Zelfbouw cnc voor demo op opendag hout

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Hallo Seren,

de prijs die we genoemd is te laag voor een complete zelfbouw CNC, maar dat is wat de machine die we gebouwd hebben ons ongeveer gekost heeft.
Die ordegrootte zou misschien wel haalbaar kunnen zijn voor:
- alle onderdelen voor een geschikte prijs kunt vinden op bijvoorbeeld marktplaats.
- de CNC machine wat goedkoper uitvoeren dan de machine zoals we die in het topic beschreven hebben.
bijvoorbeeld wat lichtere geleidingen en wat kleinere / dunner aluminium profielen en plaatwerk.

Als ik de bouw van de CNC voor de opendaghout als voorbeeld neem, deze heeft ons uiteindelijk het volgende gekost:
- aluminium profielen had ik nog liggen. Komen van een oude machine die ik gesloopt heb. (heeft ons niets gekost, marktprijs ~50 ?)
- de lange portaal geleidingen heb ik van een kennis gekregen, komen van een oude machine en zaten geen loopwagens bij. De loopwagens erbij gevonden via Ebay (~100,-) (2e hands lineaire rails, marktprijs ~50 ?)
- kogelomloopspillen uit china, was een aanbieding die ik helaas niet weer heb kunnen vinden (4x ~50 = 200)
- tandwielen en riemen (~50)
- stappenmotoren had ik nog liggen, maar tweedehands waarschijnlijk voor rond de 15 te vinden. (marktprijs 4x 15 = 60 ?)
- Oude lineaire geleiding luchtcilinders, ook van een kennis gekregen. Hiervan de geleidingen gebruikt voor de Y en Z as (2e hands marktprijs ~100 ?)
- Electronica (~50)
- Plaatwerk aluminium (~100)
Dus de machine heeft ons ongeveer 550,- gekost.
Als je geen kennis hebt die je dit soort onderdelen geeft :rolleyes: ..... zou je de onderdelen goedkoop op marktplaats kunnen vinden kom je denk ik rond de 750,- uit.
Dat zou mogelijk moeten zijn voor een vergelijkbare machine als op de opendaghout.
Met het ontwerp en de bouw van het prototype zijn we samen ongeveer een 120 uren bezig geweest.


De prijs van het bouwpakket is hoger dan wanneer je 2e hands onderdelen bij elkaar gaat zoeken voor een zelfbouw CNC.
Ook is het bouwpakket gebaseerd op de router op de opendaghout omdat we eigenlijk best wel positief verrast waren hoe mooi en degelijk de machine is geworden.
Blijkbaar waren er veel mensen die het ontwerp mooi vonden gezien de grote belangstelling.
Daarom hebben we besloten om te onderzoeken of een bouwpakket voor zo'n router een mogelijkheid is.
Dit hebben we gedaan en daaruit is het verbeterde ontwerp en de kostprijs ontstaan.

De prijs voor het bouwpakket is echt niets te duur.
Er zit bijvoorbeeld goede kwaliteit lineaire geleiding op, dit bepaalt in grote mate de stijfheid, nauwkeurigheid en levensduur van de machine.
Verder is het een router met dubbele kogelomloopspil op het portaal, in hoogte verstelbaar portaal, en lineaire rail geleidingen.
Niet te vergelijken met routers die op kogellagertjes geleiding lopen, maar 1 kogelomloopspil op het portaal hebben (veel minder stijf), of riemaandrijving hebben.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Bedankt om het toe te lichten!
Nogmaals: ik beweer niet dat de prijs te hoog is voor hetgeen dat aangeboden wordt, ik heb hierin te weinig (geen) ervaring om dit in te schatten, ik geloof jullie hier vrij in.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die teleurstelling hoorde ik elders ook...misschien iets té enthousiast geroepen vwb de prijs
CNC is duur, en met elke cm dat het toeneemt word het ook flink duurder
MAAR er is hoop !

