Zelfbouw cnc voor demo op opendag hout

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Het karretje van de X-as is gekoppeld aan de kogelomloopmoer.
Hiervoor een standaard verbindingshoek van het aluminiumsysteem aangepast, en nog 3 andere plaatjes aluminium gebruikt.
Op de foto's alles duidelijk:

x-as bevestiging.jpg


x-as bevestiging 2.jpg
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Verder begonnen met het electronica gebeuren.
Hiervoor eerst een plaatje getekend in Fusion 360 waar alle drivers voor de stappenmotoren, en een Arduino in past.
Dit plaatje vervolgens uitgefreesd met de 'gewone' cnc router in 4mm plexiglas.
Draad M3 getapt en de componenten hierop bevestigd.

ontwerp electronica behuizing.jpg

componenten bevestigd.jpg

Vervolgens alle bedrading tussen de arduino en de drivers aangesloten.
Op de arduino zit een breakoutboard geplaatst met schroefklemmen, dit kan handig zijn met aansluiten.

electra 1.jpg

Daarna verder met het aansluiten van de stappenmotoren op de drivers.
Alvast een kabelrupsje gemonteerd voor de X-as.

electra2.jpg

En natuurlijk even getest.
Alle drie de assen doen het, moet nog wel een beetje geoptimaliseerd worden qua snelheid.

Klein filmpje van 3 assen simultaan beweging: https://youtu.be/XdvVakopnow

Nu nog het afwerken en dan op naar de Open dag hout.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Er is nog geen spindel op gezet. Dit kan in principe elke spindel zijn. We hebben een aluminium plaat waar deze op komt. Waarschijnlijk als dit tot een bouwpakket komt is een 43mm klem het handigste, hier passen de 'standaard' spindels in.

Misschien dat ik er voor het testen even een 1.5 kw frequentieregelaar gestuurde spindel in hang, die heb ik nog liggen en nog niet geprobeerd.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Heb de machine de afgelopen dagen wat verder afgebouwd:
- Kabels weggewerkt
- Kabelrups en u-profieltje waar deze in loopt voor portaal gemonteerd
kabelrups portaal.jpg

- afdekkapjes voor de profielen
- tijdelijk een spindel gemonteerd om wat te testen (Elte 0.75kW 18000rpm op 3fase freq. regelaar)
- een werkblad van MDF gemonteerd
(dit werkblad loopt aan de binnenkant van het portaal met ongeveer 1mm speling naar het portaal toe.
Dit heeft als voordeel dat de geleidingen van het portaal veel minder stof vangen.)
spindel en werkblad.jpg


- Test gefreesd van het electronica kastje in MDF op mijn andere CNC router

electronica kastje.jpg

Voor de Opendaghout rest nog het klaarmaken van het electronica kastje, incl een aantal knoppen (start, stop, noodstop, pauze)
En natuurlijk nog wat testen.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Super cool. Onze CNC bank zijn we nu aan het ombouwen naar hybride stappen motoren, kan niet wachten tot dat hij weer werkt.

Wat van soort frees gebruik je voor MDF en welke voeding en aanzet?
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Meestal voor uitsnijden van werk een 1-snijder van 4 of 6mm, maximale voeding. (In dit geval 1,5m/min) Zou wel sneller kunnen denk ik ook wel 4 / 5 m/min.
Stepover iets van 80% freesdiameter.
Voor vlakken in mijn grotere cnc machine een 18mm vlakfrees met stepover ~80%, 2 tot 4mm diep, maximale voeding (1.5m/min), zou ook wel sneller kunnen op snelle machine.

'EDIT'
Als toevoeging op bovenstaande, voor een klant wat MDF mallen ontworpen, deze zijn gefreesd op een SCM Accord 40.
Hiervoor gebruikten we 20mm frees, 8mm diep per gang en tussen de 8 en 12 m/min voeding, dat schiet een beetje op ;-)
 
Laatst bewerkt:

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Nog een laatste toevoeging van hoe de machine erbij staat voordat we Zondag naar de Opendaghout gaan.

- electronica in boxje verwerkt
hierop ook een aantal knopjes, pause, resume, abort (voor freesprogramma) en reset (soort van noodstop)
- Mount gemaakt voor 43mm Eurohals (voor bijvoorbeeld Kress of Mafell spindels)
- spillplate gemonteerd en gevlakt. (extra plaat MDF die dient als werkplaat. Als hier wat beschadigingen in komen door bijvoorbeeld frezen, of vastzetten van werkstukken met schroeven hoeft niet gelijk de hele onderplaat vervangen te worden.

