aanschaf breedband (van dikte ) schuurmachine

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Bedankt voor de tip. Deze machine was mij al aangeboden door de eigenaar ergens in dit topic. Den haag is wat uit mijn richting en hoewel een prachtig nieuwe machine niet helemaal wat ik zoek. Zoals in de reacties op zijn zoekertje heb ik ook wat twijfels over de dubbele schuurbreedte als je de zijkant demonteert. De maximum schuurdikte is ook wat beperkt en het feit dat het geen oscilerende is vind ik ook iets minder. Verder een heel leuke machine, hij heeft mij ook overtuigd om meer richting dit soort machines te zoeken ipv de dure grotere machines.
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-breitbandschleifmaschine/k0 - er staan er diverse, en bij zo'n aanschaf maken de reiskosten ook niet zo veel meer uit, lijkt me.

@Jurriaan, ken jij iets meer van de machines in je ebay link?

Ik ben ook eens uit nieuwsgierigheid aan het kijken op die link, maar ik vroeg mij af of al deze grote machines geen perslucht nodig hebben? Zo ja heb je vast wel een industriele grote compressor nodig of niet?
Met een 50L Contimac kom je er wrs niet?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik begrijp niet dat telkens weer HBM rommel word aangedragen
volgens mij wil de TS een stukje kwaliteit én service, dat laatste is iets dat ze zeker niet kennen bij HBM

Anyway, heb zelf ook een JET, geen OSC, wel een hele fijne machine, is ook half open, dus je kan je werk stuk draaien en dan kom je aan een breedte van ca 120cm
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Hier word precies nog wel wat verder gedebatteerd dus ik vermoed dat Marc er nog niet uit is?

Ik had nog een mogelijkheid maar ik las hier net dat je budget al scherper gesteld was dus misschien valt deze dan ook weer meteen af.
Naast die Jet DDS237TT heb ik nog een soortgelijke machine gevonden, die toch wat voordeliger geprijsd is "Axminster Industrial Series R3409 Dual Drum Sander"

http://www.axminster.co.uk/axminster-industrial-series-r3409-dual-drum-sander-501277

Gewicht en afmetingen zijn hetzelfde als die Jet, verder zie ik hier en daar wat verschilletjes in toerental maar grotendeels lijkt het mij een gelijkaardige machine qua capaciteit. Maar dan toch een 600 euro goedkoper als de Jet.
Al weet ik niet of je hem in Engeland kan bestellen en tot in Belgie of Nederland kan krijgen. Ik vind zelf niet meteen een verdeler in Belgie of Nederland.

Iemand die het merk Axminster kent?
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Bedankt voor de tip.

Ik ben er inderdaad nog niet uit. Het is op zich nu ook niet super dringend dus neem ik best mijn tijd om alles eens te vergelijken en wie weet komt er wel ergens iets leuks tweedehands uit de bus.
Voor een nieuwe machine ben ik voor prijs en gevoel al een beetje verliefd geworden op de Jet 22-44 Oscillating, al besef ik dan dat ik voor het grootste deel van het gebruik waarvoor ik het wil aanschaffen alles 2 keer door de machine moet voeren ivm de dubbele schuurbreedte dan.
Tel daar dan bij dat het niet de meest industriele machines zijn, dat het vooral nog altijd schuren is wat je aan het doen bent en je voor bijvoorbeeld harde houtsoorten steeds met minieme afname moet werken waardoor je het vaak meerdere malen moet doorsteken dan telt het wel al stilletjes aan op qua werktijd. Zo een bredere machine zoals in de reactie hierboven begint dan al wel interessanter te lijken, het is wel dubbel de prijs maar half de werktijd bij het niet meer dubbel doorvoeren voor de grotere werkbreedte te bekomen. Ook heb je daar dan denk ik het voordeel dat het steviger is door de gesloten constructie en dat de machine minder snel zal afzakken langs 1 zijde, ik vind het dus zeker wel interessant, alleen ja... de prijs btw in bijna 6000 euro.
Al is die chinese brol zoals het hier bijna word genoemd van Holzmann en Tendotools maar enkele 100de euros goedkoper, terwijl jet mij toch een beter gevoel geeft.

Het blijft piekeren wat de beste keus is.

Die axminster ken ik ook niet, maar als ik hem inderdaad in Engeland moet bestellen dan zal prijs + verzending wel even duur uitkomen als die Jet vermoed ik.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Hier word precies nog wel wat verder gedebatteerd dus ik vermoed dat Marc er nog niet uit is?

