Tuindecoratie

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Geïnspireerd door Pinterest ben ik aan de slag gegaan met het maken van wand decoratie voor aan de schutting o.i.d.
Tuindecoratie.jpg

Zoals je op de foto kunt zien bestaat het geheel simpel uit schijfjes van 5 centimeter dik van verschillende soorten hout.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een (makkelijke) manier om de schijfjes onderling te verbinden.
Lijmen op een dunne ondergrond heeft niet mijn voorkeur.

Wat zouden jullie doen?

Groet,
Jan
 
Laatst bewerkt:

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Oké, zelf even verder geborduurd. Ik had in de schuur nog een grote plaat witte acrylaat liggen.
Volgens mij ook nog voldoende epoxy...
Epoxy hecht toch niet op acrylaat? Ik heb het niet opgezocht op internet en gewoon de gok genomen.
Met behulp van smeltlijm langs de contouren van de decoratie een "dammetje" gemaakt.
Tuindecoratie (2).jpg

Vervolgens de epoxy aangemaakt en verdeeld over het werkstuk.
Tuindecoratie (4).jpg

Nu laten drogen en morgen maar eens verder kijken.
Ben benieuwd...

Groet,
Jan
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Experiment mislukt :(
Gelukkig zijn experimenten om van te leren.

Tuindecoratie (5).jpg

De fout die ik gemaakt heb is dat ik geen rekening heb gehouden met het feit dat kopshout veel vloeistoffen opneemt.
Of het nou olie is of zoals in dit geval epoxy.
Bijna alle epoxy die ik tussen de schijfjes had gegoten is opgenomen door het schijfje zelf.
De laag epoxy die nog tussen de schijven aanwezig was, was minder dan 1mm.
Doordat er onderling tussen de schijven dus bijna geen epoxy meer was, zat er ook geen stevigheid meer in.
Het verwijderen van de schijfjes van de plaat was redelijk goed te doen. Ik denk dat als er nog een laag van 5 mm epoxy tussen had gezeten,
dat het geen enkel probleem was geweest.
Tot zover.

Groet,
Jan
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Waarschijnlijk heb ik mijn bedoeling in de eerste posts niet goed uitgelegd.
Het was de bedoeling dat de epoxy de schijven onderling bij elkaar zou houden en dat de acrylaat plaat verwijderd zou worden
zodat je uiteindelijk alleen tegen een aantal schijven aan zou kijken.
Dus heeft schroeven vanaf de achterzijde hier geen zin...

Groet,
Jan
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dan heb ik het niet goed begrepen.

Vanaf de achterkant aan elkaar nieten met nieten met een brede rug, op het www vind ik er met een rugbreedte van 34 mm, nadeel moet je wel een passende tacker hebben. Wat ook kan is zonweringband aan de achterzijde vastmaken en zo alle blokjes verbinden.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Het idee van Willems ontwerp combineren met dat van Ronald L.
Gaas met nieten. Lijkt mij een uitstekende combinatie.
Ga ik binnenkort eens proberen! Dank!

Groet,
Jan
 
Hoi Jan,

Gaaf idee, jammer dat het niet werkte zoals jij wilde.

Ik heb ooit een bruggetje van hout gemaakt door gewoon gaatjes te boren en daar iets dikkere stalen pinnen in, waardoor deze aan elkaar werden verbonden.
Voordeel was dat het geheel ook nog vervormbaar is.

Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat.

Gr. Edwin
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Na een aantal mislukte pogingen om op verschillende manieren onderling verband tussen de schijven te krijgen, over gestapt op een methode die altijd werkt.
Lijmen op een ondergrond. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En op zich niet storend en weer wijzer...
Tuindecoratie (6).jpg

Groet,
Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.