Boomstam

KevKlo

Nieuw lid
21 jul 2017
1
0
Den Haag
Ik heb van mijn neef een stuk van de boomstam van een 60 jaar oude (zieke) kersenboom gekregen die drie jaar geleden is gekapt. Er zit emotionele waarde aan, dus wil ik het stuk graag wat mooier krijgen en als een soort tafeltje of iets dergelijks op het balkon gebruiken. De boomstam heeft in de afgelopen drie jaar buiten gestaan. Meestal afgedekt tegen weersinvloeden, maar afgelopen winter is er een paar keer een flinke hoosbui over een deel van de boomstam heengegaan omdat de afdekking eraf gewaaid was. Ik heb de boomstam schoongeborsteld en inmiddels alweer een maand buiten staan, waarbij de stam op regenachtige dagen volledig is afgedekt. Verder heeft de boomstam altijd rechtop op één kant gestaan; mogelijk de oorzaak van kleurverschillen (één kant lijkt optisch veel droger dan de ander en aan de 'optisch natte' kant voelt het midden ook nog ietwat vochtig).

Mijn vraag is hoe ik deze boomstam het beste kan behandelen:

- Hoe lang zou de stam nog verder moeten drogen? Hoe is te merken dat de stam droog genoeg is voor verdere behandeling?
- Zijn de grijze en andere donkere strepen uit het hout te halen? Met welke techniek zou dat het beste te doen zijn? Het ziet er uit als een extreem lange schuurbehandeling.
- De bedoeling is dat de boomstam buiten blijft. Kan ik tzt na schuren etc. gewoon met blanke bijts er overheen, of is een andere behandeling verstandiger?

Misschien zijn het allemaal erg simpele vragen, maar ervaring heb ik niet. Hoop dus dat iemand hier goede tips heeft!

IMAG0549.jpgIMAG0550.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.