Hulp bij oriënteren nieuwe zaag

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Dag allen,

Ik ben me al een tijd aan het oriënteren op een nieuwe zaag. Ik heb recent mijn Metabo tafelzaag kapot gemaakt en ben helaas genoodzaakt om een nieuwe aan te gaan schaffen. Ik wil echter geen bouwzaag meer maar een krachtige en stabiele unit. Ik was bijna tot de keuze gekomen voor een Harvey HW-110 WSE toen ik tweedehands een robland machine langs zag komen.

Van hieruit ben ik toch weer een naar Robland machines gaan kijken en viel mijn oog op een Robland HX TZ. Dit is namelijk een combimachine waar een "shaper" unit bij zit. Dit leek mij interessant omdat bij de Harvey zaag ook een freestafel optie zit voor bovenfrezen en bij die optie zou ik 300 euro minder betalen dan bij de Robland.

Ik zit nu even met een aantal vragen en hoop dat jullie me verder kunnen helpen;

- Zijn er mensen die erving met deze machine hebben?
- Ik heb nog geen ervaring met "shapers" en grote freesunits. Ik vindt het nu nog wat lastig beoordelen of het verstandig is om zonder ervaring hiermee te gaan werken.
- Ik heb weleens gezien dat deze grote units (30mm as) ook werken met kleine freeskopjes van de bovenfrees. Ik meen dat bij BVH er ook een verloopstuk te koop is voor deze optie. Nu staat er bij de specificaties van de Robland dat die tussen 3000- 6000 tpm aan kan. Is dit voldoende voor de kleinere freeskopjes?

Al goed ik zal nog wel meer vragen gaan krijgen. Wellicht zijn er mensen die me alvast met de eerste verder kunnen helpen.

Bij voorbaat dank,

Hilmar
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Een shaper is technisch gezien hetzelfde als een freestafel met bovenfrees.
Alleen is hij vele malen groter en dus ook bedoelt voor het grotere werk.
Bvb kozijnen of deuren maken.

Bedenkt dus goed wat ie ermee wilt gaan doen.
Wil je werkstukken afronden op de hoeken of ga je veel kozijnen (voorbeeld) maken.
Het een kan niet met de ander en andersom.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
3000-6000 is veel te weinig voor bovenfreesjes, die draaien tussen 12000 en 28000 tpm afhankelijk van de diameter. Een beetje afronden gaat met een kleine bovenfreesmachine uit dw hand ook prima.
 

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Dag Viepert en Boktor,

Dank voor jullie reactie. Ik ben al weer wat verder gekomen in mijn zoektocht. Twee forum leden (bri en franksken) hebben me hun ervaringen gedeeld met de machines die zij bezitten. Dit helpt hierin ook goed.

Gr Hilmar
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Ik heb geen ervaring met de machines, maar ik zou me niet druk maken om die 30mm as. En al zeker niet bekijken als een beperking. Een extra bovenfrees (bijvoorbeeld triton, of kantenfrees bv makita 700) kan altijd nog en kost je ook geen arm in vergelijking met zo'n zaagtafel ;)
 

tuoh

Oud hout
Zonder enige opleiding zou ik ver weg blijven van de "grote" freesmachines, het is veruit de potentieel gevaarlijkste machine van de houtbewerker, maar ook een van de veelzijdigste als je van wanten weet.
Geen spul om mee te leren omgaan via wat filmpjes op het www. Met zelf experimenteren ga je hooguit maar een fractie van het volledige potentieel van de machine kunnen (of durven) benutten, het sop is dan de kool niet waard. Dan ben je beter en veiliger af met een fikse bovenfrees, die zijn een stuk vergevingsgezinder.
 
P

Pel

Guest
Ik ben het helemaal met tuoh eens, die grote frezen zijn echt geen hobby machientjes, en al zeker niet om te experimenteren.

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Ik heb af en toe gewerkt met stationaire frezen. Met een scheppach combi had ik geen probleem. Werken op een felder combi frees zaagtafel met 7.5pk heeft mij diep respect voor dit soort machines bijgebracht. Ik werk liever niet met deze zware machines. Alleen al dat diepe zware geluid maakt mij zeer voorzichtig. Zagen met die zelfde machine vind ik geen enkel probleem. Het komt natúúrlijk ook omdat ik dit soort machines niet ken. Wil je toch werken met deze machines doe dit dan eerst onder begeleiding. Vraag dan ook of je er aan toe bent om alleen met deze machines te werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.