Google eens op CNC 3040 of CNC 4060, de naam zegt het al 30x40 cm of 40x60
De laatste zit wel rond de 1200 euro maar de eerste onder de 500 euro

Nu ligt het er wel aan wat wil je er mee gaan doen én wat verwacht je er van
Zo een machine kan je gaande weg ook upgraden, dus volstaan kogellagers niet meer, dan bouw je er wat beter op/in

Maar bedenk wel, alle waar naar geld

Je kan je ook volledig in zelfbouw verdiepen, projecten als Epoxy graniet, beton en zelfs hout kom je tegen
Mits goed gebouwd kun je daar best iets leuks mee maken (ze bouwen zelfs aquariums uit hout, hoe gek wil je het hebben ;-)
kom je een flinke stapel multiplex tegen dan kan je met flink wat lagen best een stijf geheel bereiken

Anders....gewoon ff doorsparen
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Zelf ben ik in het bezit van een 3040 CNC uit China het is net wat je er mee wil doen en als je een beetje handig bent is die zelf goed te verbeteren wat op sommige punten ook zeker wel aan te raden is.
Als er een andere CNC machine komt wordt een zelfbouw, met een beetje technisch inzicht is zoiets zelf heel goed te bouwen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Wij zijn er met de bouw van het prototype voor de opendag hout wel in geslaagd om voor ongeveer 550 euro een hele mooie machine te bouwen, en het is aan ieder voor zich om de informatie en het ontwerp van dit prototype te gebruiken als uitgangspunt voor een zelfbouwmachine.

Het is niet slim van ons geweest om in dit draadje verder te gaan met de ideeën van een bouwpakket, het bouwpakket staat los van wat onze bedoeling was met het bouwen van het prototype, namelijk mensen enthousiast maken voor zelfbouw CNC.
Mochten er zelfbouwers met vragen zitten, stel die dan gerust, want daarom zitten we allemaal op dit mooie forum.

Echter voor de mensen die niet de mogelijkheden hebben tot het volledig zelf bouwen willen wij een bouwpakket aanbieden van een machine zoals omschreven door pascal.

Gr. John
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hallo rjmulder,

Even wat vragen voor mensen die in de 3040 CNC geïnteresseerd zouden zijn, waar ben je tot nu toe tegenaan gelopen, wat heb jij aan de machine aangepast? en wat zou je er nog aan willen veranderen?
Ook ben ik benieuwd waar jij de machine voor gebruikt, en wat je er zoal mee hebt gemaakt?

Gr. John
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zo is het maar net John (Y)
Hebben jullie wel eens bekeken wat er met een houten machine mogelijk zou zijn qua prijs
Ik kan me voorstellen dat dit best nog een hoop scheelt, we zijn toch allemaal houtwormen hier :)
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hey jeroen,

Een houten machine hebben we nog niet bekeken, het zou dan gaan oom de de schetsplaten en systeem profielen denk ik.
dat zou op de prijs zoals het prototype met marktplaats onderdelen ongeveer 150 euro schelen.
Ik zou voor 150 euro mijn machine niet van hout maken, maar als je geen aluminium kunt verwerken is dat wel een optie
De grootste kostenpost voor een CNC machine zijn geleiders en spindels, hier zou mijn voorkeur uitgaan naar gebruikte kwaliteit spullen boven goedkope chinese spullen. ( bij sommige is de kwaliteit heel minimaal en soms onbruikbaar. )
Geleiders en spindels via de bekende Nederlandse aanbieders maakt het weer duurder.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Is het niet een idee om het ontwerp open source voor het forum te maken en dat jullie een kit leveren met de spindels, geleidingen en elektronica? En natuurlijk in je eigen variant in volledig aluminium. Overigens hebben we hier op het forum al eerder houtbewerkers gezien die fantastische dingen in aluminium maken met hun houtbewerkers gereedschap. En voor al het werk dat jullie er in stoppen en het inkopen, verpakken en doorsturen gunt iedereen jullie wel een opslag, een winstmarge.

