Eikenpanelen.nl kromtrekken en scheuren?

The Woodworker

Nieuw lid
31 mei 2016
23
0
Een tijdje geleden heb ik besloten om een keuken te maken voor in ons huis. Het meeste zal uit MDF gemaakt worden en de frontjes wilden we van massief eiken maken. Omdat het zelf verlijmen geen optie is, kwam ik al snel uit bij eikenpanelen.nl voor de platen. Maar toen ik even op het forum ging kijken, kwam ik bij deze post uit: https://www.woodworking.nl/showthread.php?17252-werken-van-eiken-panelen Daaruit bleek het volgende:

1. Het vochtpercentage moet op 10-12% blijven, evt zelf vochtmeter meenemen
2. De sandwitchconstructie zorgde er voor dat het MDF niet boog, het eiken werkte wel. Dat zorgde ervoor dat het eiken geen ruimte had om te werken en het ging scheuren.

Nu vroeg ik mij af, er staat op de site dat je klampen moet gebruiken: "Bij de toepassing als vrijdragend element, zoals bij keukendeurtjes en dergelijke, dien je een massief houten paneel altijd aan één zijde (meestal de achterzijde) te voorzien van stevige klampen. Dat voorkomt teleurstellingen door kromtrekken als gevolg van langdurige ongelijkheid in vochtgehalte aan de buiten- en binnenkant van de keukenkastjes."

Maar als je dat doet, vraag je om scheuren, zou ik zeggen?
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Dus het hout gewoon laten kromtrekken en geen klampen gebruiken?

Gewoon ervoor zorgen dat je paneeltjes niet klem zitten in je frame, maar nog kunnen werken dan zal het kromtrekken wel meevallen. Zo groot zijn keukendeurtjes nu ook weer niet.
En ervoor zorgen dat je het hout van te voren laat acclimatiseren in de ruimte waar het toegepast wordt.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Zoals ik dit concept massieveeiken;panelen.nl begrijp - alhoewel ik heb niet veel verstand van - zijn dat vrij dik verlijmd panelen en dus niet geschikt om in een omlijsting/kader te monteren en in het geval dat je dat doet zijn de panelen veel sterker als de raamwerk en dus trekt het toch krom en is geen goed constructie en dus is een klamp optie meer passende. Toch moet het paneel kunnen werken. Er zijn een paar manieren zoals de klamp vastschroeven maar dan met een overmaats schroefgat in de klamp of beter gezegd een sleuf voor een heen de weer beweging van de paneel, houd het vlak maar is nog steeds vrij om uit te zetten en krimpen en dat soort ding. Het klamp kan ook in een zwaluwstaart groef in de paneel komen met alleen de laste 1/3 vastgelijmd enzovoorts enzovoorts. Dit is de essentie van werken met hout dwz een passende constructie die rekening houdt met de werkelijkheid van wat hout is, een levende materiaal.
 
Laatst bewerkt:

The Woodworker

Nieuw lid
31 mei 2016
23
0
Hartelijk dank voor de snelle reacties!

@Piet: Het is niet de bedoeling dat de panelen in een frame of omlijsting komen, dat acclimatiseren was mij al duidelijk
Verder zijn er ook 18 mm platen te krijgen.


@Ernest: dat van de constructie en het werken klopt zeker, ik ben van plan een soortgelijke constructie toe te passen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.