help, kringen in de tafel.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
In onze zelfgemaakte tafel van amerikaans eiken, zitten een paar merkwaardige kringen. Ze zijn zwart en zitten vrij diep, dwz in het hout en niet in de afwerklaag. De tafel is afgewerkt met Osmo hardwaxoil mat. In de keuken hebben we ook een eikenhoutenblad met precies hetzelfde probleem. Heb ik de Osmo niet goed opgebracht of heeft het de maken met de tanine in de wijn of thee, misschien aluminium?? Ik hoor het graag.

jaap

ps. om de kringen te zien de foto even aanklikken, anders blijven ze digitaal verdondermaand.



Attached files
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Jaap, kan het zijn dat je voor de behandeling er iets van metaal op hebt gezet, bijvoorbeeld een nat blikje? Het zuur in eiken reageert met metaal en geeft zwarte vlekken. Dat gebeurt niet direct maar gaat geleidelijk heb ik gemerkt. Ik heb ooit eens een eiken tafeltje gemaakt, voor de afwerking eerst een beetje nat gemaakt en de omhooggekomen vezels met staalwol 0000 verwijderd. Dat pakte "natuurlijk" erg slecht uit. Geleidelijk werd het hout steeds zwarter.
 
A

Athanor

Guest
Ja Jaap, dat wordt schrapen en schuren, waarna je wel weer een blikje bier kunt gebruiken en als je dan even niet oplet moet je weer schrapen, zo blijft meubelmaken een eindeloze bezigheid ;)

Maar voor mij een bekend probleem. In het huis waar mijn moeder met een aantal zorgbehoeftige ouderen woont staat ook een eiken tafel die deze problemen kent. Met de zoon van een andere bewoonster ga ik enkele keren per jaar de tafel schrapen en schuren en van nieuwe olie voorzien. Toch komt het probleem terug als er een metalen koekblik even een voetbad heeft gekregen met als resultaat een keurige ring. We prefereren dit alternatief echter boven de oplossing van een plastic kleedje (Bah)

Ik vraag me af of aluminium ook deze problemen geeft, kunnen we bij de volgende keer misschien eens uitproberen, beginnen we met een biertje!

Groet van Fons
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Jaap, wij hebben hetzelfde meegemaakt met onze eikenhouten salontafel.
De kleinkinderen gooide nogal eens een glas om, dus een natte glasbodem, en dus lelijke kringen, geen gezicht natuurlijk.
Ik heb de tafel toen helemaal schoongemaakt met amonia en een fijne staalborstel, en daarna goed met schoon water afgespoeld, en opgeschuurd met schuurpapier, daarna weer goed schoongemaakt en laten drogen, wel een hoop werk.
Toen de tafel goed droog was heb ik er twee lagen eikenbeits opgezet, en daarna twee lagen glitsa. Dat is inmiddels al drie jaar geleden. De kleinkinderen morsen er nog steeds op, door wel eens nog steeds een glas om te gooien, maar het probleem van kringen is nu definitief opgelost.

Groetjes. Ad
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De boosdoeners zijn betrapt!!! Het zijn de blikjes waarin de frisdrank en in dit geval een halve liter Veltins biers zit!! Het blikje zat verdorie gewoon een beetje vastgeplakt en liet een prachtige zwarte kring na!! Heeft iemand anders ook deze ervaring met Osmo (en eiken en aluminium blikjes?)!!!

jaap
 
A

Athanor

Guest
Goed speurwerk Jaap!

Hoeveel nachten heb je op de loer gelegen voordit "heterdaadje"? ;)

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.