in de boekhouding en dus ook geen BTW wordt afgedragen. De EU-lidstaten hebben een systeem, genaamd VIES (VAT Information Exchange System) waarmee dergelijke fraude opgespoord moet/kan worden. Maar ik geloof niet dat dit automatisch gebeurd, waardoor de pakkans klein is.

Mijn initiële post was om mensen* duidelijk te maken dat de BTW niet vervalt en dat degene met een BTW-nummer flink in de problemen kan komen als deze dat niet aangeeft. Als mensen dat bewust doen, dan is dat op eigen risico. Maar ik zou het vervelend vinden als mensen door verkeerde informatie onbewust de BTW niet afdragen en daarmee in de problemen komen.

* Ik heb hier "mensen" staan, omdat het waarschijnlijk niet zo vaak om bedrijven gaat, maar om ZZp-ers of bedrijfseigenaren die iets met het BTW-nummer van de zaak aankopen, betalen van de prive-rekening en de factuur niet opnemen in de bedrijfsboekhouding.
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Ik heb de Jet 22-44 osc, het is een twijfelgeval. Ik ben blij dat ik zoiets heb want het spaart mij regelmatig uren werk, maar aan de andere kant is het Chinese mechaniek. Je moet er regelmatig een paar uren aan sleutelen. Het heeft ook zijn grenzen, ik kocht hem oorspronkelijk om dikke werkbladen te schuren maar dat is een ramp. Het enige waar hij voor mij goed in is, is multiplex platen en lade onderdelen te schuren met een fijne korrel.

De open arm heeft uiteindelijk meer nadelen dan voordelen voor mij, ik gebruik het zo weinig mogelijk want de overlapping laat sporen na die je werkstuk soms vernielen. En het maakt het geheel ook minder stijf dus meer speling/vibraties.

Klinkt allemaal negatief maar ik zou hem niet weg willen doen, de professionele alternatieven kosten een fortuin in aankoop en onderhoud en nemen ook veel plaats in. Je moet bij de Jet gewoon weten waarmee je begint, niet denken dat het een vandikte bank is of mirakel machine. De toepassingen waar het echt nuttig is zijn heeeel beperkt.


Bedankt Benchworks voor de informatie, hier heb ik al veel aan.
Word dan echt alles in China gemaakt tegenwoordig of wat is dit hier... op zich niks op tegen en persoonlijk bij mijn eigen weten geen ervaring met Chineesjes maar aangezien iedereen hier op het forum chinees linkt met minderwaardig tot zelfs brol... zucht...

Die jet 22-44 ziet er op foto en YouTube filmpjes wel stevig gebouwd uit in vergelijking met die gammele dingetjes op 4 plastiek poten, dus ik ben wat verrast dat je de opmerking van "minder stijf" geeft. Jammer dat te horen, maar goed om weten bedankt!


Emilio gaf hier ook nog de opmerking van iets zoeken dat niet bestaat...
ergens heeft hij een punt, maar willen we niet allemaal het beste waar voor ons geld?

Op zich zit ik er niet gigantisch veel mee in om aardig wat te betalen zolang dat het maar resultaat oplevert. Kwaliteit en degelijkheid kosten geld dat weet ik, maar dat verwacht ik dan ook voor een hoog bedrag. Zonde als je iets duurs koopt dat dan achteraf zoals hier vaak word aangegeven chineesjes zijn met minderwaardige kwaliteit.

Ik ben vertrokken met een budget van rond de 5000 euro, of dit nu uiteindelijk 6000 moet worden speelt mij geen rol... maar dan moet het wel degelijk zijn.


