Zelfbouw cnc voor demo op opendag hout

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Laat ik eerst even zeggen dat het allemaal hobbieisten zijn die zo'n machine gebouwd hebben, maar je weet: Aanbod schept behoefte. Zo is de een begonnen met maken van ornamenten voor een webshop en de ander maakt zijn spullen nu ineens zo mooi en strak dat er vraag naar is..
Dat de machine niet voor een paar honderd euro te bouwen is, mag duidelijk zijn. Afhankelijk van hoe goed je kan handelen, verstandig inkopen, zelf dingen doet, dure dingen als de T-slottafel (tijdelijk misschien) vervangt door een plaat MDF oid.
De goede ISEL-spindels gebruikt of aanpassingen maakt voor de veel goedkopere (en minder goede) chinese spindels, Licht gewicht profiel ipv het veel zwaardere ITEM spul, Geen EdingCNC CPU5A4E gebruikt maar goedkoop (lees gejat) Mach3 gaat gebruiken.. Of zelfs geen Closedloop systeem (dus geen stappenfouten) maar gewone steppers gebruikt etc etc moet je toch wel rekening houden met 3000 tot 5 a 6000 euro.
Er zijn mensen die alles bij de duurste aanbieder gekocht hebben (DamenCNC om er een te noemen) en alles lokaal hebben laten bestellen onder het mom "dan heb ik service".. Ja, dan ben je aan de beurt... en die service... ze bellen mij toch altijd..
Overigens is de machine geheel naar wens te configureren. Ik moet er wel bij zeggen dat je met schroefspindels niet groter moet gaan dan een werkbereik van 130 x 100cm. Zo'n machine bestaat er, maar door die lengte gaan de spindels al bij 7 meter per minuut resoneren.. De wat kleinere banken (meest 100 x 70 cm werkbereik) halen moeiteloos 10meter/min met 2-3G acceleratie.. En dat is best heftig om te zien..
Wil je echt groot, dan zal je over moeten stappen op een tandheugel-systeem. Op basis van de OpenSourcePortaalFrees is er daar ook al eens een van gebouwd (in Duitsland, ergens)

Kees

Ik heb je ontwerp uitgezocht. is een heel mooi ontwerp. Maar je praat zo over 5000,- plus en dat vind ik veel geld.
Daarbij als je hem voor houtbewerking gaat gebruiken, denk ik, niet dat je die nauwkeurigheid nodig hebt maar wel een wat grotere machine. Ik heb nog even gekeken of je niet iets van een schuif CNC kan maken. Door de X en Y as om te draaien.
 

audiomanics

Nieuw lid
11 mei 2013
18
4
Appelscha
Ik heb nog even gekeken of je niet iets van een schuif CNC kan maken. Door de X en Y as om te draaien.
Bedoel je een vaste portaal? Hou er dan wel rekening mee dat je machine twee maal zo groot wordt dan je bereik in die richting. X en Y is niet meer dan een naamgeving. Over het algemeen Is de benaming zo gekozen dat de langste as de X heet. Een nog betere benadering (IMHO) is vanuit de basis de eerste as X te noemen (de as die de Y en Z beweegt), de volgende as Y (die dus alleen de Z beweegt) en vervolgens Z.. Extra opties als een 4e, 5e en 6e as heten dan A, B en C..
5000 euro is wel zo ongeveer de duurste uitvoering, maar je hoeft 'm natuurlijk niet zo te maken en is er niemand die in een keer alle onderdelen besteld.. Er zijn gevallen genoeg bekend van mensen die begonnen zijn met zo'n gammel High-Z of BZT ding en na jaren ergernis toch dit neer gezet hebben.. Alleen maar lachende gezichten...
Het gaat om de principes die er beschreven staan. Zeker met houtbewerken willen de krachten best behoorlijk zijn, vergis je daar niet in. Wat je bij de goedkope commerciele routertjes vaak ziet is dat de X-as met slechts 1 centrale schroefspindel aangedreven worden.. Als je dan aan de zijkanten freest trekt de boel gewoon scheef.. In jouw ontwerp zag ik gelukkig al wel twee schroefspindels die met elkaar gekoppeld worden (tandriem). Nog een "vergissing" is dat de portaal vaak extreem hoog gemaakt wordt en dan ook nog alleen met twee platen.. Praktisch is een maximale doorvoerhoogte van ca 125mm: frezen met een snijlengte van 6cm die door 6cm dik materiaal heen moeten is wel zo uitzonderlijk... Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen gebruiken, maar in de afgelopen 12 jaar is het aantal keren dat ik materiaal dikker dan 40mm bewerkt heb nog niet op 1 hand te tellen.
Overigens heb ik zelf niet eens de Opensource staan.. Mijn stokoude machientje doet het nog best, ik frees er ook Aluminium, messing, brons, marmer enzo mee... Maar ik moet wel zeggen dat de OSPF op alle vlakken veel beter is.. dus ooit staat er zomaar een OSPF, misschien...
Kees
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Interessant,Wil eigenlijk zelf ook aan de gang op basis van een zwaar stalen bureau , Heb al 30 mm geleidingen met wagentjes .
Aan 20 mm hoogte heb ik zat
 

