Eiken timmerpaneel 18mm voor kastdeurtje

pietersoenens

Nieuw lid
7 jan 2016
2
0
Dag allemaal,

Voor in onze woonkamer zou ik graag een bijzetkastje maken voor printer in te zetten en sonos luidspreker op te zetten.
De printer zou echter achter een kastdeurtje moeten zitten.
Ik had gedacht om dit kastje te maken uit van die eiken timmerpanelen van jewe van 18mm dik. Deze zijn samengesteld uit latjes eik die aan elkaar gelijmd zijn.
Echter, kan ik bijvoorbeeld gewoon een kastdeurtje uit zo'n paneel zagen, zou een deurtje zijn van ongeveer 50cm hoog en even breed.
Ik las namelijk dat dit zou kunnen gaan kromtrekken.
"raised panel doors" maken is niet echt een optie daar ik niet over een vandiktebank, zaagtafel of freestafel beschik, enkel de TS55 invalzaag en een bovenfrees.

Alvast bedankt voor de tips

Pieter
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
In mijn woonkamer staat een kast met eiken front waar in de deuren ook nog een profiel in de diepte is gefreesd als zijnde een paneel. Deze deuren hebben aan de binnenzijde een regel aan boven en onderzijde om kromtrekken te voorkomen, deze regels zijn geschroefd in ovale gleuven om werking van het hout niet te belemmeren.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Wij hebben nu meerder onderwerpen met deze voor vervaardigde kant en klaar houten panelen als middenpunt en hoe je ermee omgaan want zoals ze van de winkel komen heeft niemand iets aan. Waarschijnlijk zit ze in de belangstelling en de ondernemer typen hebben dat ook opgemerkt als gaat in de markt en erin gesprongen. Wie weet.

Maar oké, als kastdeur dan. Als een echt paneel gebruiken dwz een vrij te bewegen paneel binnen een raamwerk is geen punt en dat omdat het paneel gaat het raamwerk overmeesteren en zijn eigen gang gaan. Het paneel moet geklampt worden, en daar is niks mis mee. En opklamp deur is een heel oude concept, ouder zelfs dan de paneeldeur. Dus het is een oude idee en als toepassing met een modern of eigentijds ontwerp dus verdacht maar oké er zijn meerder tegenstrijdigheden maar wij gaan verder met het concept, voor wat het waard is.

Een heel schoon idee maar dan vooral toepasselijk voor een tafelblad is een balk op de uiteinden verbinden en ik dacht dat dat heet een reikende maar nu ben ik niet zeker van, misschien is er eimand die dat wel weet als dat de juist benoeming is of niet. Een opklamp deur is dan de meer standaard manier van een paneel vast te klampen en er zijn meerder vormen van simple tot meer verfijnde zoals met profielen en verstek enzovoorts enzovoorts. Ook een inlegklamp zoals dat toegepast is bij luiken en dergelijk. Belangrijk voor weke dan ook is hoe je ze in elkaar zetten want dat is niet zo vanzelfsprekende als het misschien mogen lijken. Vooral oppassen met schroeven en en minimal en gericht toepassing van lijm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.