Hulp bij oriënteren nieuwe zaag

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Dag allen,

Ik ben me al een tijd aan het oriënteren op een nieuwe zaag. Ik heb recent mijn Metabo tafelzaag kapot gemaakt en ben helaas genoodzaakt om een nieuwe aan te gaan schaffen. Ik wil echter geen bouwzaag meer maar een krachtige en stabiele unit. Ik was bijna tot de keuze gekomen voor een Harvey HW-110 WSE toen ik tweedehands een robland machine langs zag komen.

Van hieruit ben ik toch weer een naar Robland machines gaan kijken en viel mijn oog op een Robland HX TZ. Dit is namelijk een combimachine waar een "shaper" unit bij zit. Dit leek mij interessant omdat bij de Harvey zaag ook een freestafel optie zit voor bovenfrezen en bij die optie zou ik 300 euro minder betalen dan bij de Robland.

Ik zit nu even met een aantal vragen en hoop dat jullie me verder kunnen helpen;

- Zijn er mensen die erving met deze machine hebben?
- Ik heb nog geen ervaring met "shapers" en grote freesunits. Ik vindt het nu nog wat lastig beoordelen of het verstandig is om zonder ervaring hiermee te gaan werken.
- Ik heb weleens gezien dat deze grote units (30mm as) ook werken met kleine freeskopjes van de bovenfrees. Ik meen dat bij BVH er ook een verloopstuk te koop is voor deze optie. Nu staat er bij de specificaties van de Robland dat die tussen 3000- 6000 tpm aan kan. Is dit voldoende voor de kleinere freeskopjes?

Al goed ik zal nog wel meer vragen gaan krijgen. Wellicht zijn er mensen die me alvast met de eerste verder kunnen helpen.

Bij voorbaat dank,

Hilmar
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Een shaper is technisch gezien hetzelfde als een freestafel met bovenfrees.
Alleen is hij vele malen groter en dus ook bedoelt voor het grotere werk.
Bvb kozijnen of deuren maken.

Bedenkt dus goed wat ie ermee wilt gaan doen.
Wil je werkstukken afronden op de hoeken of ga je veel kozijnen (voorbeeld) maken.
Het een kan niet met de ander en andersom.
 

Boktor026