Beitelset voor beginner.

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
https://www.marktplaats.nl/a/antiek...2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Als je dit type beitel voor minder dan 15 euro kan kopen dan kan je ervaren hoe ze werken .

@Wim
De grote hebben inderdaad een flinke knop erop zitten waardoor je flink wat massa hebt voor het betere snijwerk maar de kleinere beitels hebben nog maar een heel klein knopje wat ze voor mij juist voor het gepriegel geschikt maken .
Berg beitels zijn ook helemaal top uiteraard :)
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
https://www.marktplaats.nl/a/antiek...2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Als je dit type beitel voor minder dan 15 euro kan kopen dan kan je ervaren hoe ze werken .

@Wim
De grote hebben inderdaad een flinke knop erop zitten waardoor je flink wat massa hebt voor het betere snijwerk maar de kleinere beitels hebben nog maar een heel klein knopje wat ze voor mij juist voor het gepriegel geschikt maken .
Berg beitels zijn ook helemaal top uiteraard :)

Ja, die bedoel ik. mooi opgelegd staal. En Berg is zeker goede kwaliteit. Als ik kon kiezen tussen een set van Berg of van Lee Nielsen, dan koos ik absoluut voor Berg.
Ik verneem dat over Nooitgedagt wel eens wat gemakkelijk wordt geroepen dat het slechte kwaliteit was, maar dat was 40 jaar geleden absoluut niet. In de jaren 50 van de vorige eeuw kwam zo'n 50% van alle beitels in Europa bij Nooitgedagt weg (leverde ook aan andere fabrikanten). Ik heb nog een catalogus van Nooitgedagt met ook zagen er in. Die werden onder hun merknaam wel verkocht, maar kwamen bij de legendarische Atkins fabrieken weg. Nooitgedagt verkocht geen prul. Er staan alle schaven in die je maar kon bedenken en een ook speciaal gereedschap voor kuipers, e.d.
En elke timmerman had toen Nooitgedagt of Berg beitels.

Toen de vraag naar handgereedschap minder werd, werd het ook voor Nooitgedagt moeilijker het hoofd boven water te houden. Gelijk aan Disston zagen, Atkins zagen, enz. Bedrijven worden dan overgenomen en de nieuwe eigenaren zijn meer winstgericht dan productgericht. Dan gaat het mis.

Nu zijn er enkele niche fabrikanten die voor liefhebbers mooi gereedschap maken en waar je veel voor moet betalen. Anders overleven dit soort bedrijven ook niet. Zij hebben ook internet nodig om hun producten te verkopen, omdat anders de (lokale) markt te klein is. Je moet kunnen leveren in Europa en Noord Amerika.

Om terug te gaan naar dit topic: ik zou kiezen voor Berg/Bahco /Nooitgedagt (met houten of rode plastic handvatten), via Marktplaats. Goede kwaliteit tegen een schappelijke prijs. Wellicht belangrijker dan om welk merk beitel het gaat is de kwestie: goed leren slijpen en goed leren het gereedschap gebruiken.
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
:rolleyes:

en ter info : hier in Tongeren is een winkel waar de Nooitgedagt beitels nog nieuw te kopen zijn (houten handvat) prijs tussen 4 en 10 euro per stuk

Heb je daar een naam of adres van voor als ik toevallig in de buurt ben voor een vlooienmarkt of zo. Wil altijd nog een keer in dat mooie Belgie kijken
Groet
Gerrit
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.