advies bij plank halfrond frezen

John81

Nieuw lid
20 jul 2017
8
0
Hallo mede klussers,

Ik wil zoals de titel al zegt een plank aan de zijkant halfrond frezen. Na lang speuren eindelijk een frees gevonden die dit kan( https://www.mzsgereedschap.nl/jhv-hm-halfrondfrees.html?id=17127487&quantity= ) maar aangezien ik deze frees niet zo vaak ga gebruiken vind ik het eigenlijk zonde om er zoveel aan te besteden.

Nu zat ik te denken om het met een kwartrond frees te doen, en dan dus eerst van boven frezen en dan de plank omdraaien en dan nog een keer frezen.

Mijn vraag, zijn er klussers hier die ervaring hebben met een plank halfrond frezen in 2 etappes, met een kwartrond frees dus? Kan ik hetzelfde resultaat qua ronding verwachten als met een halfrond frees? Of zal ik gewoon diep in de buidel moeten tasten en een halfrond frees aanschaffen om een fatsoenlijk resultaat te krijgen. Of nog beter weet er iemand een adres die halfrond frezen verkopen voor een schappelijke prijs. De schacht mag maximaal 8mm zijn, en een radius van ongeveer 9mm.

Het betreft een grenen meubelpaneel a 18mm
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Met een kwartrondfrees moet het ook lukken, maar dan moet je wel een freestafel hebben waarbij de de te frezen plank langs de zijgeleider laat gaat. Met een losse frees waarbij geleiding langs het wieltje/lagertje gaat, zal het niet lukken.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Zoals Joris aangeeft: met een freestafel met aanslag moet dat lukken. Of met een geleiderails* voor je freesmachine.
*Geleiderails kan natuurlijk ook een geklemde lat o.i.d. zijn. Door deze aan je paneel te klemmen en daarlangs je freesmachine te halen, heb je een vergelijkbaar effect als een frees met geleide lager (je voorkomt dat je frees verder in het hout kan dan je wilt).

Exact tot de helft frezen is m.i. lastig. Sterk afhankelijk van de kwaliteit van je meubelpaneel en de instelmogelijkheden van je freesmachine. Maar met 2x kwartrond frezen en wat schuurpapier kom je een heel eind.

Groet,
Arjaan
 

John81

Nieuw lid
20 jul 2017
8
0
Dank jullie wel voor jullie reaktie. Ik heb (nog) geen freestafel, maar ik denk dat ik wel een tijdelijke opstelling kan maken met mijn frees. Ik zal eens een kwartrond frees bestellen en het zo gaan proberen, mocht het niet lukken dan zijn dat de onkosten ook niet.

Nogmaals dank.

Mvg,

John
 

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
Als je de frees niet veel gaat gebruiken, waarom dan niet een half rond schaven met een goede handschaaf? Gaat makkelijker dan je zou denken. Of betreft het plaatmateriaal?
 

John81

Nieuw lid
20 jul 2017
8
0
Ja zo doe ik het nu, eerst de kanten schaven en dan met de hand rond schuren. Maar dat is toch best intensief en tijdrovend, vooral met een eiken meubelpaneel.

Ik heb inmiddels de kwartrond frees besteld, nu nog even een tafelopstelling voor mijn freesmachine maken en dan kan ik het testen.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hallo John,

Goed gelukt! Als je nu de smaak te pakken hebt. Op deze manier heb ik ronde tafelpoten gefreesd. Ideetje?

eiktafellijstregelpoot25%.jpg

Groetjes, Tjeerd
 

John81

Nieuw lid
20 jul 2017
8
0
Zo Tjeerd, dat ziet er goed uit. Welke maat frees heb je daar voor gebruikt, lijken flinke poten iig.

Bedankt voor het delen, zou zomaar eens van pas kunnen komen bij een volgend project!

Gr, John
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ha John,

Inderdaad een stevige frees, R = 25,4 mm, asdiameter 12 mm (RVS 279-12).
Ik werk veel met frezen. Zie mijn nieuwste aanwinst, een spiraalfrees (onderwerp hobbelpaard).

Groetjes, Tjeerd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.