Bekijk bijlage 69229

Verder begonnen met een 3D model, dit om het uiteindelijke ontwerp vast te leggen en een nauwkeurige prijsindicatie te kunnen maken.
Dit model is tevens de basis voor eventueel een bouwpakket voor deze machine dat we willen aanbieden als daar interesse voor is.
Het model is gebaseerd op 'standaard' onderdelen; daar waar we nu ook gedeeltelijk spulletjes uit de 'in de loop der tijd verzamelde voorraad' gebruikt hebben.

Bekijk bijlage 69230
 

Jop

Nieuw lid
7 nov 2017
1
0
Hallo, op de opendag heb ik een blaadje meegenomen. Deze ben ik helaas kwijtgeraakt. Maak je de cnc frees nog voor de verkoop? Groeten, Jop
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
we zijn nog steeds bezig met het uitzoeken of we de machine in bouwpakket kunnen aanbieden.
Het uiteindelijke ontwerp is zo goed als afgerond.
Verder hebben we een aantal offertes binnen gekregen voor de onderdelen, maar nog niet voor alles.

Zal je een PB sturen met mijn e-mailadres, dan voeg ik je toe aan de mailinglijst voor informatie.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Afgelopen vrijdag hebben we een e-mail gestuurd naar de mensen die op de mailinglijst staan.
Ook hier op het forum even een update.

Wat is het CNC project.

Op de Open Dag Hout (op 15 oktober in Zutphen) was er veel interesse voor de machine, hardstikke leuk!
Goed gevoel over dat we de machine gebouwd hebben, en leuk om alle enthiousaste mensen te ontmoeten.
We hadden 50 foldertjes meegenomen. Die waren al om 11 uur op! Met al die belangstelling hebben we nog een keer kritisch gekeken naar het ontwerp en zijn op zoek gegaan naar leveranciers van de nodige spullen, zoals de aluminium profielen, leverancier voor aluminium snijwerk, kwaliteits lineaire geleidingen, stappenmotoren, electronica, spindels, etc.

Met de onderdelen die we gevonden hebben zijn we opnieuw aan de slag gegaan met het ontwerp.
Het prototype is deels gemaakt van onderdelen die we nog hadden liggen. Voor de definitieve versie hebben we een paar zaken veranderd, zoals:

  • Kwaliteits lineaire geleidingen van 15 mm voor alle assen (nederlandse leverancier)
  • Aluminium platen zo ontworpen, dat ze met pasnokjes in elkaar vallen
  • Y-as en Z-as ontwerp verbeterd voor meer stijfheid
  • Dikte zijplaten van 15 naar 10 mm
  • En natuurlijk veel kleine details, maar dat zal ook wel een doorgaand proces blijven.

De machine die we nu hebben ontworpen is geschikt voor de gevorderde hobbyist of klein bedrijf. Zelf hebben we het prototype inmiddels ook al bedrijfsmatig al gebruikt.
De gekozen onderdelen zijn allemaal van goede kwaliteit, hetzelfde of beter als de machine die in Zutphen draaide.
Een deel komt wel uit het verre Oosten (kogelomloopspindels bijvoorbeeld) dit om de prijs aantrekkelijk te houden. (met kogelomloopspindels van industriele kwaliteit zou de prijs maar zo 500,- hoger uitvallen )

We gaan de machine ook als een zelfbouw pakket aanbieden, dit is voor een complete CNC router behalve de freesmotor.
Er past standaard een freesmotor in met een 43 mm eurohals, zoals bijvoorbeeld een Kress, of de Mafell die we op de Open Dag Hout ook hebben gebruikt.

Voor het zelf thuis assembleren gaan we mensen die hem kopen helpen. Er komt een film waarin we de assemblage en ingebruikstelling laten zien, je kunt ons altijd mailen/bellen.

Als er een paar klanten zijn komt er ook een aparte rubriek op woodworking.nl, om zo ook de ervaringen van en met andere gebruikers te delen. (Bedankt Jaap!)

De machine draait op opensource software. Wij raden GRBL aan voor de aansturing van de CNC machine en Universal Code Sender Platform op de computer. Ook hiervoor leggen we uit hoe dit werkt.


Bestellen.

