Schaven kastje

willemr2

Nieuw lid
31 aug 2013
24
1
omg. Eindhoven
Afgelopen tijd bezig geweest met het maken van een kast voor mijn schaven.
Had nog wat plankjes kers liggen en wilde ook houtverbindingen oefenen.
Ben zeer tevreden over het resultaat.

Hier wat fotootjes:

IMG_0522.jpg
IMG_0521.jpg
IMG_1524.jpg
IMG_1594.jpg
IMG_1592.jpg
IMG_1668.jpg
IMG_1645.jpg
IMG_1644.jpg
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Top! Zie volgens mij een combinatie van Lie Nielsen en Veritas schaafjes en natuurlijk het mooie stoffertje van Lie ;-)
 
Laatst bewerkt:

willemr2

Nieuw lid
31 aug 2013
24
1
omg. Eindhoven
@Bruina: Zwaluwstaarten zijn gemaakt met Incra LS. Met de hand maken is een volgende oefening.

@Rendew: Scherp gezien, inderdaad Lie Nielsen en Veritas maar ook een aantal Juuma schaven.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Mooi werk, en inderdaad een mooie verzameling, zeker met dat ene stoffertje dat er tussen staat. Hoe bevallen de Juuma schaven je, als ik vragen mag?
 

willemr2

Nieuw lid
31 aug 2013
24
1
omg. Eindhoven
De Juuma schaven bevallen prima, netjes afgewerkt en werken prima. Persoonlijk vind ik het een van de betere Chinese schaven en nog enigzins betaalbaar.
Mooiste zou zijn als je de beitel zo kunnen vervangen door een Lie Nielsen of Veritas maar dat moet ik nog uitzoeken.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Heel erg mooi, persoonlijk vind ik die hoekverbinding met de verlijmfrees mooi om te zien.
Wat is de dikte van dat hout en is een kant dikker?
Met welke frees heb je dit gedaan, graag ook de schacht dikte?
Mvg, :).
 

willemr2

Nieuw lid
31 aug 2013
24
1
omg. Eindhoven
De verbinding is een lock mitre verbinding.
beide kanten zijn even dik en rond de 22mm. Uiteinde is verstek gezaagd, daarom lijkt het liggende deel dikker.
Het was even uitproberen voordat ik de juiste hoogte en diepte van de frees had ingesteld en beide kanten precies goed waren.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
De verbinding is een lock mitre verbinding.
beide kanten zijn even dik en rond de 22mm. Uiteinde is verstek gezaagd, daarom lijkt het liggende deel dikker.
Het was even uitproberen voordat ik de juiste hoogte en diepte van de frees had ingesteld en beide kanten precies goed waren.

Ik wilde graag weten welke frees je daarvoor heb gebruikt, dus welk merk, prijs en maten?

Als de verlijmfrees frees goed ingesteld staat en het te frezen hout iets langer is dan nodig,
kun je het rest stukje als mal gebruiken bij een volgende keer met dezelfde dikte hout. (heb ik ergens gelezen)

En ben je tevreden over deze hoekverbinding, omdat ik op een afbeelding zag dat je ook een domino gebruikt?

Mvg, :).
 

willemr2

Nieuw lid
31 aug 2013
24
1
omg. Eindhoven
@Spaander: Bit is een Lock Mitre bit van Frued. Ze hebben 2 afmetingen en dit is de grote versie die ik heb gebruikt

http://www.performancetoolcenter.com/freud-99-034-lock-miter-router-bit-45-degree-w-1-2-inch-shank/
Ik heb ze uit de US meegenomen toen ik op vakantie was een tijd geleden. Hier lastig aan te komen van dit merk maar op ebay staan voldoende alternatieve merken.
http://www.ebay.com/itm/Large-Lock-...241022&hash=item419c6ecbb6:g:ELMAAOSwF1dUUrdF

Hoekverbindingen zitten prima. Ik had eigenlijk maar 1 domino moeten gebruiken per hoek omdat ik ze nu met heel veel kracht in elkaar heb moeten persen (inclusief spandband) toen ik de 2 helften samen wilde voegen.
Eerst de lange zijde en korte zijde verbinden, daarna de andere korte en lange zijde. Daarna de 2 helften (diagonaal) in elkaar zetten.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.