Hoe eerder een aantal forummers ook een eigen cnc machine heeft, des te sneller bouwen we met elkaar de kennis op.



jaap
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Goed punt
en andere vormen van aandrijving
tandheugel, riemen.... er zijn vast mogelijkheden die bij lagere snelheden betrouwbaar zijn
De doorgewinterde CNC'rs willen meters per seconde zien of nog liever kilometers (bij wijze van spreken) de mensen hier zullen voornamelijk een machine willen hebben om leuke dingen te maken
In de metaal komt het vaak op honderdste van mm en in hout eerder naar tiende....

Met het betere speurwerk is daar vast nog meer winst te behalen, btw hoe weet een leek of hij 2e hands iets van kwaliteit in handen heeft of dat hij bij de neus genomen is...
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
hoi Jaap,

Wat mij betreft is dat zeker een optie, de onderdelen voor de eerste 5 machines komen binnen druppelen.
Omdat wij eigenlijk 2 topics door elkaar hebben gegooid heeft men blijkbaar het idee gekregen dat wij een bouwpakket zouden kunnen leveren voor rond de 400 euro.
Echter is de prijs voor onderdelen van marktplaats alleen al rond de 750 euro zoals Pascal heeft voorgerekend.

Ik ben er zelf niet voor om de onderdelen die wij voor de eerste 5 machines hebben gekocht ook weer in delen te verkopen.
Dit om de kans op gestrande projecten te minimaliseren.
De slaging kans voor het bouwen van een CNC machine is bij onze complete kit 100%, het werkt, het past allemaal en er is over nagedacht.
Deze 5 machines moeten het visitekaartje worden voor wat wij kunnen leveren.

Ik ben onderhand na deze discussie over de kosten wel heel benieuwd wat mensen die echt interesse hebben in CNC voor de onderdelen over hebben.
voor de gene die daarover heeft nagedacht, deel het met ons :rolleyes:
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
het is lastig te zien op een foto of iets kwaliteit is, je gaat vast een keer iets aanschaffen wat niet zo goed is als gehoopt, maar kijken en voelen is het beste wat je kunt doen bij 2e hands onderdelen.
Goed spul voelt goed solide en spelingsvrij aan.
de meeste winst bij de inkoop is te halen met aantallen, bestel je onderdelen voor 1 machine dan wordt het aanzienlijk duurder dan wanneer je voor 10 machines besteld.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het is om te beginnen een mooi initiatief om een betaalbare CNC te presenteren. Voor de Open Dag Hout lijkt dit te zijn gelukt. Ik kon daar helaas niet bij zijn, dus heb het zelf niet gezien.

Als fijnmechanicus vond ik de beloofde prijs voor een zelfbouwkit al erg enthousiast, en naar nu blijkt is dat ook niet haalbaar. Ik weet als geen ander hoeveel werk er komt kijken bij het uitwerken van een compleet werkend concept, inclusief tekeningen, stuklijsten en handleiding. De inachtneming van de diverse veiligheidsregels, zoals NEN1010 en de machinerichtlijn nog buiten beschouwing gelaten.

Ik zou echter oppassen met het doen van uitspraken dat de kosten wel gedrukt kunnen worden met Marktplaats aankopen. Het idee van een bouwpakket is wel dat het zonder verdere problemen samen te stellen is, en de betaalbaarheid daarvan wordt gehaald uit de aantallen.
Wanneer mensen zelf de tweedehands markt moeten afstruinen naar onderdelen, die nooit hetzelfde zijn, dus ook niet in maatvoering, en waarvan de meeste wellicht niet eens precies weten wat ze nodig hebben, is het eigenlijk een recept voor het falen van een project.

