Beitelset voor beginner.

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De Narex beitels zijn prima, maar de Stanley beitels (kopie van de 750) vind ik iets lekkerder werken.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Het staal van Narex is erg hard, waardoor je uren bezig kunt zijn om een set te prepareren voor het eerste gebruik. Makkelijk vlakken is er zeker niet bij.
Een Nooitgedagt beitel is relatief zacht en makkelijk te slijpen. Helaas is de standtijd van de beitel ook navenant korter. Als makkelijk slijpen een voorwaarde is kun je ook naar de beitels van de Lidl/Aldi kijken. Deze zijn zeer voordelig, en het staal lijkt heel erg op dat van de oude Nooitgedagt/Sandvik/Bahco beitels.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb de Nooitgedagt beitels ook al jaren en sinds vorig jaar een complete Narex set. Deze zijn veel harder en de standtijd is veel beter.
Ik raak de Nooitgedagts nooit meer aan, die liggen stof te happen. Alleen verslijp ik er wel eens eentje voor een speciaal doel of zo.
Narex is top en van goede kwaliteit.
 

FYW

Nieuw lid
30 jun 2017
16
0
Wow! Bedankt voor alle reacties! Mijn gevoel neigt zelf naar de Narex beitels, ondanks dat ze veel tijd kosten om goed te krijgen. Als de Aldi/lidl beitels in de aanbieding zijn, ga ik ze zeker bekijken. Bedankt allemaal!
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
De Narex beitels kwamen bij mij in prima staat binnen.
Heb misschien een kwartiertje werk per beitel gehad om ze vlijmscherp te krijgen.
Je hoeft ze ook niet allemaal in een keer te doen.

En zoals Pieter al zegt, ze hebben een prima standtijd.
De enige die het nog een stuk beter doen zijn de PMV-11 beitels van Veritas, maar dat is ook geen eerlijke vergelijking.

Persoonlijk houd ik absoluut niet van de LIDL/ALDI beitels.
Ze zijn gewoon te goedlkoop en kunnen mijns inziens dus niet eerlijk geproduceerd zijn.
Iemand moet uiteindelijk de prijs betalen.
Hoe worden ze geproduceerd?
Kinderarbeid? rechten van werknemers? Respect voor mens en milieu?
Ik weet het niet, maar dit soort zaken hebben op dat vlak geen heel goede track record.

Kortom, ik zou voor de Narex gaan.

Groet,
Hans
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb onderstaande beitelset van Bahco, en de set van de Aldi. De Aldi beitels zijn veel sneller weer scherp te krijgen, dus die gebruik ik vaker. De standtijd vind ik minder belangrijk. De handvaten zouden wel wat ergonomischer mogen zijn.

Je ziet aan die beitels af dat ze goedkoop gemaakt zijn. Dus ze bij voorbaat beschuldigen van niet eerlijk produceren vind ik niet terecht.

beiteset.jpg
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Op de school (ja op mijn 53-ste volg ik nog les in houtbewerking) hebben velen een set van MHG. Ik heb ze eens kunnen testen en ja, ze liggen goed in de hand en met het houten handvat is het aangenaam werken.
Vind ik persoonlijk een aanrader voor beginners.

https://www.feinewerkzeuge.de/stemmeisen.html de Standard-Stemmeisen von MHG



Mijn eerste set is een set van 12 van Nooitgedagt (met zwart plastic handvat) en ze doen nog altijd hun werk. (heb nu recent wel een ander setje gekocht)
En hier in de buurt van Tongeren is een winkel waar ze nog steeds nieuw te koop zijn (met zwart plastic of met houten handvat) ! Wel niet altijd alle maten op voorraad.

Jos
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Je ziet aan die beitels af dat ze goedkoop gemaakt zijn. Dus ze bij voorbaat beschuldigen van niet eerlijk produceren vind ik niet terecht.
Hallo Bijtel,
Ik beschuldig niets en niemand bij voorbaat.
Wat ik wel doe is vraagtekens plaatsen bij gereedschap dat (onwaarschijnlijk) goedkoop is.
Ik vind dat je je jezelf moet afvragen of het mogelijk is om voor zo'n prijs op een eerlijke manier dat gereedschap te maken.
Persoonlijk denk ik dat dat niet kan, dus zal ik nooit dat soort gereedschap kopen.
Helaas is de wereld niet zo mooi, kijk maar naar de ellende in Bangladesh omdat wij zo nodig T-shirts willen hebben voor minder dan €5,-.

Als jij een andere afweging maakt, ook goed, maar realiseer je wat er voor ellende achter jouw goedkope gereedschap schuil kan gaan.
Iedereen moet die afweging voor zichzelf maken, mijn punt was om dit te benoemen.

Jij hebt kennelijk een andere menig.
Dat kan, gelukkig mogen we in dit land van mening verschillen:).

