EIken paneel voor in paneeldeur

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Hallo Allemaal,

Ik wil graag, als hobbyist, eiken panelen maken. Zowel voor deurtjes als voor wandbekleding.
Stijlen/regels maak ik van 22mm dikke eiken planken. Deze kan ik bij locale houthandel kopen als geschaafde schaaldelen...zaag er dan zelf rechte planken van met mijn festool TS55.

Echter, de paneeltjes zijn mijn uitdaging:
ik kan deze natuurlijk ook van 22mm dikke planken maken, en dan kanten affrezen naar 6-7mm zodat het in de regels/stijlen past. Echter, mijn deurtje wordt zo te zwaar vind ik.
Ik zou het graag van bv. 12mm dik eiken planken maken, maar ik kan nergens 12mm dik eiken planken kopen.
Ik zie wel eens van die eiken meubelpanelen in de bouwmarkten, maar dit ziet toch 'billig' uit, vind ik.

Advies? Hebben jullie ook specifieke freesjes hiervoor?

Dank en groeten.
 
P

Pel

Guest
Als je naar de Gamma gaat Rob, en kijkt voor eiken vloeren onbehandeld dan heb je droog eiken van ik meen 12 mm?

Groet Pel.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Je kan de 22mm planken naar 12mm schaven.
Of ze over de breedte doormidden zagen. Maar dan net naast het midden: dan houdt je twee planken van resp. 12 en 6mm over.
 

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Hallo,

@Pel, zal inderdaad eens kijken bij de Gamma. Moet wel massief zijn dan als je er een randje af wil frezen.

@Bijtel, multiplex met eiken toplaag kan, als ik een vlak paneel wil, als ik het moet affrezen, werkt dit volgens mij niet?

Groet,
Rob
 

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
@Pel, ik heb nu een ander topic geplaatst over het frezen van het paneeldeurtje, maar hier heb ik inderdaad de gamma parketplanken gebruikt. Deze zijn 15 mm dik [geen 12mm].
12mm dik zou handiger zijn voor het paneel - dik zat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.