Hoe een zelfbouw CNC uitgroeide tot een bedrijf

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Leuk CNC machines eindelijk eens een keer op dit forum tegen te komen.
Ooit ben ik begonnen met de bouw van mijn eigen CNC machine, rond 2000.
Motion controllers en software zoals Mach3 en USBcnc bestonden nog niet, heb alles zelf moeten uitvinden.
De problemen met stappenmotoren, opbouw van een machine en de problemen die daarbij konden optreden, ik heb ze allemaal gehad.

Enorm veel van geleerd, tot ik de mogelijkheid kreeg, om een oude Masterwood Project 309 CNC van mijn werkgever over te nemen.
Een machine die draaide onder MSdos, met heel veel beperkingen, die je je tegenwoordig niet meer voor kunt stellen.
Een programma mocht uit maximaal 480 regels bestaan, een verplaatsing <0,5mm leverde een vastgelopen besturing op.
De machine kreeg een plaatsje in de schuur en diende, vooral in het begin, hoofdzakelijk als speelgoed.
De maximale afmeting van het werkstuk was 2200x800x90mm

Ik heb in die tijd heel veel ervaring opgedaan met Gcode programmering, hiermee de software ontwikkeld om Gcode programma's sneller te kunnen genereren.

In 2006-07 was er vraag naar CNC snijwerk, voerde, naast mijn baan in het onderwijs, voor opdrachten voor bedrijven uit.
In 2007 de stap gezet, om een andere, grotere CNC machine aan te schaffen en het professioneler aan te gaan pakken.
Het werd een SCM Record 130, deze was een enorm stuk groter en werkte veel beter dan wat ik gewend was met de Masterwood machine.
Heb een startersloods gehuurd, van 100m2, waar deze machine net ik kon en ben mijn bedrijf begonnen.

Als bedrijf zijn we sindsdien enorm gegroeid, hebben inmiddels 4 houtbewerkings CNC machines staan.
3 van de 4 machines zijn uitgerust met vacuumtafels, waarmee we werkstukken kunnen opspannen.

Als jullie het leuk vinden, wil ik wel foto's en video's delen.
Mochten jullie vragen over CNC's machines, of zelfbouw hebben, kan dat natuurlijk ook.
Intresse? Zie www.CNCwerk.nl
 

Bijlagen

  • SCM Actionline 110 prisma.jpg
    SCM Actionline 110 prisma.jpg
    82,7 KB · Weergaven: 556
  • SCM record 130.jpg
    SCM record 130.jpg
    93,4 KB · Weergaven: 549
  • SCM record 130-TV.jpg
    SCM record 130-TV.jpg
    80,4 KB · Weergaven: 543
  • SCM Actionline 100.jpg
    SCM Actionline 100.jpg
    89,7 KB · Weergaven: 544
Laatst bewerkt:

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Mooie machines. Zo te zien doe je meestal plaatmateriaal.
Gebruik je de machines met vacuumtafels als nestingmachines?

Ik bestelde onlangs mijn eerste cnc. Deze wordt in augustus geleverd. Hiervan verwacht ik een enorme vooruitgang in het productieproces.

S.
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Het grootste deel wat we verwerken is plaatmateriaal. Dmv vacuumpompen wordt dit op de tafel vastgezogen.
Ook massief kunnen we met behulp van vacuumschotels, die vergrendeld worden in de tafel, opspannen.
Enigste nadeel van een tafel is dat de rommel erop blijven liggen, voor de rest zie ik alleen maar voordelen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Indrukwekken Jules!! Ben al een paar keer bij je geweest en elke keer weer onder de indruk. Zo'n ding meenemen daar Open Dag Hout is misschien wat veel gevraagd, maar een keer een forummiddag bij jou voor geïnteresseerden?

jaap
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
We zijn op dit moment bezig de machinale opnieuw in te richten, na jarenlang er telkens een machine bijplaatsen, werd het geheel toch wat onlogisch.
De CNC machines wegen zo'n 4500Kg per stuk, heb je bijzonder transport voor nodig om deze te kunnen verplaatsen.
Is dus niet haalbaar om even op een karretje mee te nemen;) naar een forumdag.

Als er interesse is, in het organiseren van een bijeenkomst in het noorden, kunnen we het altijd bespreken.
Voor de CNCers, we hebben vaak veel restmateriaal over, zonde om weg te gooien, alleen in deze hoeveelheden kan ik niet anders.
Heb je materiaal nodig? stuur even een mailtje!
Mocht je grote hoeveelheden nodig hebben, volle platen, eventueel gezaagd of gefreesd, kan dat natuurlijk ook.
Je kunt met mailen op jules@cncwerk.nl
 
Laatst bewerkt:

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Bekijk bijlage 66473Bekijk bijlage 66474IMG_2005.jpgIMG_2003.jpg
de landsschapstafel die we op dit moment aan het maken zijn.
De tafel frezen uit verlijmd multiplex van 108mm dik, 6 lagen van 18mm dik.
De hele tafel bestaat uit 3 segmenten, met een totale lengte van 5,88m

Het geheel wordt 3-assig uitgefreesd met een bolfrees van 25,4mm, opgespannen in een HSK63F klimhouder met extensie naar 12mm.
Bolfreesje in van CMT, zie www.bovenfrezen.nl voor hun online catalogus.[
 
P

Pel

Guest
Lijkt op een mooi zandwoestijn landschap met zandduinen, mooi maar ook een zeer kostbaar machinepark Jules, groot respect voor je als self made man.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.