Ik had nog een mogelijkheid maar ik las hier net dat je budget al scherper gesteld was dus misschien valt deze dan ook weer meteen af.
Naast die Jet DDS237TT heb ik nog een soortgelijke machine gevonden, die toch wat voordeliger geprijsd is "Axminster Industrial Series R3409 Dual Drum Sander"

http://www.axminster.co.uk/axminster-industrial-series-r3409-dual-drum-sander-501277

Gewicht en afmetingen zijn hetzelfde als die Jet, verder zie ik hier en daar wat verschilletjes in toerental maar grotendeels lijkt het mij een gelijkaardige machine qua capaciteit. Maar dan toch een 600 euro goedkoper als de Jet.
Al weet ik niet of je hem in Engeland kan bestellen en tot in Belgie of Nederland kan krijgen. Ik vind zelf niet meteen een verdeler in Belgie of Nederland.

Iemand die het merk Axminster kent?

Axminster is heel betrouwbaar. Leveren ook buiten het VK. Uit mijn hoofd: de bezorgkosten voor een machine beginnen bij 90 euro en lopen op naar gelang het gewicht. Je kunt de klantenservice vragen wat het kost en ze reageren prompt.
Mocht je een bedrijf hebben of het via een bedrijf kunnen bestellen, dan vervalt de BTW. Kost wel even tijd om dat te regelen (je moet een briefhoofd mailen etc.). Voor een kleine ondernemer is dit heel gunstig (scheelt een hap!).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Is de afweging tussen schuurband en schuurrol ook niet een aandachtspunt. Een schuurrol heeft veel minder oppervlakte dan een schuurband. Dus vermoed ik dat de schuurband een langere standtijd zal hebben dan de schuurrol. Op een van de foto's van de Jet zie hoe het schuurpapier op de rol gemonteerd wordt. Het lijkt me toch niet zo heel snel en simpel om het papier te vervangen. Een schuurband is deur open, uitnemen en nieuwe terug zetten.
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Is de afweging tussen schuurband en schuurrol ook niet een aandachtspunt. Een schuurrol heeft veel minder oppervlakte dan een schuurband. Dus vermoed ik dat de schuurband een langere standtijd zal hebben dan de schuurrol. Op een van de foto's van de Jet zie hoe het schuurpapier op de rol gemonteerd wordt. Het lijkt me toch niet zo heel snel en simpel om het papier te vervangen. Een schuurband is deur open, uitnemen en nieuwe terug zetten.


Klopt Mathieu, als je de volledige lengte van een schuurband vergelijkt met de korte lengte van een schuurrolletje dan kan het inderdaad niet anders dan dat deze in verhouding supersnel verslijt.

Maar volgens mij zijn de enige schuurmachines met schuurband en een werkbreedte die te vergelijken valt met die Jet, axminster, tendotools, holzmann dingen vanaf dubbel of driedubbel de prijsklasse.
Ik heb 3 mails uitgewisseld met de mensen van VG machines http://www.vgbelgium.com met de interesse voor 1 van hun machines met dan de vermelding van gewenste schuurbreedte en toepassingen waarvoor ik het zou gebruiken.
Ik kreeg 2 mails terug waar ik geen antwoord kreeg op mijn gestelde vragen maar beide keren gevraagd werd naar de naam van mijn bedrijf, toen ik uiteindelijk in mijn derde email vermelde dat ik slechts een particulier was maar wel degelijk interesse had om 1 van hun professionele machines aan te kopen kreeg ik geen antwoord meer.
Dus ik vermoed dat zelfs fabrikanten de moeite niet doen om een offerte op te stellen voor een particulier omdat ze weten dat het ver boven hun budget gaat.

En laten we eerlijk zijn, ze hebben gelijk. Welke gek geeft er 10.000 tot 15.000 euro uit aan een schuurmachine voor prive gebruik...

Dat terzijde heb ik een andere vaststelling gemaakt, die dure machines met 5 cijfertjes in hun prijs hebben allemaal perslucht nodig om te werken, sluit je geen perslucht aan dan springt de schuurband in flarden na 15sec schuren.
Nu heb ik wel een degelijke compressor van 400l/minuut, 10 bar en een 50L tank, ik vermoed dat dit niet voldoende is om zo een machine continu van perslucht te voorzien (of toch niet gezond voor je compressor).

Ik vermoed dat jij "Mathieu" dan weer aanstuurt op een tweedehands machine wat het prijs probleem al wat meer oplost, maar vaak hebben ook die oudere machines van die grootte perslucht nodig...

