(afrond) frezen zacht hout, niet netjes

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik ben bezig met het bouwen van 2 werktafels en wilde de vuren poten netjes radius frezen, ca 6mm. Nu viel het mij al op dat dit balkhout (44x69mm) aan de ene kant mooi glad was geschaafd, maar aan de andere zijde, ietwat rafelig was. Het vuren hout is volgens mij ook rijk aan hars.

Wat me nu opvalt is dat bij het radius frezen, de frees de houtvezel meer uit het hout lijkt te rukken ipv doorsnijd, het is niet glad en niet te corrigeren met een beetje schuren. Wanneer ik langzaam beweeg gaat het iets beter, maar nog niet wat je wil zien.

Is dit een typisch geval van een niet scherpe frees? doe ik iets verkeerd, of is dit 'normaal' bij het frezen van zacht hout als vuren. Dezelfde frees op MDF of hardhout werkt wel goed, ik heb ze gebruikt voor het frezen van architraven in hardhout.


Ik vraag het vooral omdat ik straks de treden van mijn vuren molenaars trap wel graag netjes wil afronden.

De frees machine is een Festool OF1010, de frees zo een merkloze uit een houten kistje.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Zijn dit soort hardmetalen frezen eigenlijk te slijpen?

...ik bedoel met een steentje, zonder een slijpmachine

Schoonmaken doe je geloof ik met petroleum?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Waarschijnlijk frees je tegen de draad in. Dan trek je de vezels omhoog.
Je kunt met een diamantplaatje (1-2 dollar china) de freesjes iets slijpen.
Ik maak ze schoon met gele spuitflessen schoonmaakmiddel van de Wibra.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Waarschijnlijk frees je tegen de draad in. Dan trek je de vezels omhoog.
Je kunt met een diamantplaatje (1-2 dollar china) de freesjes iets slijpen.
Ik maak ze schoon met gele spuitflessen schoonmaakmiddel van de Wibra.

Inderdaad ik frees tegen de draad in zoals geleerd, maar ik kan me voorstellen dat het daarmee erger wordt bij dit zachte hout...goede opmerking!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
99% zeker dat het aan je frees ligt (bot).

Niet alleen botte frees - het probleem van een bovenfrees is per definitie dat je - als je qua veiligheid goed freest, linksom dus - rafels krijgt omdat de freesslag 'aan de buitenkant' eindigt. Als je stationair freest, en dus 'rechtsom' kan frezen, omdat zowel frees als werkstuk 'gefixeerd' kunnen worden en er dus niets weg kan schieten, heb je daar veel minder last van.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik heb eerder dit jaar 18 strekkende meter aan bar gemaakt in gewaxed vuren. Ik had twee afrondfreesjes 3mm, de ene koste € 65,- en de andere samen met 5 andere maten in een set voor € 38,-, dus € 6,33. De laatste was halverwege het project bot en de eerste (Baptist) nog helemaal scherp. Het prijsverschil verklaart zich echt! Goedkope frezen zijn echt veel minder goed...
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
@Hans, Henkverhaar: Ik had vandaag niet uitgebreid de tijd, maar op een proefstukje heb ik het even geprobeerd en het verschil is dag en nacht! Overwegend strak en hier en daar een beetje rul, maar geen weggerukte vezels. Schuurpapiertje erover en klaar. Dus in dit geval voorzichtig achteruit frezen.

Tevens heb ik nieuwe besteld van Bosch, ik heb nog wat te doen de komende tijd.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ondertussen nieuwe freesjes binnen van Bosch, geen idee wat de kwaliteit daarvan is maar kosten de helft van een Festool exemplaar. Met een nieuwe 8mm halfrond frees, is het resultaat in beide richtingen nagenoeg identiek goed.

Maar goed, weer wat geleerd...indien het resultaat niet bevredigend is...probeer eens de verkeerde kant op te frezen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Hier is dan wel een waarschuwing op z'n plaats; bij omgekeerd frezen moet je goed weten waar je mee bezig bent, wat de gevolgen kunnen zijn. Je moet de machine of het werkstuk goed onder controle houden omdat de machine (onverwacht) weg wil of kan lopen of het werstuk je uit handen kan schieten, zeker bij grotere afname's van materiaal. Maar met voorzichtig oefenen en je controle over machine en materiaal kun je dan betere resultaten bereiken.

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
In dit filmpje zie je hoe ik de rand van een ovale tafel schuin frees, deels in tegensgestelde richting. Inderdaad kleine hoeveelheden afnemen en de machine goed in bedwang houden.

Fons
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
gewoon de andere kant op frezen je moet juist met de draad mee frezen als je een glad resultaat wilt (net als met de handschaaf)
tegen de draairichting van je frees in
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
gewoon de andere kant op frezen je moet juist met de draad mee frezen als je een glad resultaat wilt (net als met de handschaaf)
tegen de draairichting van je frees in
Kun je dat nog wat beter uitleggen? In mijn filmpje blijft de freeskop met de klok meedraaien, alleen de beweegrichting van de freesmachine is met de draad mee, met het risico dat hij aan de haal gaat......

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ja, dat is een goede uitleg. Er zijn echter gevallen waarbij de bijna genoodzaakt bent van de regel af te wijken. Zoals ik dat ook bij de rande van de tafel heb gedaan. Dan is het van belang om voorzorgsmaatregelen te nemen en goed te weten waar je mee bezig bent. Vandaar de waarschuwing.

Fons
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik geloof wel dat er twee dingen door elkaar gehaald worden. Met of tegen de draad van het hout in frezen. En mee- en tegenlopend frezen. Met of tegen de draad van het hout in maakt voor veiligheid niet zoveel uit. Wat bij mij soms gebeurd met tegen de draad van het hout in te frezen, is dat er splinters los komen. Als er een barstje in het hout zit, kan het gebeuren dat de frees in de barst grijpt en een stukje hout los rukt. Maar als je een werkstuk aan twee kanten moet frezen, zal één kant altijd tegen de draad in zijn. Meelopend frezen is een ander verhaal. Het freesje trekt de machine dan vooruit .Zo kan de machine inderdaad aan de wandel gaan en uit je handen worden gerukt, zeker als je er niet op voorbereid bent.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Klopt, maar als je een tegendraads deel van het hout gladder wilt zien te krijgen kun je er voor kiezen om meelopend te gaan frezen ga je voor techniek inplaats van de (veilige)regel:) Losbrekende stukken tegendraads hout krijg ik meestal als ik veel in een keer wil afnemen, in dat geval maar wat vaker voor een kleinere afname kiezen.

Fons
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Klopt, maar als je een tegendraads deel van het hout gladder wilt zien te krijgen kun je er voor kiezen om meelopend te gaan frezen ga je voor techniek inplaats van de (veilige)regel:) Losbrekende stukken tegendraads hout krijg ik meestal als ik veel in een keer wil afnemen, in dat geval maar wat vaker voor een kleinere afname kiezen.

Fons
Inderdaad,
Maar als je als laatste gang met beperkte (of zelfs geen extra) afname meelopend freest, en je weet wat je aan het doen bent, is het risico ook beperkt.
Maar bij een onervaren gebruiker die meelopend inzet, of de machine een stukje wil terug halen, gaat het gegarandeerd mis.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.