Het zal dus geen half open machine worden aangezien er hier toch al een paar mensen zijn die aangeven dat de stevigheid van de machine hierdoor word aangetast.
Zit ik weer terug bij die:
- Holzmann ZS970P chinese namaak waar geen service of onderdelen voor te krijgen zijn.
- Tendotools Megaton TT965, de Thaise tweelingbroer van die holzmann
- Jet DDS237T, mijn gevoel nog steeds eerste keus, maar geen verdeler voor wisselstukken of herstellingen in de buurt
- Axminster R3409 die ik enkel in UK kan verkrijgen en weer het probleem met herstellingen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het zal dus geen half open machine worden aangezien er hier toch al een paar mensen zijn die aangeven dat de stevigheid van de machine hierdoor word aangetast.
Zit ik weer terug bij die:
- Holzmann ZS970P chinese namaak waar geen service of onderdelen voor te krijgen zijn.
- Tendotools Megaton TT965, de Thaise tweelingbroer van die holzmann
- Jet DDS237T, mijn gevoel nog steeds eerste keus, maar geen verdeler voor wisselstukken of herstellingen in de buurt
- Axminster R3409 die ik enkel in UK kan verkrijgen en weer het probleem met herstellingen.

Alle bovenstaande machines zijn oosterse merken met een westerse naam erop, ook al moeit JET zich het meeste met de werkelijke ontwikkeling. Je moet dus geen mirakels verwachten want er wordt in alle mogelijke hoeken gespaard op de kosten en dus kwaliteit om die prijzen te kunnen hanteren. Ik zou persoonlijk zoeken naar een occasie Europese breedbandschuurmachine, soms kom je er tegen binnen jouw budget.
Trommels hebben namelijk hun grenzen, den of alles wat hars bevat mag er niet door. De band er om wikkelen is niet makkelijk en die verschuift en overlapt zichzelf of komt los met regelmaat. Ook gedroogde lijm zorgt voor problemen bij trommels enz...
 
P

Pel

Guest
Met zo een langeband schuurmachine heb ik een tijd lang gewerkt, wat André al zegt als je er even aan gewend bent om de tafel, en de schuurblok samen te bedienen, dan werkt het als een tierelier. Ik heb er eiken tafelbladen me geschuurd, hij neemt nogal al wat plaats in beslag, maar als je de ruimte hebt is het een puike machine.

Groet Pel.
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Ja hij is gesponsord door Powermatic en nee ik weet niet of dit uberhaupt verkrijgbaar is in Europa maar is dit niks?

https://www.youtube.com/watch?v=Vqs1eImfdSk


Bedankt voor de tip.
Dit is qua afmetingen en dergelijke te vergelijken met die Jet 22-44 osc. Ik ken van beide de kwaliteit niet dus ook het verschil niet. Die powermatic of die jet22-44 zijn nog wel een optie en redelijk "betaalbaar".
Mijn nadeel hiermee is wat hier al enkele mensen hebben aangegeven en wat ook de man in de video aangeeft, dat als je dubbel de breedte schuurt je toch altijd wel een lijn zal krijgen. Vermoedelijk moet je hem dan al 0.01 graad weten af te stellen om de lijn zo min mogelijk te hebben. Op zich is dit geen super groot probleem aangezien ik voor de meeste dingen toch nog naschuur met een fijne korrel met de handschuurmachine.
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Heb je geen pro en contra lijstje van elke machine waar je momenteel aan denkt?


Mijn pro en contra lijst:

- Jet 22-44 osc
pro: betaalbaar, oscilerend
contra: te smal voor alles van mijn volgend project gevolg alles 2 x doorsteken voor de breedte gevolg schuurlijn op de overlapping, beperkte schuurdikte van 100mm, geen verdeler in de omgeving voor herstellingen.

- Jet DDS237T
pro: voldoende schuurbreedte, stevige constructie met de gesloten kast
contra: duurste machine in de lijst, geen verdeler in de omgeving voor herstellingen

- Holzmann ZS970P
pro: voldoende schuurbreedte, enorme schuurdikte (30cm), stevige constructie met de gesloten kast, verdeler op 10km afstand.
contra: chineese namaak, geen service, geen onderdelen verkrijgbaar, lokale machinehandel raadde mij het sterk af, prijs

- Tendotools Megaton TT965
pro: voldoende schuurbreedte, enorme schuurdikte (30cm), verdeler met herstellingsdienst op 500m afstand, stevige constructie met de gesloten kast
contra: Tendotools als merknaam moet mij nog overtuigen, prijs

- Axminster R3409
Pro: voldoende schuurbreedte, stevige constructie met de gesloten kast
contra: Niet in Belgie te krijgen, geen verdeler met herstellingsdienst in de buurt, prijs


Als ik het zo opsom komt die Tendotools er nog als beste uit... bizar.
 