audiomanics

Nieuw lid
11 mei 2013
18
4
Appelscha
In het altijd pittoreske Vledder is altijd wel iets te doen (nee, ik heb er nog geen stoplichten gevonden ;-) ) Maar ik ken een spinningwheels uit Vledder en aangezien ik daarbij helemaal niets met hout kon voorstellen was ik wel verbaasd hem hier tegen te komen... vandaar dus..
Kees
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Vandaag is mijn eerste vakantie dag, en wat is er leuker dan weer een paar uurtjes aan de cnc machine werken :eek:
Deze week is de laatste elektronica binnen gekomen om de stappenmotoren aan te sturen.
vandaag hebben we de kogelomloopspindels aan de zijkokers van het frame gemonteerd en een plaat gemaakt voor de montage van de 2 stappen motoren onder de tafel.
Deze worden doormiddel van getande riempjes aan de kogelomloop spindels gekoppeld.
Op de foto's is goed te zien hoe ver de machine al is gevorderd, vandaag was het derde dagdeel dat we met de machine bezig zij ongeveer 15 tot 18 uur.

IMG_3640.jpg
IMG_3641.jpg

Nog een paar uurtjes dan zal de y as op eigen kracht kunnen bewegen.

gr. John
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Vandaag weer even met de cnc aan het knutselen geweest.

De motoren die het portaal heen en weer gaan bewegen zijn gemonteerd met de riemaandrijving.
We hebben een groter tandwiel op de motor gekozen om (hopelijk) een leuke snelheid over te houden.
Verhouding is 20tand -> 14 tand.

Verder een plaat onder de staanders van het portaal bevestigd waar de kogelomloopmoer bevestiging aan komt.

riemaandrijving 1.jpg
aandrijfplaat portaal.jpg



Binnenkort meer. We hebben wat vertraging opgelopen onder andere omdat mijn grote freesbank problemen heeft en in onderhoud is.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik ga niet aanwezig kunnen zijn op de opendaghout, maar heb wel interesse.

Kunnen jullie hier een lijst posten van de gebruikte onderdelen, met een link naar waar die werden aangekocht?

Staat het op de planning dat jullie een soort handleiding maken waarmee de machine kan gebouwd worden?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
We kunnen zeker een lijst maken met gebruikte onderdelen en waar we deze hebben gekocht, die wilden we voor de opendag toch ook maken.
Een handleiding staat niet echt in de planning omdat we een machine bouwen met gedeeltelijk gebruikte onderdelen die nu voor handen zijn
dat betekend dat een andere machine net even anders in elkaar kan zitten dan de machine die wij nu maken.
we hebben hiervoor gekozen omdat de gebruikte onderdelen van hogere kwaliteit zijn en als we dit nieuw zouden aanschaffen zouden we ons doel van een goedkope machine niet halen.
Ik ben echter wel berijd om vragen te beantwoorden van mense die een soortgelijke machine bouwen en ergens vast lopen.

gr. John
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
De grote freesbank is weer gerepareerd, dus we hebben een beetje een inhaalslag kunnen maken mbt de cnc machine.
Hieronder in een aantal posts de vorderingen, anders wordt het zo'n lang bericht.