Groet,
Hans
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
FYW,
Ongeacht deze discussie, ga voor beitels met houten handvat. Werkt aangenaam als je lang bezig bent.
Zelf heb ik dit jaar de LN gekocht, dezen zijn loeiduur maar gebruik ze echt heel graag.
Jos
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Op de beitels van de Lidl, die zijn ook goedkoop, er staat in geëtst "Abraham Diederichs & Co. GmbH / oHG Oberkamper str.37 – 39" ik ga er maar vanuit dat deze firma ze in Duitsland maakt? Het niet kopen van goedkoop gereedschap of anderszins schept ook werk gelegenheid in deze landen, het is maar van welke kant je het bekijkt. Niet dat ik er mee eens ben dat die mensen uitgebuit worden, maar het zal altijd een kwestie van de laagste prijs zijn, zowel voor de inkoper als de verkoper, die wil ook de laagste prijs betalen, als ook de klant. Ook Nike laat zijn schoenen in de lage loon landen maken, en grote merken zoals Diesel, zo lang ik door de bomen het bos niet kan zien, koop ik waar ik, en mijn portemonnee het beste uit zijn.

Groet Pel.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Dus als je niets in Bangladesh koopt, krijgen die mensen het beter?
De discussie dwaalt onderhand nogal af, maar het antwoord op jouw vraag is in mijn ogen ja...

Bedrijven die grof geld verdienen op een onethische manier zijn alleen te veranderen door druk van afnemers.
Dat is de afgelopen jaren ook meerdere malen gebleken.
De kleding industrie in Bangladesh is daar een voorbeeld van.

On topic:
Mijn vraag blijft staan: Is er voor minder dan €2,- op ethisch verantwoorde manier een beitel te maken, waar ze dan ook gemaakt mogen worden?
Ik kan mij dat niet voorstellen dus koop ik ze niet.
Dat geldt niet alleen voor gereedschap, maar dus ook voor kleding, vlees,...
De consument heeft in mijn ogen een sleutelrol hierin. Wanneer onethische producten niet meer gekocht worden stopt de productie vanzelf.

Geldt dat voor deze beitels?
Ik heb geen idee, maar stel me wel de vraag als ik de aanschaf zou overwegen.

Hans
 

FYW

Nieuw lid
30 jun 2017
16
0
Wat een mooie discussie, ik kan er wel van genieten. Ik zoek vooral een set met houten heft en die tussen het duurdere en goedkopere segment in.
Btw, naar ethisch geproduceerde goederen gezien. Ik staar me niet blind op prijzen, want "duurder" betekent niet minder ethisch, goedkoper ook niet. Maar wij hebben wel de sleutelrol, zoals Chenak zegt. Bedankt voor al jullie reacties!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ethisch is iets waar ik me niet aan waag. Het zou zo maar kunnen dat de Aldi beitel gemaakt is met relatief goedkoop maar ethisch "goed" Zweeds staal, terwijl voor de toevoegingen in het PM-V staal een Chinees is overleden tijdens het delven. Het is voor ons als eindgebruiker vrijwel onmogelijk in dat opzicht een waardeoordeel te vellen, en ik vraag me zelfs af of het merk dat wel kan. In veel gevallen is de productie van de goederen of op zijn minst de grondstoffen uitbesteed.

Terug naar het eigenlijke onderwerp:
Zowel Stanley als Narex zijn prima beitels, maar zitten qua prijs in de onderste regionen van het middensegment. Aldi/Lidl zit in het echt goedkope segment, maar is nog steeds een goede beitel waar op zich niets mis mee is. De afwerking is niet van het niveau van een Narex of Stanley en laat staan van bijv. een Sorby, LV of LN. Maar de prijs is er ook naar.

Als ik nu zelf een set zou moeten samenstellen zou dat van Stanley de sweetheart set zijn, met van Narex de schietbeitels. De Stanley beitels vind ik lekkerder in de hand liggen dan de Narex beitels, maar bij schietbeitels speelt dat eigenlijk niet en voor het grovere hakwerk zijn de Narex schietbeitels veel beter geschikt.
 

NexusNL

Actieve deelnemer
7 nov 2017
31
1
Omg Eindhoven
Goed om te onthouden (als beginner) bij toeval een Lidl set gekocht. Niet per definitie rommel dus. Duurder / beter spul moet je ook een beetje 'verdienen' vind ik :)
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Antieke gelaagd stalen beitels en gutsen hebben mijn voorkeur , worden wel steeds duurder maar voor 10 tot 15 euro per beitel heb je wel een palmhoutenhecht en een pracht stuk metaal .
Ga vooral veel kwaliteiten en soorten uitproberen om te kijken wat je past .
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ik gebruik nog steeds tot volle tevredenheid mijn Nooitgedagt steekbeitels, die inmiddels 47 jaar oud zijn. Goede standtijd. Goed en scherp te slijpen. Plastic handvatten, zodat je er ook met een hamer op kan slaan. Heb ook Berg (nu Bahco) beitels met palmhouten handvatten. Ook goed. De Bergbeitels zijn iets dunner en daardoor is geschikter voor kleiner steekwerk.
Heb zelfs nog enkele beitels die Pine hierboven benoemd. "Hollands model". Opgelegd staal en palmhouten handvat. Met een mooi druppelvormig handvat. Waarom: omdat je steekbeitel het hout in duwt met je schouder. Omdat die druppelvorm een groter oppervlak had, was dat minder pijnlijk aan de schouder.
Zelf vind ik deze beitels door hun grootte en dikte iets minder geschikt voor het fijnere werk. (Ook wel iets om mee rekening te houden).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.