Zelfbouw cnc voor demo op opendag hout

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
William, ik dacht dat je doelde op 300 tot 400 euro.
de prijs van 1249 voor de eerste 5 machines staat als een huis, en hier wordt niet aan gesleuteld.
Deze prijs is zoals omschreven voor een compleet bouwpakket zonder frees spindel en computer.
Voor de rest compleet zoals je kunt lezen.
Zoals er nu over het project gepraat wordt voelt voor mij een beetje alsof wij niet doen wat we hebben afgesproken vandaar dat ik in de verdediging ga.

 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
dat denk ik ook, wij hebben lang de boot afgehouden om een bouwpakket te leveren, omdat de financiële investering van onze kant best aanzienlijk zou zijn.
wij hebben dit risico genomen en de onderdelen voor 5 machines besteld omdat wij er van overtuigt zijn dat wij voor genoemde bedragen een goede machine kunnen leveren.
Ergens in januari zouden wij de bouwpakketten kunnen leveren incl. een handleiding in de vorm van stap voor stap filmpjes.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik vind het een prachtig topic. Dat het verhaal is gegroeid van een ontwerp voor zelf te verzamelen onderdelen naar een bouwpakket zag ik ook wel, maar vond ik alleen maar positief. Inderdaad om de reden dat ik mezelf ken, en als ik bepaalde onderdelen niet snel te pakken zou krijgen zou het ontwerp in de hoek met goedbedoelde maar nooit gerealiseerde projecten belanden. Als ik het geld had liggen had ik meteen al besteld in de eerste serie, ik kan alleen maar hopen dat er een vervolg komt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
vandaar dat ik in de verdediging ga.


Don't shoot the messenger :) ik ben gelukkig belangeloos voor beide kanten, ik kan beide ook begrijpen... en nogmaals, het is een mooi project

- - - Updated - - -

vandaar dat ik in de verdediging ga.


Don't shoot the messenger :) ik ben gelukkig belangeloos voor beide kanten, ik kan beide ook begrijpen... en nogmaals, het is een mooi project
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Ja super, helaas net een zaagtafel gekocht dus de investering centen zijn ff op, vraagje toch. Komt deze cnc'er met bon?
Ander dingetje ik heb een wand zaag staan ofwel x&y as zoiets moet toch ook om te bouwen zijn?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Als je bedoelt of we met btw factuur leveren, dan is het antwoord ja.
van je zaag kan ik mij niet echt een voorstelling maken.
maar in principe zou je alle machines waarbij iets over een geleider
beweegt kunnen ombouwen. Hou er alleen wel rekening mee dat een
zaag niet echt iets is om computer gestuurd te maken en dat er dus
moeiljk of geen software bij te vinden is voor dez functie.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Het is een rek staand met een portaal er over de zaag gaat er dan af of wordt wisselbaar. Zal eens kijken volgende en er een draadje aan besteden meedenken is dan welkom ;)
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Hallo rjmulder,

Even wat vragen voor mensen die in de 3040 CNC geïnteresseerd zouden zijn, waar ben je tot nu toe tegenaan gelopen, wat heb jij aan de machine aangepast? en wat zou je er nog aan willen veranderen?
Ook ben ik benieuwd waar jij de machine voor gebruikt, en wat je er zoal mee hebt gemaakt?

Gr. John
Hallo John,

De controller is een aandacht punt naar mijn mening hiervan was alleen de bodemplaat met de behuizingen van de voedingen geaard de rest niet ook de machine zelf niet.
De controller die ik heb is van de oude serie (blauw) kastje met aansturing via een LPT (printer) poort hier heb ik bewust voor gekozen.

Uit de doos was het in elkaar zetten aansluiten en eigenlijk werken. Alleen ben ik op sommige punten iets te precies en dan wil/ga je dingen aanpassen :)

Verder heb ik de Y as omgedraaid zodat de stappenmotor aan de voorkant zit, toegevoegd heb ik limit switches op alle assen achteraf waren home switches voldoende geweest voor limit gebruik ik soft limit.
De assen en lagers allemaal opnieuw uitgelijnd zodat dit allemaal soepel loopt en alles voorzien van wat smeering.

De planning is om de bekabeling nog aan te passen en een nette kabel rubs toe te voegen en de drivers wil ik ook nog vervangen ik heb het idee dat er meer uit te halen is.

Als er een grotere CNC komt dan ook zeker met een andere spindel die hier op zit is 800 watt met 8000 toeren verder ook hele andere geleidingen en aandrijf assen (ben de naam even kwijt van de draadstangen).

Het apparaat wordt gebruikt voor verschillende dingen zoals het maken van printjes, frezen in plastic en hout hoofdzakelijk MDF.
Binnenkort wil ik kijken hoe die met aluminium om gaat.