Laatst bewerkt:

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Dat type machine van Vertongen op de foto is meer dan 40jaar oud! Was in z'n tijd geen onaardige machine, maar omdat er nog geen oscillerende schuurrollen gebruikt werden gaf het ding snel schroeistrepen op het hout.
Zeker bij seriewerk en bij het schuren van zachte houtsoorten stuitte je al snel op de grenzen van de machine. Er was trouwens nog een fabrikant die dit type schuurmachine gebouwd heeft, namelijk "Van Groeneweghe machines"
Voor vlot schuurwerk moet je dus op zoek naar een machine met oscillerende schuurbanden, die vind je wel, maar de prijs is niet min zoals je al zal gemerkt hebben.

Ps: bovenstaande machine werd in eerste instantie ontwikkeld om ramen te schuren, maar dat was geen onverdeeld succes omdat de schuurzool niet kon schuingesteld worden ( rechts iets lager dan links) Daarom zag je bij alle ramen een groef waar de schuurband dwars over het hout liep op de hoeken. Met een schuingestelde zool zou je hier een mooie verstellijn te zien krijgen op de hoeken. Niet dus bij dit ding.

Ik vind bovenstaande reactie redelijk kort door de bocht en wil Marc66 graag ook even mijn ervaringen met de Vertongen S320 meegeven.

Deze Vertongen's hebben allemaal een oscillerende schuurband, maar de eerste serie heeft geen schuurschoen, maar vrij kort na de introductie was dit wel standaard.
Mijn vader kocht in '76 zo'n machine nieuw deze had nog geen schuurschoen niet veel later kwam het bericht van de fabriek dat de nieuwe machines nu uitgerust waren met een schuurschoen wat het schuurresultaat op een hoger niveau bracht.
De machines zonder schuurschoen konden ter plaatse door de diensten van de fabriek voorzien worden van een schuurschoen, mijn vader heeft dit dan laten doen.

Ik zelf heb 25j gewerkt met deze machine, de machine draaide bij ons in de schrijnwerkerij dagelijks, alles ging er door van raamhout, afkastingen,chambranten tot plafondplanchetten enz.
Schroeistrepen op het hout heb je enkel als je een verkeerde of versleten schuurband gebruikt of smalle latjes schuurt met veel afname op steeds dezelfde plaats.

De latere versie heeft wel een schuin instelbare schuurschoen en ook de verstelling van de schuurschoen bij deze laatste versie is veel makkelijker maar het uiteindelijke schuurresultaat is van beide hetzelfde.

2 jaar terug kon ik een machine van bouwjaar '91 kopen en is de '76er verkocht maar versleten was de machine zeker niet.
Als je echt een degelijke machine wil zonder toeters en bellen is dit zeker een goede keuze, trouwens zo een drum of cilinder schuurmachine geeft een veel slechter schuurresultaat dan deze machine.
Ik weet niet van waar je ben maar mocht je interesse hebben wil ik altijd een demonstratie geven met de machine.
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Ik ga het even hier bij posten aangezien er hier wel wat discussie was over het onderwerp.

Ik heb de mogelijkheid om een oudere m300 Van
Groeneweghe schuurmachine aan te kopen.

Heeft iemand toevallig wat tips waar ik zeker moet opletten bij het bezichtigen?
Ik neem al een gepensioneerd elektricien mee zodat ik zeker ben dat de machine bij mij kan werken, maar ik ben meer op zoek naar tips voor bepaalde slijtage te herkennen en dure herstellingskosten te vermijden.

Alvast bedankt

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.