We hebben het portaal bevestigd aan de kogelomloopspillen. Dit op een hele simpele manier met 2 rechtopstaande blokjes aluminium, aan elke zijde van de kogelmoer 1.
Deze blokjes zitten vervolgens bevestigd aan de horizontale plaat die onder het portaal gebout zit.
Op onderstaande foto duidelijk te zien. (De vier gaatjes zijn extra.....meetfoutje ;-)

portaal aan kogelomloop moer.jpg
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Verder hebben we een Z-as geknutseld, dit wordt de verticale as waaraan de freesmotor / spindel straks bevestigd wordt.
Om voor ons de kosten wat te drukken, en om de deadline van volgende maand te halen, hebben we hier een oude linaire luchtcilinder voor gebruikt als basis.
Deze zijn soms wel op marktplaats, of bij de schroothoop te vinden in nette staat. (of op zolder zoals er bij mij nog wat lag ;-)

We hebben de bestaande assen eruit geperst, en de luchtcilinder in het midden van de geleider hebben we verwijderd.
Vervolgens hebben we een meter geslepen as gekocht (C45 staal, passing h6, kosten 6.50 excl.)
Hiervan hebben we 2 nieuwe geleiders gezaagd van 250mm lengte, deze lengte is afgestemd op het kogelomloopspindeltje dat we uit China hebben laten komen. (SFU1605 van 200mm lengte)
De moer van de spindel past precies in het gat waar we de luchtcilinder uit verwijderd hebben, een meevallertje. Vervolgens de moer vast gezet met 4 boutjes.
Normaal wordt een kogelomloopspindel aan beide einden gelagerd, omdat de z-as maar een kleine slag heeft hebben we ervoor gekozen om het lossen eind niet te lageren. Dit geeft ons een grotere effectieve slag.
Daarna een aluminium plaatje op maat gezaagd (kan gewoon met de afkortzaag) en deze bevestigd aan de 2 aluminium blokken aan het uiteinde van de linaire geleiders.
Op dit plaatje aluminium vervolgens het vaste lager van de kogelomloopspindel bevestigd met 4 tapgaten en inbusjes M5.

z-as.jpg

Om de stappenmotor op de z-as te bevestigen heb ik een afstandsbusje gedraaid en een vierkant plaatje dat op dit busje gemonteerd.
Deze wordt met 4 inbusjes aan de bovenzijde van de z-as gemonteerd. In de afstandshouder zit de flexibele askoppeling tussen de stappenmotor en de kogelomloopspindel.

stappenmotor bevestiging.jpg

(deze manier van bevestigen is een beetje over de top, maar aangezien er toch een draaibank en freesbank staat wel een leuk klusje. Er zijn ook standaard stepper mounts te koop)

De gehele z-as wordt bevestigd aan de y-as. (de as die aan het portaal komt).
Deze as komt ook uit de voorraad op mijn zoldertje.
Simpele bevestiging doormiddel van 4 inbusjes. Kleine aanpassing aan de lineaire geleider, 4 potgaatjes geboord om de koppen van de inbussen te verzinken.

y en z as.jpg

Morgen op zoek naar materiaal om de geleider van de y-as aan het portaal te bevestigen.
En op het programma staat het afschuinen van de zijplaten van het portaal.
De platen gespiegeld op elkaar gelegd en vastgezet met 2 bouten en een lijmklem.
Schuinte is al afgetekend, kraslijn in de blauwe lijn.

afschuinen zijplaten.jpg
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Mooie update.

Is het hebben van 'een grote freesbank' een vereiste om zelf zo'n CNC machine te bouwen? Ik denk/hoop het niet.

Welk gereedschap heb je eigenlijk voor de bouw zelf nodig? Ik zie al een afkortzaag (met speciaal blad om aluminium te zagen?) voorbijkomen om allerlei blokjes en plaatjes te maken. Een bovenfrees om de kantjes af te ronden/schuinen waarschijnlijk (speciale freesjes nodig voor aluminium?). Een kolomboor met metaalboortjes en taps om schroefdraad te trekken lijkt me. Wat mis ik nog... ?
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Mijn eigen CNC heb ik gebouwd toen ik nog geen freesbank had, voor een aantal plaatjes aluminium toen wel hulp ingeschakeld van een vriend die dat op zijn werk kon maken.
Op zich is het echter denk ik niet nodig.
De goede onderdelen bestellen (kunnen we wel in assisteren) en met het gereedschap dat je noemt (kolomboor, afkortzaag, boren, tappen.) kun je volgens mij heel ver komen.
Ligt er ook een beetje aan hoe handig je bent, maar dat zal op dit forum geen probleem zijn ;-)
Aftekenen doe ik wel eens door een tekeningetje te maken in de computer met puntjes ter plaatse van de gaten, op ware grootte te printen, op werkstuk leggen / tapen, en door het papier heen te centeren met centerpons.
Dit kan erg nauwkeurig (<0.1mm afwijking)

Heb zelf geen apart blad in de afkortzaag voor aluminium. Hoor ook wel van andere mensen en bedrijven dat ze aluminium zagen op afkortzaag / cirkelzaag.
Wel voorzichtig doen! bril op (komen heel veel kleine aluminium spaantjes af die alle kanten op kunnen schieten), werkstuk vastzetten.

kanten breken kan gewoon met een vijl, geen frees voor nodig. Heb zelf een afbraammesje, die kun je voor 5,- al vinden bij de goedkopere gereedschap leverancier.