Het bouwpakket moet alle onderdelen bevatten, en een goede beschrijving, wil diegene die het besluit aan te schaffen er ook daadwerkelijk een werkende machine van kan maken. Hier zal dus de afweging komen of dat niet reeds kan met de bestaande aanbieders van CNC machines, veelal Chinese fabrikanten die prijstechnisch vrijwel onverslaanbaar zijn. Het is niet voor niets dat daar juist alle zelfbouwinitiatieven uit voort komen, om te proberen het nog goedkoper te krijgen. Daar is kennis voor nodig, en dus lukt dat niet iedereen.

Ik zou dan ook adviseren eerst eens na te denken over een concept zoals de MFTC, waarbij alleen de tekeningen en de benodigde onderdelen als informatiepakket worden aangeboden, zo dat die eerste moeilijkheidsgraad, het ontwerpen en samenstellen van de onderdelen, zeg maar de engineering, als eerste drempel wordt weg genomen. Hier zit voor jullie als initiatiefnemers weinig risico's aan, financieel vooral, en de koper loopt ook niet zo veel risico als deze na het het lezen van de plannen het toch niet zo ziet zitten.

Lijkt mij een beter plan dan een belofte en Marktplaats als inkoopkanaal om een slagend project te realiseren. We willen voor een grijpstuiver op de eerste rij zitten, maar eisen tegelijkertijd ook een goed werkend product.

Alles heeft zijn prijs, en CNC frezen is niet de makkelijkste en goedkoopste manier van houtbewerken. Ik denk dat dat wel duidelijk gemaakt mag worden, anders worden er valse verwachtingen gewekt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een dergelijk concept is er al op cnczone william, daar is een opensource machine geheel in tekening beschikbaar, zijn er al meerdere van gebouwd en ik meen ook te up/down sizen echter is dat wel weer een hele andere prijs categorie
 
Laatst bewerkt:

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hallo William,

je hebt zeker een aantal goede punten, en ik denk idd niet dat het mogelijk is om het ontwerp van onze machine met marktplaats onderdelen te kopiëren omdat nooit alle gebruikte onderdelen worden aangeboden op marktplaats.
Echter kan het principe van de machine wel worden gebruikt als lijdraad.
wij hebben voor ons prototype ongeveer 550 euro betaald, en een aantal onderdelen hebben wij gratis.
Als je alle van marktplaats zou halen zou je tussen de 550 en 750 euro kwijt zijn voor de onderdelen, en zou je zelf moeten bouwen/ontwerpen ( engineren )

Het stoort mij een beetje dat je spreekt over een beloofde prijs voor een zelfbouw kit, in november melden wij dat we nog steeds bezig zijn om te kijken of het haalbaar is om een kit te leveren, en het is pas in december dat wij de knoop hebben doorgehakt en hebben besloten om 5 machines te leveren voor 1249 euro per machine.

gr. John
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Niet persoonlijk John, maar ik heb het idee dat er nog een paar meer waren die ook die prijs verwachte op basis van één of meerdere uitspraken, misschien heb je je in je enthousiasme iets verkeerd uitgedrukt waardoor er een verkeerd beeld is ontstaan
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik doelde op de prijs van €1249,- Als deze is gebaseerd op alle onderdelen die jullie leveren is er niets aan de hand. Als deze is gebaseerd op de aankoop via MP dan vind ik het ongefundeerd.

Nogmaals het concept en idee van jullie is super. Omdat er echter wat voorbarige uitlatingen zijn gedaan zijn er nu wellicht verkeerde verwachtingen. Daar wilde ik voor waarschuwen, anders sterft dit initiatief misschien uit door gebrek aan belangstelling.

En ik vind CNC frezen juist zo interessant. Ik verdien er mijn brood mee(deels).
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Welke uitspraken dan? Ik ben mij er niet van bewust dat wij het zelfbouwprojecten zijn begonnen met de intensie om bouwpakketten te gaan leveren. Lees maar terug in het topic.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.