Ja, zo ver is het project, we kunnen de eerste bestellingen noteren!
De onderdelen voor de eerste batch zijn besteld, en we verwachten de eerste bouwpakketten eind Januari 2018 te kunnen leveren.

Wat omvat de complete levering van het CNC router bouwpakket:

Onderdelen voor een CNC router met de volgende hoofdmaten:
Afmetingen circa B 630mm L 1050mm H 600mm
Werkbereik circa: X 400mm Y 550mm Z 150mm

- Aluminium profielen voor het frame + bevestigingshoeken
- Lasergesneden aluminium onderdelen voor onder andere:
- portaal zijplaten
- stappenmotorbevestigingen
- Z-as platen en spindlemount (Eurohals 43mm)
- Stappenmotoren, riemen, tandwielen, kabels
- Arduino compatible board en 4 losse drivers TB6560.
- Afmetingen gebaseerd op standaard onderdelen:
- 4 kogelomloopspillen (16mm x 5mm spoed)
- 6 linaire geleidingen + 12 wagens (15mm rails)
- 4 Nema 23 stappenmotoren
- Bevestigingsmaterialen, bedrading, kabelketting.


De eerste bestellingen doen we voor een introductieprijs van 1249,- voor een complete kit, de vervolg prijs wordt bepaald op onze ervaring met de eerste batch.
Transportkosten zijn we aan het bepalen. Afhalen is natuurlijk ook een optie.

In de toekomst verwachten we nog een paar opties aan te kunnen bieden zoals:
- Stofkap om afzuiging aan te kunnen sluiten
- Eindschakelaars voor repeterend werk
- Hoogte sensor om gereedschap in te stellen


Met vriendelijke groet,

Pascal Gebert
John Lamers
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Er zijn flinke stappen gemaakt!
Helaas kon ik niet aanwezig zijn op de open dag, maar ik ben zeer benieuwd naar de eerste ervaringen.
Je geeft een introductieprijs aan , maar wat zal het verschil zijn als de 2e batch in omloop gaat?
Word dit beduidend duurder?
Begrijp me niet verkeerd en ik ben ook zeker geïnteresseerd, maar ik kijk graag eerst de kat uit de boom.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Heel begrijpelijk.

We hebben het idee dat deze prijs ongeveer haalbaar is.
De meeste materialen voor 5 machines zijn in bestelling, deze doen we voor de genoemde prijs.
Afhankelijk van de laatste onderdelen (en de uren) waar we alleen een ruwe inschatting van hebben houden we daarom een slag om de arm.

Een meer redelijke prijs zou waarschijnlijk rond de 1350,- liggen, maar dat gaan we de komende maand uitvinden tijdens het bouwen.
Voor de eerste 5 staat de prijs in ieder geval vast op 1249,-
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik verschoot een beetje van de pakketprijs. Waarmee ik niet bedoel dat die te hoog is voor wat er wordt aangeboden (daar heb ik geen verstand van), maar omwille van onderstaande:

Het is onze bedoeling de hele machine zo goedkoop mogelijk te bouwen, tussen de 300 en 400 euro moet te doen zijn zonder pc en freesmotor.

De eerste bestellingen doen we voor een introductieprijs van 1249,- voor een complete kit, de vervolg prijs wordt bepaald op onze ervaring met de eerste batch.

Ik had voor het pakket daarom €500-600 in gedachten. Is er tussen het eerste en tweede bericht iets veranderd aan het concept, waardoor het ontwerp duurder uitvalt? Is het gewoon duur om al die aluminium platen te laten snijden/voorboren? Of was de eerste inschatting gewoon wat te laag genomen?

Maw.: is het mogelijk dit ontwerp zelf na te maken (zelf onderdelen bestellen, aluminium snijden/boren/draad tappen, ...) voor laat ons zeggen €500?
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
SereN ik vond/vind het ook een groot verschil dus je bent niet alleen :)

300 a 400 euro is leuk en als dat uitloopt naar 500 ja maar uiteindelijke 1249 als introductie vind ik ook een heel groot verschil.
 

tuoh

Oud hout
Vermoedelijk was de eerste prijsraming wat te optimistisch, maar voor de prijs die nu gevraagd word krijg je wel waar voor je geld vind ik.

Zeg nu zelf, wat krijg je nu éénmaal voor 500€ qua cnc gebeuren, dat is dan gewoon speelgoed in vergelijking met de machine die hierboven word voorgesteld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.