Kortom, ik ben er nog niet uit.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
IK heb helemaal geen belang bij welke machine je aanschaft hoor :p!
Schuurrol versus schuurband was enkel een bedenking die bij me opkwam bij het doorlezen van deze topic. Maar als het voor privégebruik is, maakt het niet zoveel uit als je een keer vaker van schuurpapier moet wisselen en dat het wat langer duurt. Bedrijfsmatig is dat een ander verhaal.
De machines die in het atelier van de avondschool staan hebben ook perslucht nodig om de rollen te spannen. Maar volgens mij heb je geen debiet nodig, enkel druk. Eenmaal opgespannen is er normaal gezien geen verbruik meer. Maar je moet je geen zorgen maken over de schuurrol bij gebrek aan druk. De machine pas starten als er perslucht aanwezig is.
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Bedankt Mathieu, voor dat van die perslucht. Mijn gebrek aan kennis op dat vlak is dus de reden dat ik jullie mening hier meer dan waardeer.
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Axminster is heel betrouwbaar. Leveren ook buiten het VK. Uit mijn hoofd: de bezorgkosten voor een machine beginnen bij 90 euro en lopen op naar gelang het gewicht. Je kunt de klantenservice vragen wat het kost en ze reageren prompt.
Mocht je een bedrijf hebben of het via een bedrijf kunnen bestellen, dan vervalt de BTW. Kost wel even tijd om dat te regelen (je moet een briefhoofd mailen etc.). Voor een kleine ondernemer is dit heel gunstig (scheelt een hap!).


Er is toch geen enkel bedrijf die dit voor een vreemde willen doen, hoe beleefd je het ook vraagt. Toch?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Er is toch geen enkel bedrijf die dit voor een vreemde willen doen, hoe beleefd je het ook vraagt. Toch?

Ze checken het natuurlijk (tenminste — dat zouden ze moeten doen) & dat kan ook een paar dagen duren, maar als je eenmaal geregistreerd bent als 'buitenlands' bedrijf, gelden de prijzen zonder BTW (of VAT zoals het daar heet). Een intracommunautaire levering heet dat, geloof ik.
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Ze checken het natuurlijk (tenminste — dat zouden ze moeten doen) & dat kan ook een paar dagen duren, maar als je eenmaal geregistreerd bent als 'buitenlands' bedrijf, gelden de prijzen zonder BTW (of VAT zoals het daar heet). Een intracommunautaire levering heet dat, geloof ik.

Ahzow bedoel je, nee ik had begrepen dat je hier wat bedrijven aanschrijft met de vraag of ze het op hun naam willen kopen voor je. Dat dacht ik zou nooit gebeuren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een oscilerende machine gebruikt wel continu lucht als ik me niet vergis. Spannen zal idd geen probleem zijn.

Dat zou inderdaad best kunnen dat de heen en weer beweging ook door perslucht gebeurd. En dan heb je inderdaad continue verbruik.
Maar de eisen voor persluchtverbruik staan ongetwijfeld in de specificaties van de machine.
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Nog geen echte vorderingen gemaakt.

Vandaag na exact 1 maand en 2 dagen sinds mijn eerste email een prijsofferte gehad van VG Machines. Deze viel op basisprijs 17.200 euro... die word het dus al niet haha.

Mijn gevoel zegt mij om voor iets van Jet te gaan. Daar twijfel ik tussen de betaalbare 22-44m osc oscilerend of de 2,5 keer duurdere machine DDS237T.
Btw in komt de 22-44 op 2450 euro en de DDS237 op 5870 euro wat toch al een aardig hoog bedrag is.


Ik heb ook geen enkele verdeler van Jet bij mij ook maar ergens in de omgeving, wisselstukken bestellen word dus vast een heel gedoe.

Ik ben er nog niet uit.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb de Jet 22-44 osc, het is een twijfelgeval. Ik ben blij dat ik zoiets heb want het spaart mij regelmatig uren werk, maar aan de andere kant is het Chinese mechaniek. Je moet er regelmatig een paar uren aan sleutelen. Het heeft ook zijn grenzen, ik kocht hem oorspronkelijk om dikke werkbladen te schuren maar dat is een ramp. Het enige waar hij voor mij goed in is, is multiplex platen en lade onderdelen te schuren met een fijne korrel.

De open arm heeft uiteindelijk meer nadelen dan voordelen voor mij, ik gebruik het zo weinig mogelijk want de overlapping laat sporen na die je werkstuk soms vernielen. En het maakt het geheel ook minder stijf dus meer speling/vibraties.

Klinkt allemaal negatief maar ik zou hem niet weg willen doen, de professionele alternatieven kosten een fortuin in aankoop en onderhoud en nemen ook veel plaats in. Je moet bij de Jet gewoon weten waarmee je begint, niet denken dat het een vandikte bank is of mirakel machine. De toepassingen waar het echt nuttig is zijn heeeel beperkt.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Volgens mij zoekt TS iets wat niet bestaat. Je kunt niet en nieuw en profesioneel krijgen voor een hobbybudget.
Hoe vaak ga je de machine gebruiken, wat is de reguliere werkstukafmeting zouden invloed moeten hebben op het budget. Zonder profi achtergrond is het al heel snel de investering niet waard.
Ik zou eens om me heen kijken of er geen bedrijf is die je machinegebruik wil verkopen voor grote werkstukken en dan eventueel iets kleins erbij in de eigen werkplaats.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.