Maar over het geheel genomen ben ik er zeer blij mee. Het is een leuke CNC voor relatief weinig geld. Een 4e as heb ik er ook bij alleen nog nooit gebruikt.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hoi robert,

De eerste 5 machines zijn nog niet allemaal verkocht, we gaan volgende week bezig met voorbereiding voor de uitlevering in januari.
we moeten nog wat onderdelen binnen krijgen en veel materiaal op lengte maken.

gr. John
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Wat betreft de Electronica wil ik daar nog wel wat over kwijt. Als ik het goed zie op de foto's worden hier stepper drivers gebruikt met de TB6560 van Toshiba er op. Deze drivers zijn aardig berucht en op cnczone hebben ze het zelfs over : "Everytime someone purchases a TB6560, an engineer cries" . Zover wil ik niet gaan, bij Toshiba zijn ze tenslotte ook niet op hun achterhoofd gevallen , maar in dit Chinese bordje zitten wel een paar vieze 'ontwerpfouten'.
1. Niet echt een ontwerpfout maar in 99% van de gevallen sluit het IC niet mooi aan op het koelelement en zit er ook geen "koelprut" tussen.
2. Een hele vieze, de datasheet van de TB6560 specificeert dat de +5V (logic) voedingsspanning "eerder" aanwezig moet zijn dan de voedingsspanning van de stappenmotoren. Nu wordt deze voedingsspanning van +5 Volt gemaakt uit de +12...30 Volt van de motoren dus de kans dat dat gehaald wordt is nihil. Gaat vaak en lang goed en dan ineens "poef".
3. Er zit op dit board een schakelingetje wat de stroom verlaagd als de motoren "idle" staan wat niet echt lekker werkt.
4. Bij hoge snelheden kunnen de optocouplers en de stuursignalen het niet helemaal bijbenen.

Mijn eigen driver printen heb ik inmiddels aangepast, nu zitten er bij mij maar Nema 17 steppertjes aan dus ze hebben het niet alt te zwaar.
Mijn aanpassingen zijn :
1. IC rechtzetten, opvullen met een nylon ringetje, koelprut er tussen en vooral niet vergeten "Het koelblok MOET aan massa liggen.
2. De +24V en de +5V "uit elkaar trekken" en apart voeden , er zit bij mij een timertje tussen, de +24V voor de motoren komt 2 seconden na de +5V, (vergelijk het met een ster-driehoek schakeling).
3. Het schakelingetje verwijderen wat de stroom in "idle" laat zakken.
4. Snelheid is voor hout niet zo'n probleem en heb je zelf in de hand qua instellingen , ga je te hard zul je stappen missen en wil je echt "Mach 3" snelheid zou ik de signalen aanpassen.

Mocht iemand foto's willen kan dat.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Dat zijn een paar goede tips, zeker iets om rekening mee te houden.
Er gaan idd wat verhalen rond over de tb6560 alleen halen de slechte verhalen eerder allerlei fora dan goede verhalen.
Wij geven echter gewoon garantie op de configuratie zoals wij deze aanbieden en kunnen voor mensen die meer vragen wat snelheid betreft andere drivers kunnen leveren.
Echter zou ik dat niet te snel adviseren omdat de ervaring die wij tot nu toe hebben met deze drivers gewoon goed is en we een goede snelheid kunnen halen.

gr. John
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
hallo bprosman,
ben wel geinteresseerd in de foto's van je aanpassingen, zal je een PB sturen.

Heb je de aanpassingen gedaan op de enkele as drivers, of op een bord waarbij meerdere drivers op 1 pcb zitten?
Ik ken de beschreven problemen, maar de meeste problemen zijn bij mijn weten met de drivers waarbij meerdere assen op 1 pcb zitten.
Gebruik deze bordjes samen met een kameraad al jaren en hebben nog nooit 1 gehad die problemen gaf. (oa in 2 cnc freesmachines, cnc draaibankje. draaitafel voor foto's, 2 bedrijfsmatig in gebruik zijnde lasmanipulatoren)

Hebben ook wel andere drivers geprobeerd, daartussen zaten wel types die niet betrouwbaar werken.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Hierbij de plaats van het nylon ringetje, dat verlicht de stress op de pootjes van het IC en zorgt er voor dat het IC beter aansluit op het koelblok.

PC250056 - Copy.jpg
Het originele schema :
Bekijk bijlage 71680
De wijzigingen :
Bekijk bijlage 71681
De belangrijkste het uitsplitsen van de voedingsspanning.
Het verwijderen van de torque aanpassing.
Eventueel kun je de "Enable" opto-coupler opofferen.

Koelblok aan massa :
PC250060.jpg

Uit de TB6560 datasheet :
TB6560.JPG
 
Laatst bewerkt:

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Hallo Pascal en John,

Ik kijk al een tijdje mee en volg jullie Cnc project, ik vroeg mij af of het redelijk eenvoudig is om het werkbereik te vergroten. en zoja kunnen jullie dan de profielen leveren?

Ik hoor het graag van jullie.

Mvg Martin
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk dat hij bedoeld op basis van jullie machine maar dan een maatje groter
dus ipc 40x60 bijv 50x80 (gok ik)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.