Als er aanzienlijk interesse is vanuit het forum is het een mogelijkheid om misschien een iets meer standaard ontwerp te maken.
Dan zou ik de aluminium platen kunnen ontwerpen en bestellen bij mijn laserbedrijf.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Het begint nu echt wat te worden Pascal.
Dat wordt een mooie (prototype) machine voor de ODH; nog 3 weken te gaan!
Lopen jullie nu al tegen dingen aan waarvan je zegt 'bij nr. 2 en volgende moet dat anders'?
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
De machine is behoorlijk naar tevredenheid, mooi concept met de onderste kogelomloopspindels beschermd tegen stof straks en de machine qua grootte en gewicht nog mobiel.

Uiteraard zijn er wel altijd verbeteringen mogelijk. Een aantal dingen zouden wel anders kunnen bij de volgende versie.
Bijvoorbeeld:

- bevestiging van kogelomloopmoer y-as aan het portaal. Deze is nu star bevestigd en het zou mooier zijn als de verbinding alleen de kracht overbrengt in de richting die nodig is.
(en ook geen momenten)

De wat lagere stijfheid van de x-as + z-as (op het portaal) is niet in verhouding met het best wel stabiele kokerframe en geleidingen. Beter zou zijn om ook lineaire rails met wagentjes voor deze assen te gebruiken.

- stappenmotor bevestiging z-as is wat overdreven uitgevoerd, dit kan minder bewerkelijk.

- bij een volgende machine het ontwerp optimaliseren voor eenvoud en bijvoorbeeld ook kant en klare gelaserde aluminium platen bestellen, dat scheelt veel bewerkingstijd en maakt de machinebouw ook mogelijk zonder freesbank thuis.

Weet niet of het lukt qua tijd, maar zou wel een 3d modelletje willen tekenen waar deze verbeteringen in verwerkt zijn en ook een kostenplaatje erbij wat een dergelijke machine dan in totaal kost.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Weet niet of het lukt qua tijd, maar zou wel een 3d modelletje willen tekenen waar deze verbeteringen in verwerkt zijn en ook een kostenplaatje erbij wat een dergelijke machine dan in totaal kost.

Ik heb hier alvast interesse in! Een 3D assembly (STP formaat) zou ook leuk zijn om zelf al wat in rond te neuzen en zo de opbouw beter te begrijpen. In feite is zo'n 3D model dan eigenlijk voor een deel ook al een handleiding om de machine op te bouwen...
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Gisteren de X-as kogelomloopspindel aan het portaal bevestigd. Onderstaand 2 foto's waarin duidelijk te zien is hoe deze zit.
De kogelomloopspindel hebben we aan het begin van het project besteld, maar is nu wat aan de lange kant voor de breeddte van de machine, dit zou bij een volgende machine korter worden.
Om dit op te lossen een simpel plaatje waarmee het portaal wat verlengd wordt.

Voor de stappenmotor bevestiging aan de andere kant van de spindel een plaat gefreesd, deze plaat heeft sleufgaten zodat ook de riemspanning hiermee ingesteld kan worden.

Alle bevestiging is aan de koker van het portaal. Dit geeft de vrijheid om het portaal op verschillende hoogtes te hangen.
Dit om verschillende types freesspindels te accomoderen en om eventueel in een object waar je de CNC op kunt zetten te graveren.
Hierbij zou de mdf plaat waarop je normaal freest weggenomen worden en kan de spindel door de machine heen steken.
Bijvoorbeeld om een mooie gravering in een bestaand werkstuk te maken dat groter is als de machine.
Voor deze verschillende hoogtes heb ik in beide zijkanten 3 gaten extra geboord.
In totaal nu 4 verschillende hoogteinstellingen voor de portaalas.

x as spindel op portaal.jpg
close-up stappenmotor mount.jpg

Nu moet de moer van deze kogelomloopspindel nog gekoppeld worden aan het 'karretje' waar de z-as aan hangt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.